Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fått for mye lønn fra tidligere arb. plass, hva skjer nå?

SophieK

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg litt av et sjokk da jeg ringte opp telefonbanken, for å sjekke saldoen min. Der sto det minst dobbelt så mye som jeg hadde forventet meg!

Jeg har ikke hatt vakter på denne jobben siden i mai, og har ingen videre planer om å jobbe der heller. (Var kun ekstrahjelp) Jeg skrev timelister selv, som jeg sendte inn til lønnsavdeling hver måned. Jeg visste at jeg kunne forvente meg et beløp på konto i dag, fordi jeg har fått for lite utbetalt tidligere, dog har jeg regnet på det nå, og kommet frem til at de har overført ca dobbelt av hva jeg skulle hatt. Jeg har ikke fått lønns-slipper fra dem, så jeg regnet ut i fra egene timelister.

I redsel for å gjøre noe galt, sendte jeg en mail til arb.giver med en gang. Der beskrev jeg at jeg muligens har fått for mye, med mindre jeg har fått noen ekstra bonuser/tillegg som jeg ikke selv har regnet med? Jeg ba om en bekreftelse på at mottatt lønn var korrekt, uten å nevne beløp. Jeg har ikke fått noe svar enda, men regner med jeg gjør det i løpet av uken.

Det jeg lurer på er, kan de kreveat jeg selv overfører pengene tilbake? De kan jo ikke rette opp i feilen ved å trekke meg i lønn, for jeg jobber jo ikke der lenger. Vil dette kunne skape kluss i skatten, og gi konsekvenser for meg til neste år?

På forhånd, takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På lønnsslipp står det at man skal melde fra om feil.

Det må betales tilbake.

Skjedde samme med meg uten at jeg var klar over det, 1 år etter jeg hadde sluttet ble jeg kontaktet av kommunen.

Jeg klagde til rådmannen , men reglene var klare.

Man må betale tilbake selv om arbeidsgiver sier at beløpet er rett og det i ettertid viser seg å være feil.

I mitt tilfellet fikk arbeidsgiver feil data av kommunen, lønnskoden var 3333 isteden for 333 så når jeg sjekket med arbeidsgiver sa de at alt var OK, og de viste meg på dataen.

Det var fortsatt feil lenger bak i systemet, det er mange år siden nå , men jeg må betale tilbake alt.

Lenke til kommentar

Det er ikke feriepenger som du har fått i tillegg da?

I wish! For pga. et skrekkelig dumt lån jeg måtte ta på meg for en tid tilbake siden, kunne disse pengene frigjort meg, og det hadde vært så fantastisk godt! :!:

Men... kan de betale feriepenger etter kun 4 måneder i arbeid? Trodde man måtte jobbe et år eller noe for å jobbe seg opp feriepenger?

Dessuten, hvis det er feriepenger må det være enda en bonus eller et tillegg for at beløpet skal bli såpass mye som det er, tror jeg :ermm:

Endret av SophieK
Lenke til kommentar

På lønnsslipp står det at man skal melde fra om feil.

Det må betales tilbake.

Skjedde samme med meg uten at jeg var klar over det, 1 år etter jeg hadde sluttet ble jeg kontaktet av kommunen.

Jeg klagde til rådmannen , men reglene var klare.

Man må betale tilbake selv om arbeidsgiver sier at beløpet er rett og det i ettertid viser seg å være feil.

I mitt tilfellet fikk arbeidsgiver feil data av kommunen, lønnskoden var 3333 isteden for 333 så når jeg sjekket med arbeidsgiver sa de at alt var OK, og de viste meg på dataen.

Det var fortsatt feil lenger bak i systemet, det er mange år siden nå , men jeg må betale tilbake alt.

Men jeg har jo aldri fått noen lønnsslipp :hrm: Det står i kontrakten min at de selv kan rette opp i feil ved å gi meg mer i lønn en måned hvis jeg har fått for lite forige måned, eller mindre i lønn hvis jeg tidligere har fått for mye. Problemet for dem, blir jo bare at jeg ikke skal jobbe mer for dem, så det vil ikke være noen lønn å trekke fra...

