MilKman' Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Heihei Er litt usikker på hvor jeg skal legge dette emnet, så jeg putta den her. Jeg lurer på dette: Dersom man har 2 RAM-brikker av samme sort (F.eks 2x 2GB DDR3 CL9) og man vil putte inn to nye, men de er av to forskjellige slag. (1x Corsair DDR3 CL9 1GB og 1x Kingston 1gb osv osv) Kan disse puttes sammen? Lenke til kommentar
War Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 for å unngå krøll så må de ha ca samme volt. Ikke 1,65v og 2,2V Er det samme pin/de passer så vil det være slik at alle brikkene kjører i den hastigheten den dårligeste brikken har. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Ergo, det er lite vits å sette de i? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 for å unngå krøll så må de ha ca samme volt. Ikke 1,65v og 2,2V Er det samme pin/de passer så vil det være slik at alle brikkene kjører i den hastigheten den dårligeste brikken har. Nei. De må ikke ha samme standardspenning; men man må nødvendigvis kjøre de på samme spenning. Om man tilpasser timingene så er det helt uproblematisk å finne en spenning som fungerer på to brikker med forskjellige spesifikasjoner. Avhengig av hovedkort kan biosen finne på å peise på med høyeste specs. Noen bios-er er smarte nok til å lese av alle minnebrikkene, mens noen kun ser på første spor for å velge hvor hardt minnet kjøres - noe som kan gå galt når man blander brikker. Bland gjerne minnebrikker. Hvorvidt det er verdt det for deg vet vi ikke, men det finner du fort ut av om du tar en benchmark før og etter, evt. vet at du vil ha bruk for mengden på annet vis (F.eks med ekstrem multitasking.). Skal du blande så er det best å stille timinger og spenning manuelt. Ta de brikkene som har mest agressive spesifikasjoner og se om du klarer å få de stabile på spenning som nærmer seg de slappeste brikkene som er aktuelle. Når du finner innstillinger som alle brikkene bør tåle, så er det bare å fylle sporene og se om det går greit. Selv med identiske minnebrikker hender det at økning av antall minnebrikker gir små stabilitetsproblemer og at man må gi etter på timingene. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Det er derfor jeg skrev ca samme spenning. Jeg har opplevd at jeg må ha relativt høy spenning for at 2 av brikkene skal kjøre uten blåskjerm, og da ble de 2 andre brikkene varme. Klokke hele dritten ned så ble det bare værre en før så det var ingen vits. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå