Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar starter ikke.

Anbefalte innlegg

Har vært og kjøpt ny bærbar, men er likevel interessert i å finne ut av hva som kan ha skjedd med den gamle, som er ca 3 år gammel (Acer Aspire 5610Z). Jeg fikk startet den en - 1 - gang i sikkermodus, men etter dette har det vært klink umulig.

Det ehele startet en kveld nylig, da maskinen sendte ut pop-up om at skjermdriveren sluttet å virke, og at den var opprettet på nytt. Dette skjedde to ganger på relativt kort tid, og så skjedde ikke det mer. Jeg kunne bruke maskinen uten problemer, men dagen etter funket ingenting. Fikk startet den en gang i sikkermodus, men bare den ene gangen. Skjermen har blitt veldig flimrete, med masse rosa loddrette rader bortover, likner egentlig litt på matrix-mønsteret man kan se i nettopp filmserien Matrix. Har prøvd de reparasjonsmulighetene softwaren tilbyr, både oppstartsfikseren og system recovery, uten at noen av de har gitt resultater. Er det noe feil i både oppstartssekvensen og et vraket skjermkort med drivere, eller er det noe enda verre på gang? Er det dyrt å fikse det, og kan jeg gjøre det på egenhånd?

All hjelp vil mottas med største takk.

Med vennlig hilsen

Asbjørn Kristiansen, Ski

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært og kjøpt ny bærbar, men er likevel interessert i å finne ut av hva som kan ha skjedd med den gamle, som er ca 3 år gammel (Acer Aspire 5610Z). Jeg fikk startet den en - 1 - gang i sikkermodus, men etter dette har det vært klink umulig.

Det ehele startet en kveld nylig, da maskinen sendte ut pop-up om at skjermdriveren sluttet å virke, og at den var opprettet på nytt. Dette skjedde to ganger på relativt kort tid, og så skjedde ikke det mer. Jeg kunne bruke maskinen uten problemer, men dagen etter funket ingenting. Fikk startet den en gang i sikkermodus, men bare den ene gangen. Skjermen har blitt veldig flimrete, med masse rosa loddrette rader bortover, likner egentlig litt på matrix-mønsteret man kan se i nettopp filmserien Matrix. Har prøvd de reparasjonsmulighetene softwaren tilbyr, både oppstartsfikseren og system recovery, uten at noen av de har gitt resultater. Er det noe feil i både oppstartssekvensen og et vraket skjermkort med drivere, eller er det noe enda verre på gang? Er det dyrt å fikse det, og kan jeg gjøre det på egenhånd?

All hjelp vil mottas med største takk.

Med vennlig hilsen

Asbjørn Kristiansen, Ski

Om skjermen ikke er fysisk skadet, høres dette ut som et problem med "skjermkort". Kan begynne i det små med å gi advarsler om at driveren har kræsjet eller lignende, og eskalerer gjerne til at PCen blir ubrukelig.

Skjermkort sitter vel på hovedkortet, og da må man eventuelt bytte hele kortet.

Det KAN være en meget omfattende jobb, om man ikke har manual eller har skrudd mye bærbar-pc!

Du kan sikkert ringe Acer og spørre hvor mye de skal ha for evt. bytting av hovedkort.

For bytte av hovedkort på HP-maskiner, har jeg brukt en tommelfingerregel: Prisen vil bli 40% av det maskinen kostet som ny.

Endret av xstnc
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for raskt svar. Da høres det jo egentlig ut som om en relativt kostbar affære. Skjermen funket bra inntil det skjedde. Eneste som var med den, var at det virket som om det var dårlig kontakt eller noe innimellom, for bildet kunne plutselig forsvinne helt, men da var det bare å brekke skjermen litt frem og tilbake, så dukket det opp igjen.