Lenke til kommentar

Men... kan de betale feriepenger etter kun 4 måneder i arbeid? Trodde man måtte jobbe et år eller noe for å jobbe seg opp feriepenger?

Feriepenger er 10% av lønnen din. Du har krav på det uansett hvor lenge du har jobbet der.(Mener å huske det er sånn). I alle fall har jeg fått det for alle jobbene jeg har hatt, selv de jeg har hatt over kort tid.

Lenke til kommentar

Kan du gi oss noen tall? Og har du sluttet i denne jobben?

Jeg har ikke sagt opp nei, men denne jobben baserer seg på at mange arb.takere setter seg selv opp på timelistene online. Hvilket betyr at jeg kan sette meg opp så lite eller mye jeg vil, eller ingenting, uten at noen reagerer. Fordi jeg liker å ha det som en sikkerhet, har jeg ikke sagt opp enda, men kun sluttet å sette meg opp til vakter.

Etter mine beregninger (uten å regne med evt bonuser eller feriepenger, som jeg riktig nok ikke har fått, men ikke forventet heller med tanke på at jeg kun jobbet der i 4 mnd) skulle jeg ha fått 14-15 k. Og jeg har fått litt over 32 k.

Endret av SophieK
Lenke til kommentar

Feriepenger er 10% av lønnen din. Du har krav på det uansett hvor lenge du har jobbet der.(Mener å huske det er sånn). I alle fall har jeg fått det for alle jobbene jeg har hatt, selv de jeg har hatt over kort tid.

Mener du da 10% av total sum opptjent innen samme kalender-år? Brutto/netto? :hmm:

Lenke til kommentar

Feriepenger skal beregnes uansett om man har jobbet 1 uke eller 1 år. Dette regnes fra bruttolønn opptjent i løpet av kalenderåret. Man kan selv velge å få utbetalt opptjente feriepenger når man slutter, eller vente til vanlig utbetaling.

Les mer om feriepenger her:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

Og les noe om for mye utbetalt lønn her:

http://www.bluegarden.no/Presse__og__nyheter/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev__nr__5-2008/For__mye__utbetalt__i__l%C3%B8nn__og__feriepenger.aspx

Personlig ville jeg valgt å ikke bruke disse pengene før forholdet er avklart, samt at du faktisk har gitt beskjed til arbeidsgiver. Dumt å havne i Forliksrådet pga. dette i en sak du mest sannsynlig vil tape.

Lenke til kommentar

Jeg er et ærlig og rettferdig menneske, og vil selvsagt ikke gjøre noe galt i denne situasjonen. Jeg sendte som sagt melding til arb.giver umiddelbart..... Dog er det vel ikke til å stikke under en stol at når skaden først er skjedd, begynner man lett å tenke littegrann annerledes, og gjerne håper på at beløpet får bli på konto. Spesiellt når man vet at denne summen er nøyaktig det man trenger for å frigjøre seg fra ALL gjeld og få en god, ny økonomisk start :(

Etter det jeg har lest på nett, burde jeg kanskje droppet den mailen til arb.giver og bare cashet ut hele summen!!! "God tro" bla bla bla.. Nei huff, det hadde jeg ikke hatt samvittighet til gitt :(

Sukk. Jeg går rundt og ler/gråter om hverandre. Har ikke spist i hele dag grunnet dette, og nå får jeg ikke sove...

Håper så inderlig at disse pengene på en eller annen måte faktisk er mine (bonus+bonus+tillegg+ferie++++) lite sansynelig, men man kan jo håpe...

Edit: Nei, jeg har ikke rørt et øre av dem! Har ikke turt å betale noen ting med kort i dag...

Endret av SophieK
Lenke til kommentar

"God tro" er ikke det samme som å ta ut pengene før noen oppdager feilen ;)

Dette er veldig enkelt, og du trenger ikke å bekymre deg over dette i det hele tatt. Du har nå informert arbeidsgiver om feilen. Bra. Om de er kommet inn på en konto du bruker til daglig så ville eg ha flyttet pengene over på en annen konto uten kort, gjerne en høyrentekonto. Der lar du pengene stå inntil forholdet er avklart, og som sikkert resulterer i at du må betale de tilbake. I mellomtiden har du forsikret deg om at du ikke har brukt noe av de, du har fått (høy) rente på de og samtidig gjort din plikt i forhold til arbeidsgiver.

