Gå til innhold

hvem regnes som arabere?

Anbefalte innlegg

Jeg vet at ikke alle muslimer er arabere, men at alle arabere er muslimer. Slik jeg har forstått det så er de fleste muslimer arabere. Jeg vet at saudiere, libanesere, syriere, egyptere, palestinere, tyrkere, marokanere, tunisiere, pakistanere og irakere er arabere.

Hva med Kurdere?

Bosniere?

Er Kurdere og Bosniere arabere? Det ser ikke ut som om bosniere har arabergener. De fleste er jo lyse. De ligner ikke akkurat på "vanlige" arabere som pakistanere og egyptere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle araber er da ikke muslimer. Akkurat hva som definerer en araber er det en god del diskusjon rundt, men League of Arab States sa selv i 1946 at det var "a person whose language is Arabic, who lives in an Arabic speaking country, who is in sympathy with the aspirations of the Arabic speaking peoples". Forøvrig er begrepet araber eldre enn islam, selv om en stor majoritet av araber nå er muslimer.

En annen ting i posten din er at du blander nasjonalitet med etnisk opphav (som er en av flere måter å definere araber på). Man kan jo godt ha en med etnisk norsk opphav som har flyttet til tyrkia og fått tyrkisk statsborgerskap. Du kan ikke da si at han er blitt araber :)

Du spør om kurdere og bosniere. Kurder er etnisk opphav, men Bosnier er statsborgerskap. Man kan godt ha en kurdisk bosnier, eller en norsk kurder. En bosnier kan altså være en araber, men kan også være hvilken som helst annen etnisk gruppe.

Araber og kurder er begge betegnelser på etniske grupper. Så spørsmålet blir om kurder er en undergruppe av araber. Det er de ikke. De er ikke særlig glad i hverandre og jeg tror begge grupper hadde blitt fornærmet om du kalte dem for medlem av den andre gruppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...