freshman Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Jeg har et lite problem jeg håpet noen her inne kunne hjulpet meg med... Skal prøve å koble til en dimmer og en lysbryter på samme sted på veggen. Fra før er det en lysbryter "delt i to" for å slå av/på lys i stua, og spisestua... Skal prøve å montere dimmer for "spisestueavdelingen" og en vanlig bryter for stua. Problemet startet da jeg koblet av den forrige bryteren. Inne i veggen fant jeg da; *to SORTE ledninger *en BRUN *en RØD Regner med at de to sorte er til hver sin stue? Er rød strøm? Må jeg splitte den og ha den i begge bryterne? Hva er brun? Er og to lyseblå ledninger inne i veggen, som er koblet sammen med en plasthette eller noe sånn... Lysbryteren styrer to stikkontakter(i taket) i hver stue hvis det skulle ha noe å si... Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 usikker på de gamle måtene å koble på, men viss det er sånn jeg tror det er: så er sort felles, brun, til en av stuene, og rød til den andre. dvs sort på trekant, og rød/brun på L. også finner du fort ut hvilke som er til stue 1 og stue 2. så er det også sånn at du får ikke lov til og dimme stikk, viss jeg husker rett! tror heller ikke de fleste dimmere tåler så stor last som du har mulighet til og koble til på en stikk. sørg også får at du har riktig type dimmer, da de alle er laget til forskjellig ting! Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Du har ikke lov til å gjøre dette selv. Og siden du må spørre om noe så banalt så bør du ikke gjøre dette selv. Det er jo ikke akkurat vanskelig å se hva som går til hva om du ser på den eksisterende koblingen. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 må også nevne det, at viss de finner ut at du gjør el arbeid selv, og du får en brann i huset, så får du drastiske kutt i forsikringen ved brann, selv om du ikke har jobbet på det som forårsaket brannen Lenke til kommentar
freshman Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Har koblet så likt jeg kunne få det fra det som var før. Men får kun strøm i den ene stua. På den vanlige bryteren har jeg koblet rød på L og sort på pil/trekant. På dimmeren har jeg koblet brun på §(liggende s, men pil) og sort på den ene pilen. Men der kommer det ikke noe lys... Dimmeren kostet flesk, så håper den er bra nok. Står 40-420 W/VA på den. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Har koblet så likt jeg kunne få det fra det som var før. Men får kun strøm i den ene stua. På den vanlige bryteren har jeg koblet rød på L og sort på pil/trekant. På dimmeren har jeg koblet brun på §(liggende s, men pil) og sort på den ene pilen. Men der kommer det ikke noe lys... Dimmeren kostet flesk, så håper den er bra nok. Står 40-420 W/VA på den. åssen type lamper og hva heter den 315,318 finnes mange typer. Lenke til kommentar
freshman Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Dimmeren går som sagt til en stikkontakt i taket som kun blir brukt til en relativt vanlig taklampe...med pære som kan dimmes... Dimmeren heter Busch-dimmer 6513UJGL-214 Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Dimmeren går som sagt til en stikkontakt i taket som kun blir brukt til en relativt vanlig taklampe...med pære som kan dimmes... Dimmeren heter Busch-dimmer 6513UJGL-214 er ikke kjent med dimmeren, men det skal stå i data blad åssen type lamper den passer til. mål også med multimeter spenninga over polene, resistans osv...... Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Selvfølgelig kan man ha dimmer på kontakter. Nei, man har ikke lov å bytte hele bryteren selv. Om jeg var deg så hadde jeg skrudd av sikringen, lagt meg under dyna og ringt en elektriker i morgen. Noe høres veldig skummelt ut når du har koblet "så likt som det var før" uten at du får strøm i den ene stua. Det er sånn det blir boligbrann av... Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Selvfølgelig kan man ha dimmer på kontakter. Nei, man har ikke lov å bytte hele bryteren selv. Om jeg var deg så hadde jeg skrudd av sikringen, lagt meg under dyna og ringt en elektriker i morgen. Noe høres veldig skummelt ut når du har koblet "så likt som det var før" uten at du får strøm i den ene stua. Det er sånn det blir boligbrann av... kom en hel del endringer i den nye nek400:2010 blant annet så har du ikke lov til og ha stikk til lys lengre, og dimmere på stikk Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Æjj, er du seriøs? =/ Det som er så genialt til taklamper. Men, sa du nettopp at det ikke er lov å koble lys på stikkontakter? Til trådstarter, var det ikke med en slik til dimmeren din? http://products.ensto.com/documents/ii/signal/6513UJGL-214_II1.pdf Lenke til kommentar