Med andre ord, lat som om de ikke er der til du vet de er dine :)

Lenke til kommentar

Vil bare klarere i forhold til feriepenger:

Feriepenger skal være 10,2% av feripengegrunnlaget, feriepengegrunnlaget er lønnen du hadde i foregående kalenderår. Ved avslutning av arbeidsforhold er det vanlig at dette betales ut i starten av påfølgende år, hvis det utbetales i samme året som man slutter må man skatte av det.

Lenke til kommentar

Feriepengene utgjør 10,2 prosent av feriepengegrunnlaget. For arbeidstakere over 60 år, er satsen 12,5 prosent. Dersom dere er omfattet av tariffavtale som gir en femte ferieuke, er den ordinære satsen 12 prosent og for arbeidstakere over 60 år: 14,3 prosent. Den femte ferieuken er imidlertid en del av lønnsoppgjøret mellom partene og er ikke en del av ferieloven.

Lenke til kommentar

"God tro" er ikke det samme som å ta ut pengene før noen oppdager feilen ;)

Dette er veldig enkelt, og du trenger ikke å bekymre deg over dette i det hele tatt. Du har nå informert arbeidsgiver om feilen. Bra. Om de er kommet inn på en konto du bruker til daglig så ville eg ha flyttet pengene over på en annen konto uten kort, gjerne en høyrentekonto. Der lar du pengene stå inntil forholdet er avklart, og som sikkert resulterer i at du må betale de tilbake. I mellomtiden har du forsikret deg om at du ikke har brukt noe av de, du har fått (høy) rente på de og samtidig gjort din plikt i forhold til arbeidsgiver.

Med andre ord, lat som om de ikke er der til du vet de er dine :)

Dårlig idé. Da hun vet at dette ikke er hennes penger tilfaller også renter og annen avkastning av pengene eieren, jfr. lov om hendelege eigedomshøve § 15 (første ledd siste punktum og annet ledd).

Pent forsøk da. ;)

Når det gjelder (aktsom) god tro er det et spørsmål om hvorvidt du har utvist en slik oppførsel og aktsomhet som er naturlig å vente av deg basert på hva en alminnelig fornuftig person ville gjort.

Denne alminnelige fornuftige personen er selvfølgelig aldri grådig, og heller ingen tyv. Å forbruke penger som du har i din besittelse men som ikke er din eiendom er for øvrig underslag.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Dårlig idé. Da hun vet at dette ikke er hennes penger tilfaller også renter og annen avkastning av pengene eieren [...]

Vet hun at pengene ikke er hennes, eller går hun bare rundt og er bekymra over det?

Men jeg forstår at loven er sånn.

La oss si at det hadde kommet 100 kr i ekstra rente på kontoen hennes fordi hun hadde fått 20.000 kr ekstra på kontoen.

Hun flytter de ekstra pengene til en ny konto med bedre rente og får istedenfor 200 kr i rente. Så kommer arbeidsgiveren til henne (trådstarter) og ber om å få pengene tilbake. Dilemmaet er jo hvorfor hun skal sitte igjen med 100 kr ekstra i rente, som hun i utgangspunktet ikke hadde krav på. Så det er jo rett og rimelig det her.

Men er det vanlig praksis i virkeligheten at arbeidsgiveren får rentene også?

Lenke til kommentar

Dårlig idé. Da hun vet at dette ikke er hennes penger tilfaller også renter og annen avkastning av pengene eieren [...]

Vet hun at pengene ikke er hennes, eller går hun bare rundt og er bekymra over det?

Hun vet ikke hvem det er sine, men hun vet at det (antageligvis) ikke er hennes. Det holder.

Men er det vanlig praksis i virkeligheten at arbeidsgiveren får rentene også?

Poenget med regelen er at hun ikke skal tjene på en feil. Om det er vanlig praksis? Nei, det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...