Gå til innhold

Klippet over ledning til hodetelefoner.

Ruska

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har nå klart å klippe over ledningen til de nye hodetelefonene mine. Skulle åpne pakka, men plasten satt så forbanna godt at jeg like godt brukte saksa. Selvfølgelig lå ledningen rett ved plasten.

Det jeg lurer på er om jeg kan fikse dette selv eller burde jeg dra tilbake til butikken og fortelle hva jeg gjorde og håpe på en ny? Er lite interessert i å kjøpe nye da jeg kjøpte et nytt headset til spilling, noe som kosta litt :p

Vil forresten bare legge til at det blir ikke jeg som fikser de selv, det blir kjæresten som er elektriker og han sier visst at det er enkel jobb.

Håper noen kan komme med litt hjelp.

Ruska :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan.

Synd du var uheldig :cry:

Men det går an og fikse. Har selv satt på ny plugg til hodetelefonen min, men det var utrolig tynne ledninger som er optiske. Ser ut som syntetisk stoff. Kan være litt trøblete å få ordnet så du må være tålmodig, men det går. Du må nok kjøpe ny plugg, eller feste ledningen på nytt i selve hodetelefonen.

Du får nok kortere ledning..

Jeg hadde ganske enkelt gitt oppdraget til eksperten din :!:

Lenke til kommentar

Du sier det er et headset til spilling, men da håper jeg for din egen del at det ikke var ledningen på et USB-headset ;)

Om det er ledningen til en (eller to, om du har mikrofon) 3,5mm jack-kontakt er det nok ikke noe problem å lodde de sammen og deretter isolere med en bit krympestrømpe eller tre.

Jeg vil uansett tro det blir vanskelig å "få" et nytt headset av butikken i og med at du selv er ansvarlig i den fysiske skaden.

Lykke til uansett! thumbup.gif

Lenke til kommentar

Enkelt å fikse, du trenger ikke engang bytte plugg bare fest sammen lederene i ledningene, skrell av litt av isolasjonen i hver ende.

Det hvite som Alu-Tech snakker om tviler jeg på er optiske kabler, det er mest sannsynlig bare nylon/bomull som ligger inni for å beskytte kabelen.

R367527-21.jpg

Har ennå ikke hørt om hodetelefoner med optisk forbindelse og ennå sjeldnere hørt om folk som har klart å skjøte optiske kabler på gefylen.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Har ennå ikke hørt om hodetelefoner med optisk forbindelse og ennå sjeldnere hørt om folk som har klart å skjøte optiske kabler på gefylen.

Om man skal ha hodetelefoner med optisk kabel må man jo ha en slags innebygget DA-konverter som med optisk avleser eller noe i den duren(?) Så det er vell heller tvilsomt at noen i det hele tatt kommer til å få bruke for det, i og med at optiske ledninger ikke tåler så mye.

Så lenge man kan lodde er jo skjøting av hodetelefonkabler en nokså simpel oppgave.

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg skjøtet en Icemat Siberia.

Men det ble ikke helt vellykket. Da jeg etter en stund måtte legge ledningen i en viss vinkel for å opprettholde kontakt. Var ganske mye jobb da ledningene var utrolig tynne. Den ene så faktisk ut som en tråd. Hva slags type det var, vet jeg ikke, men jeg fikk tredd den igjennom et hull og loddet igjen hullet slik at det satt fast.

Den gamle pluggen kunne jeg ikke bruke, så jeg fikk tak i en ny på Clas

Ohlson.

Endret av Alu-Tech
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :)

Tror nok ikke jeg hadde turt å gå tilbake og spørre om ny, da jeg føler meg ganske teit som klarte å klippe over ledningen :p

Men da prøver vi å fikse det selv. Skal vise han denne tråden hvis han får noen problemer :)

Takk igjen.

Ruska.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du sier det er et headset til spilling, men da håper jeg for din egen del at det ikke var ledningen på et USB-headset ;)

Om det er ledningen til en (eller to, om du har mikrofon) 3,5mm jack-kontakt er det nok ikke noe problem å lodde de sammen og deretter isolere med en bit krympestrømpe eller tre.

Jeg vil uansett tro det blir vanskelig å "få" et nytt headset av butikken i og med at du selv er ansvarlig i den fysiske skaden.

Lykke til uansett! thumbup.gif

Hvorfor skulle dette være vanskeligere på usb?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor skulle dette være vanskeligere på usb?

Det er ikke sikkert det ville vært så mye vanskeligere med USB, men jeg her nå hørt at enkelte USB-kabler kan være vanskelige å lodde fordi de er veldig tynne, men dette varierer sikkert på samme måte som med alle andre ledninger.

Har ikke hatt bruk for å lodde noen USB-kabler selv, men jeg regner med at det ikke er et stort problem om man bare har det rette utstyret og litt erfaring ;)

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Nei, med litt erfaring og det riktige utstyret er jo det meste mulig, men om man har litt for billig utstyr kan det bli litt tidkrevende...

Husker jeg brukte en billig loddebolt fra Clas Ohlson og litt for tykt loddetinn da jeg skulle lodde diverse ledninger i løpet av barndommen. Uten stativ tok det sin tid både å få varmet opp loddebolten, smeltet tinnet, og håndtere to ledninger, loddebolt og tinn kun ved hjelp av to hender :p

Men om man har utstyr/verktøy av litt høyere kvalitet og prisklasse går jo det meste av lodding som en lek thumbup.gif

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Joda, men ledninger er jo mye, surr dem sammen, bøy på ledningen, så står de (eller henger) rimelig greit sammen uansett, det er jo det enkleste å lodde :p

Men en loddestasjon for 600kr på biltema er lett verdt pengene over en søppelstav for 170kr, som ikke blir varm om du setter fyr på den.

Lenke til kommentar

Joda, men ledninger er jo mye, surr dem sammen, bøy på ledningen, så står de (eller henger) rimelig greit sammen uansett, det er jo det enkleste å lodde :p

Joa, men det finnes nå enkelte ledninger som ikke er like "samarbeidsvillige" som andre. Og om man er i barneskole-alder og uten spesielt mye erfaring, blir jo ikke ting enklere :p

Men en loddestasjon for 600kr på biltema er lett verdt pengene over en søppelstav for 170kr, som ikke blir varm om du setter fyr på den.

Helt klart! Det er en tålmodighetsprøve å lodde med "billigdritt" thumbdown.gif

Men etter å ha brukt Clas Ohlson-loddebolten i rundt 5(?) år, ble jo loddeprøva vi hadde i førsteklasse (VG1), med ordentlige loddestasjoner, lekende lett thumbup.gif

Hadde det ikke vært for at jeg har masse annet å bruke penger på nå, hadde jeg lett kjøpt meg en loddestasjon fra Weller e.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...