suit89 Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Hei! om noen få uker flytter jeg til england! Jeg vet en del om england osv. Men noen ting er jeg litt usikke på. f.eks: Jeg har helsekort, men betyr det at jeg kan bruke det hvor som helst? Jeg har ikke støtte hos tanlege, hvordan får man det, uten at det skal koste meg enormt mye? Jeg har allerede bodd der i et år, Men kan man bo så lenge man vil i England? er det noen grense? Har fått intrykk at det er ganske enkelt å bo i england er ikke mange regler siden vi begge er EUØ land. Regler er vel mest min bekymring, er jo umulig å finne ut noe om det! Håper noen kan svare meg på det! ps og om noen vet om jeg da må melde flytting? og kan det hende jeg ikke lenger har helse støtte her i norge? litt rotete det her Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Hei. Hvor i England skal du bo? Bodde der borte ett år selv, og gjorde meg noen erfaringer: Du kan gå til den offentlige tannlegen der (Via NHS) akuratt som engelskmenn gjør, men de er dårlige. Erfarte det selv. De er nesten gratis (tror jeg betalte £16 for to timer), men de har ikke nytt utstyr... (type 10 år tilbake i tid sånn vi er vandt med). Privat tannlege der borte koster ca. det samme som privat tannlege her til lands. Erfarte også det... Hvorfor skal du bo i England, og for hvor lenge? Er det på grunn av studier, så er det ingen problem. Da kan du bo der de tre årene det tar. Med det europeiske helsetrygdekortet så dekker den norske stat dine sykehusopphold. Jeg har ikke prøvd det selv, så jeg vet ikke helt hvordan det virker, men har inntrykk av at england er veldig enkelt. Hvis de krever penger av deg kan det hende du er nødt til å legge ut litt penger, for å så ta med kvitering og slikt til Nav for å få de tilbake. Om du skal melde flytting eller ikke kommer ann på hva du skal gjøre der borte. Lenke til kommentar
suit89 Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 Hei. Hvor i England skal du bo? Bodde der borte ett år selv, og gjorde meg noen erfaringer: Du kan gå til den offentlige tannlegen der (Via NHS) akuratt som engelskmenn gjør, men de er dårlige. Erfarte det selv. De er nesten gratis (tror jeg betalte £16 for to timer), men de har ikke nytt utstyr... (type 10 år tilbake i tid sånn vi er vandt med). Privat tannlege der borte koster ca. det samme som privat tannlege her til lands. Erfarte også det... Hvorfor skal du bo i England, og for hvor lenge? Er det på grunn av studier, så er det ingen problem. Da kan du bo der de tre årene det tar. Med det europeiske helsetrygdekortet så dekker den norske stat dine sykehusopphold. Jeg har ikke prøvd det selv, så jeg vet ikke helt hvordan det virker, men har inntrykk av at england er veldig enkelt. Hvis de krever penger av deg kan det hende du er nødt til å legge ut litt penger, for å så ta med kvitering og slikt til Nav for å få de tilbake. Om du skal melde flytting eller ikke kommer ann på hva du skal gjøre der borte. hei! Jeg skal kun jobbe ett år også tenkte jeg å studere senere! Skal bo i bournemouth! takk for informasjonen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå