Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon 1000metringer, billige og gode?

Tore

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så veldig inne på dette, men SUV'en hadde hatt godt av noen skikkelige langlys til vinteren...

Å da er det egentlig bare xenon som er aktuelt, sist jeg sjekket dette var for mange år siden, og billigste sett 2stk kostet 8000kr...

Hva finnes på markedet som er billig og bra?

Trenger ikke være av de aller største bøttene, de mindre lyser jo utrolig med xenon også?

Om det skal være aktuelt bør det ikke koste spesielt mye over 4000kr, og prisen på nye pærer er også med i vurderingen...

luminator_compact_xenon.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De billigeste Xenonbaserte fjernlysene jeg vet om er nok Comet 200 Xenon. Vet ikke hvordan de er i praksis, men er overbevist om at de er vesentlig bedre enn mye annet. Disse ligger fra rundt 5000kr de billigste stedene sist jeg sjekket.

Merk at xenonbaserte fjernlys er i praksis nesten aldri lov å montere pga for høy referanseverdi. Nesten alle i Hella sin serie har 37,5 i ref-verdi, og da må de originale fjernlysene ha maks 12,5, noe jeg er ganske sikker på at er veldig få av. Det vanligste på originale er enten 17,5 eller 20. Unntakene her er f.eks Hella DE-Xenon med ref.verdi på 17,5, men jeg tror ikke disse gir særlig bra lys. Bosch Compass 3000 har 30, og er dermed somoftest lovlig, men disse ligger nok noen tusenlapper over.

E-merkede xenonpærer koster fra noen hundrelapper (Biltema) til et par tusenlapper for 6000k i Norge. Philips 4300k skal kunne oppdrives for rundt tusenlappen pr. stykk. Disse holder da veldig lenge, så i lengden er det nok billigere enn halogenpærer. Ulovlige ikke E-merkede pærer kan oppdrives for noen få hundrelapper.

Lenke til kommentar

2600kr - Hella Rallye 3003 COMPACT (H1 pære)

+

537kr inkl toll - 12V 50/55W H1 SINGLE BEAM xenon HID conversion kit

= Suksess for 3137kr... + monteringsbraketter til hella..

Så dukket det opp et nytt "problem", lysfarge... 5000k 6000k eller 8000k?

Jeg aner ikke hvilken farge de xenon lysene jeg har prøvd har vært i...

Lenke til kommentar

Gå for 6000k, disse gir hvitest og best lys. husk att xenonpæra er lengere enn vanlig H1 som skal sitte i 3003, dette må fikses ved å lage hull i plastikken bak på lykta. og tettes med noe over hullet. jeg måtte også file litt for å få pæra i festet, ikke mye som skulle til, bittelitt filing med en rundfil. så litt modifiseringer må du regne med. ;)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...