freshman Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Sikringen er selvfølgelig skrudd av for lenge siden!! Mulig jeg ikke er så skarp når det kommer til elektrisitet, men SÅ ute er jeg heldigvis ikke... På esken til dimmeren står det: Dimmer 6513, 420 W/VA f. elektr. Trafo, 230 V halogen og glødelamper. Kan det være at det kun er rød som er strøm? Men hva er da den brune... På dimmeren er det fire "innganger" "§ - pil opp - pil opp - 4" Hva står 4 for?? Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Æjj, er du seriøs? =/ Det som er så genialt til taklamper. Men, sa du nettopp at det ikke er lov å koble lys på stikkontakter? Til trådstarter, var det ikke med en slik til dimmeren din? http://products.enst...JGL-214_II1.pdf er seriøs nye nek400 er ekstrem, må legge opp egen medisinsk kurs til både stue og soverom! men elko har kommet med eget tak punkt stikk som vist nok er lovlig.... får ikke bruke 16amp på 2.5 heller du får heller ikke ha stikk på varmtvanns tanker over 2000w! Lenke til kommentar
freshman Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Æjj, er du seriøs? =/ Det som er så genialt til taklamper. Men, sa du nettopp at det ikke er lov å koble lys på stikkontakter? Til trådstarter, var det ikke med en slik til dimmeren din? http://products.ensto.com/documents/ii/signal/6513UJGL-214_II1.pdf Følgte med en sånn en ja. Til tross for mine år med sommerjobb på ABB for leeenge siden, skjønner jeg ikke altfor mye av den desverre... Lenke til kommentar
freshman Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Nå har prøvd meg litt fram her...(nei ikke slikket på ledningene for å se hvor det er strøm og sånt...) Har funnet ut at brun er spisestue og rød er stue. Byttet om de sorte for å sjekke om det kunne være noe der, og da... Da virket ingenting egentlig. Dimmeren lyste(den på veggen ja) men fikk ikke skrudd på lyset i taket. I stua var det intet liv... ka farsken. Kan det ha seg at bare den ene svarte virker? Men hvorfor funker ikke taklampen i spisestua, når det tydeligvis er liv i dimmeren. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Nå har prøvd meg litt fram her...(nei ikke slikket på ledningene for å se hvor det er strøm og sånt...) Har funnet ut at brun er spisestue og rød er stue. Byttet om de sorte for å sjekke om det kunne være noe der, og da... Da virket ingenting egentlig. Dimmeren lyste(den på veggen ja) men fikk ikke skrudd på lyset i taket. I stua var det intet liv... ka farsken. Kan det ha seg at bare den ene svarte virker? Men hvorfor funker ikke taklampen i spisestua, når det tydeligvis er liv i dimmeren. er godt mulig at bare den ene virker ja, men stor sannsynlighet for at du ikke har riktig type dimmer! edit: lest litt på data bladet, hvor mange watt er lampene på dimmeren til sammen? Endret 15. september 2010 av yavel Lenke til kommentar
freshman Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Nå har prøvd meg litt fram her...(nei ikke slikket på ledningene for å se hvor det er strøm og sånt...) Har funnet ut at brun er spisestue og rød er stue. Byttet om de sorte for å sjekke om det kunne være noe der, og da... Da virket ingenting egentlig. Dimmeren lyste(den på veggen ja) men fikk ikke skrudd på lyset i taket. I stua var det intet liv... ka farsken. Kan det ha seg at bare den ene svarte virker? Men hvorfor funker ikke taklampen i spisestua, når det tydeligvis er liv i dimmeren. er godt mulig at bare den ene virker ja, men stor sannsynlighet for at du ikke har riktig type dimmer! edit: lest litt på data bladet, hvor mange watt er lampene på dimmeren til sammen? Jo, de er på svimlende 40W... en stakkars liten lyspære altså! Lenke til kommentar
KennyLoggins Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Jeg dro på claes olsson og kjøpte en fjernkontroll med 4 mottakere for et par hundringser. Nå kan jeg dimme tvstue, spisestue, soverom og kontorkroken hver for seg og trykker bare "all off" når jeg skal legge meg og "all on" om morgenen. Det syns jeg var en fin ordning. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 tror jeg har funnet feilen men vil ikke gi instrukser da dette er veldig mye lettere irl Lenke til kommentar
freshman Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Fikk faktisk dimmeren til å funke nå. Hadde satt en liten plasttapp mellom bryteren og resten feil vei, så fikk ikke skrudd bryteren på Men er fremdeles ikke noe liv(eller lys...) i stua. Så er vel muligens bare den ene sorte ledningen det er noe strøm i... Yavel: helt greit at du ikke vil dele , men hva sånn ca gikk det ut på? KennyLoggins: Hørtes jo ikke dumt ut i det hele tatt. Kanskje jeg skal stikke innom der i stedet for å betale tusen penger for den dimmeren jeg har...møkkadyr! Kanskje de har sånn "klapper" der og? "clap on, clap off..." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå