Kongeskipet Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Har kjørt memtest86+ 3 runder uten feil. Har fått en gammel Compaq nx9000. Jeg oppgraderte RAM og satte i gang installasjon av XP SP2.Gikk fra maskinen da den begynte å skryte av alt det nye i WinXP. Da jeg kom tilbake ble jeg møtt av følgende bluescreen: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL *** STOP: 0x0000000A (0xBAE66008, 0x00000002, 0x00000000, 0x8081C63C) Andre forsøk gikk det bedre. Jeg installerte oppdateringene og gikk fra maskinen mens den oppdaterte det nylig installerte MSE. Da jeg kom tilbake var følgende bluescreen på skjermen: PFN_LIST_CORRUPT *** STOP: 0x0000004E (0x00000007, 0x000074DA, 0x00000000) Jeg tenkte det kan være et driverproblem da jeg ikke har oppdatert viktige drivere f.eks chipset. Så jeg satte i gang installasjon av Ubuntu 10.04. Første forsøk stoppet da jeg trykket forward under steg 5 av 7. Da blinket caps Lock-lyset og skjermen var svart med følgende feilmelding: (process:262): GLib-WARNING **:getpwuid_r(): faileddue to unknown user id (0) Andre forsøk kom litt lengre. Denne gangen frøs skjermen da installasjonen kom til 38% og det stod "kopierer filer...". Ingen av *lock-lysene lyste eller blinket, og ctrl+alt+f1-f6 hjalp ingenting. Mistanken min var da at harddisken var problemet da alle krasj kom når HDD ble brukt. Prøver å få til å lese av S.M.A.R.T Noen som har noen andre idéer om hva som kan forårsake krasjene? Edit: Rettet skrivefeil og forkortet litt for å ikke skremme bort potensielle hjelpere. Update: Fikk installert Ubuntu på 3. forsøk. Føste gang jeg startet den frøs det i oppstarten. Men andre gang gikk det greit. S.M.A.R.T sier at disken frisk, men den påstar også at HDD har vært påslått i totalt 23,6 år. Skal kjøre en Self-test i morgen når disken har kjølt seg ned litt. Endret 16. september 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Har kjørt memtest86+ 3 runder uten feil. Har fått en gammel Compaq nx9000. Jeg oppgraderte RAM og satte i gang installasjon av XP SP2.Gikk fra maskinen da den begynte å skryte av alt det nye i WinXP. Da jeg kom tilbake ble jeg møtt av følgende bluescreen: IRWL_NOT_LESS_OR_EQUAL *** STOP: 0x0000000A (0xBAE66008, 0x00000002, 0x00000000, 0x8081C63C) Andre forsøk gikk det bedre. Jeg installerte oppdateringene og gikk fra maskinen mens den oppdaterte det nylig installerte MSE. Da jeg kom tilbake var følgende bluescreen på skjermen: PFN_LIST_CORRUPT *** STOP: 0x0000004E (0x00000007, 0x000074DA, 0x00000000) Jeg tenkte det kan være et driverproblem da jeg ikke har oppdatert viktige drivere f.eks chipset. Så jeg satte i gang installasjon av Ubuntu 10.04. Første forsøk stoppet da jeg trykket forward under steg 5 av 7. Da blinket caps Lock-lyset og skjermen var svart med følgende feilmelding: (process:262): GLib-WARNING **:getpwuid_r(): faileddue to unknown user id (0) Andre forsøk kom litt lengre. Denne gangen frøs skjermen da installasjonen kom til 38% og det stod "kopierer filer...". Ingen av *lock-lysene lyste eller blinket, og ctrl+alt+f1-f6 hjalp ingenting. Mistanken min var da at harddisken var problemet da alle krasj kom når HDD ble brukt. Prøver å få til å lese av S.M.A.R.T Noen som har noen andre idéer om hva som kan forårsake krasjene? Edit: Rettet skrivefeil og forkortet litt for å ikke skremme bort potensielle hjelpere. Må si meg enig i at det virkelig høres ut som et HDD problem.. Har ikke du diag tool i BIOS? Synes å huske NX9000 hadde noe slikt? Lenke til kommentar
maedox Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Har du prøvd å boote Ubuntu i live-modus? Hvis det fungerer er det nok harddisken. Hvis det ikke går, har du en hardware-feil. Minne, hovedkort (strømregulering, kondensator etc.) eller døende strømforsyning er noen stikkord vil jeg tro. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Begge de to Windows feil meldingene har ikke noe med hard disk å gjøre, men med RAM å gjøre. Det er ikke IRWL_NOT_LESS_OR_EQUAL, men heller IRQL_NOT_LESS OR_EQUAL du fikk. Etter som du har en Ubuntu CD, vil jeg anbefale deg å kjøre Memtest som følger med på den CDen. La Memtest kjøre i minst 4 timer. Det at krasjet kom da hard diusken ble brukt, kan være at begge installasjonene da leste fra RAM og skrev til hard disk. Kan godt være feil på lesing fra RAM. Endret 15. september 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Tusen takk til alle for raske svar. Har oppdatert førsteposten litt i går og fikk ikke med meg at noen allerede hadde svart da. Må si meg enig i at det virkelig høres ut som et HDD problem.. Har ikke du diag tool i BIOS? Synes å huske NX9000 hadde noe slikt? Finner det ikke i BIOS. Kan hende det lå på den harddisken som fulgte med PC-en, men den har ikke jeg. Har du prøvd å boote Ubuntu i live-modus? Hvis det fungerer er det nok harddisken. Kjørte Ubuntu fra live-cd to ganger for å prøve å lese av S.M.A.R.T, merket ingen problemer da. Men det har jo vært ganske lang tid mellom noen av krasjene. De som har installert XP+SP3+oppdateringer i senere tid vet at det tar ganske lang tid. På den tiden fikk jeg ingen bluescreen selv om harddisken var mye i bruk. Så om det fungerer fra live-cd noen timer betyr ikke det at det må være HDD-feil Begge de to Windows feil meldingene har ikke noe med hard disk å gjøre, men med RAM å gjøre. Det er ikke IRWL_NOT_LESS_OR_EQUAL, men heller IRQL_NOT_LESS OR_EQUAL du fikk. Etter som du har en Ubuntu CD, vil jeg anbefale deg å kjøre Memtest som følger med på den CDen. La Memtest kjøre i minst 4 timer. Det var sikkert en trykkleif da jeg noterte ned feilmelding. Har rettet det nå! Kjørte minnetest i nesten 3 timer i går uten at det kom noe feil. Forsøker igjen nå. Er nok stor sannsynlighet at det kan være noe feil med minne etter jeg byttet ut de originale minnebrikkene. Jeg har enda en mistanke om HDD-feil. Når en 100GB 5400rpm HDD har vært påslått i 23,6 år ifølge S.M.A.R.T så må det vel være noe galt? Endret 16. september 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Har kjørt Memtest86+ i 4,5 timer nå. Gikk helt feilfritt fram til for noen minutter siden da det plutselig kom 9 feil. Skal forsøke å bytte minnebrikke nå. Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Ultimate Boot CD og bruk diagnoseverktøy fra produsenten som du finner der til å teste HDDen. Hvordan gikk det med memtest? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Da problemene begynte hadde jeg to minnebrikker i. Jeg kaller de A og B. I går fikk jeg minnefeil med brikke A og B, så jeg byttet B med brikke C. I med brikke A og C stoppet minnetesten helt (kun det røde plus-tegnet blinket, måtte holde inne powerknapp for å få den av). Derrfor jeg kjører jeg nå minnetest med kun brikke A. Siden den var i begge gangene memtest feilet/oppdaget feil tror jeg det er den som skaper problemer. Ingen av brikkene er like. Kan problemet være at noen av de ikke passer sammen? Endret 17. september 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå