Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan jeg få borteboerstipend?

Anbefalte innlegg

Nå bor jeg mindre enn en kilometer unna skolen, hos faren min. Jeg vet at man har rett til borteboerstipend hvis ligger mer enn 40 kilometer unna hjemmet, eller hvis man har mer enn tre timer samlet reisetid hver dag. Mora mi bor ca 25 kilometer unna skolen, men jeg har regnet på reisetiden derfra. Den raskeste reisemåten som er meg kjent derfra og til skolen er med tog. Først må jeg ta ett tog, så vente i 13 minutter (16 minutter tilbake), så ta et annet tog. Dette tar 55 minutter. Men i tillegg kommer gangavstanden, som er et lite stykke.

Vil gangavstanden til og fra togstasjonene bli medregnet når Lånekassen skal beregne korteste reisetid? I så fall, hvor fort er det forventet at jeg skal gå på bena mine?

Mora mi bor i et annet fylke. Jeg har vel ingen plikt til å bytte skole og bruke utdanningsretten min der hvis jeg har adressa mi der?

Hvis jeg får borteboerstipend, vil noen kontrollere hva jeg bruker det på og hvor jeg bor? Kan jeg ha den registrerte adressa mi hos mora mi, bo hos faren min og motta borteboerstipend? (Ekstra lommepenger)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har mine tvil på det der. men du får nok stipendet hvis du krysser av for borteboer. men hvis lånekassen tar deg ut i en stikkprøve, så kan det bli trøbbel. du må også ha egen hybel hvis du skal få borteboer stipend. det enkleste er hvis du ringer lånekassen om du er usikker, for lånekassen ser og vet alt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...