Mvh A.K

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for raskt svar. Da høres det jo egentlig ut som om en relativt kostbar affære. Skjermen funket bra inntil det skjedde. Eneste som var med den, var at det virket som om det var dårlig kontakt eller noe innimellom, for bildet kunne plutselig forsvinne helt, men da var det bare å brekke skjermen litt frem og tilbake, så dukket det opp igjen.

Mvh A.K

Med det du legger til her, så kan det faktisk være akkurat det du sier! Dårlig kontakt mellom skjerm og kort. Hvis det hjelper å vippe på den!

Lenke til kommentar

Det ser egentlig ikke ut til å hjelpe noe nå mer. Vil en dårlige kontakten også føre til oppstartsproblemer av e artene jeg har beskrevet?

Mvh A.K

Hmm..

Har ikke vært ute for noe slikt selv.

Er desverre også litt vanskelig å diagnostisere uten å ha maskinen forran meg fysisk.

Men som sagt, så om det hjelper/har hjulpet å vippe på skjermen, kan det tyde på dårlig kontakt - og da er det vanlig å bytte skjerm.

Er det større problemer med drivere som kræsjer, tester man som regel å formattere maskinen og sette den opp på nytt, for å lettere kunne finne feilkilden.

Om ting fortsatt er problematisk, kan det tyde på hardwarefeil(i dette tilfellet skjermkortet) - og da bytter man hovedkort.

Lenke til kommentar

Ser du noe som helst på skjermen?

Hvis du ser noe, kommer den seg til windows loading eller stopper den ved post?

Har du prøvd å koble pcen til en ekstern skjerm, tv?

Prøvd å boote med en live-cd f. eks Ubuntu?

Kan jo prøve å skru den litt fra hverandre og sjekke diverse kabler. Fikk rød skjerm en gang jeg hadde skrudd på en bærbar, men det løste seg når jeg koblet til skjermkontakten på nytt (den store som er bakpå skjermen).

Lenke til kommentar

Ok, skjønner. Hjertelig takk respons, jeg får vurdere om jeg skal gjøre noen tiltak, regner med at det fort kan koste mer enn det smaker.

Mvh Asbjørn K.

Hvis dette ikke er din feil, og laptoppen ikke er full av støv, så har jo laptopper 5 års reklamasjonstid. Med andre ord, om det ikke er din feil at PC'n ikke virker og du har vedlikeholdt den, så skal det koste deg ingenting å få det reparert.

Lenke til kommentar

FMJ : Nei, har ikke forsøkt noen av de alternativene du viser til, sikkert først og fremst pga at jeg ikke har ekstern skjerm eller visste om den Ubuntu-sjekken du nevner. Hvor får man tak i den? Maskinen stopper i oppstarten et sted, før den når så langt som til at man skal logge seg på som bruker. Den går til System Recovery, hvor jeg får beskjed om at Startup Repair ikke kan fikse maskinen automatisk. Deretter er det finito.

fUsiOn: Hjertelig takk for påminnelsen, dette var jeg jo egentlig klar over, men har ikke engang tenkt på det i dette tilfellet. Pc'en er vel normalt brukt og vedlikeholdt vil jeg tro, så det skal ikke være brukermessig årsak til at dette har oppstått. Jeg tror ikke jeg har kvitteringen lenger, men den regner jeg med forhandleren har på data, så da er det vel bare å ta den med til forhandler vil jeg anta.

Mvh Asbjørn K.

Lenke til kommentar

Ubuntu

Jeg støtter forslaget om at du bør prøve å reklamere før du tyr til pågangsmot og skrujern.

Mistenker at dette med stripene er dårlig kontakt et sted. En bekjent hadde en pc med striper på siden av skjermen, de var ikke veldig i veien, disse forsvant hvis man åpnet skjermen en 120 grader cirka.

Lenke til kommentar

Blir nok til at jeg prøver det. Jeg får høre med den lokale Elprice om de vil ta den i mot, kjøpte maskinen i tilsvarende butikk i Fredrikstad, men bor i Ski, så det hadde vært greit å slippe og dra helt ut dit med den.

Mvh Asbjørn K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...