Syar-2003 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Først bør det opplyses alle om at Snapdragon ikke er CPU navn. Snapdragon er en plattform eller brikkesett bestående av en enkel all-in-one chip (SOC: System On Chip). CPU er innebygd i QSDxxx MSMxxxx chip og har samme instruksjons sett i Gen 1. og Gen.2 og cpu heter scorpion. Fra Gen.2 er cpu processor die krympet fra 65nm til 45nm , ellers så er den lik sett bort ifra frekvensen den er programmert til å kjøre i de ulike QSD/QSC/MSM brikkene den er innbygd. Cache størrelse ser også ut til å være identisk. QSD8250 chip som benyttes i Desire har en 65nm scorpion processor klokket til 1GHz. MSM7230 chip som benyttes i Desire Z har man krympet den innebygde Scorpion processor til 45nm MSM7230 kan kjøre den på 800Mhz-1Ghz. Selv om det er samme innbygde prosessor design i SOC dog med krymping er forskjellen på QSD8250 (Snapdragon Gen.1) og MSM7230 (Snapdragon Gen.2) andre steder. Qualcomm The "MSM" refers to "Mobile Station Modem," a designation that indicates a major design difference from the other Snapdragons. Whereas, the QSD and QSC chipsets combine the baseband processor and RF chip in a single package, the MSM chipsets move the RF chip out of the package. (That means faster and crisper performance of phone functions.) I tillegg har MSM7230 Adreno 205 GPU sammenliknet med Adreno 200 som finns på QSD8250 (Desire). Adreno 205: - Hardware-accelerated SVG and Adobe Flash - Significant improvements in shader performance over Adreno 200 GPU Disse tingene vil gjøre at Desire Z (selv med 800mhz) vil være mere responsiv i bruk enn Desire , man kan også regne med mye bedre batteritid. Lenke til kommentar
SirJames Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Desire Z - first-look video: Er selvfølgelig litt tjukkere enn Nexus One. Men det er ikke noe problem egentlig. Utrolig rask å slå seg på. Synes hardwaretastaturet ser veldig bra ut også. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) For å ta enda en ting, HTC Legend kjører på Qualcomm MSM7227 600MHz og ble levert med Android 2.1 med Sense og har ingen problemer med å kjøre det. 2.2 Froyo skal jo i prinsippet kjøre enda raskere på samme maskinvare som 2.1 så et byks på 200 MHz, nyere generasjon CPU og mere ram burde ikke gjøre Desire Z til en treg telefon for de som tror det. Forøvrig stemmer det at DHD og DZ kommer med SLCD skjermer, som forøvrig en god del av de andre HTC telefonene levers med nå grunnet mangel på AMOLED skjermer. En sammenligning av Desire med AMOLED og SLCD kan sees her (amoled til venstre, slcd til høyre): http://www.youtube.com/watch?v=LqkMxWEAG_E Stort sett ser det ut til at forskjellen begrenser seg til betydelig dårligere innsynsvinkel på slcd, men at det ellers er ganske likt. Personlig klarer jeg meg helt fint med Legend foreløpig, så venter heller til det blir lansert telefoner med Gingerbread før jeg kjøper ny Endret 16. september 2010 av Feh Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 En sammenligning av Desire med AMOLED og SLCD kan sees her (amoled til venstre, slcd til høyre): Er ikke AMOLED standard på Desire...? Lenke til kommentar
joffeloff Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Det er slutt med AMOLED pga. forsyningsproblemer fra fabrikant. Tror jeg blir nødt til å slå til med en Desire Z... Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Tror jeg greier meg med min nexus. MEN! Jeg hater batteriet på telefonen min! Etter normal bruk er telefonen dau etter en dag. Glemmer jeg å lade en kveld er telefonen svart morran etterpå. Batteriet er på 1400mAh. Hvorfor, HVORFOR skal de sette inn et SVAKERE batteri i disse nye desirene? Den gamle desire har også 1400mAh. Det batteriet er jo alt for svakt fra før av! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Du kan ikke si at "1400mAh batteriet er svakt". Det har 1400mAh kapasitet det.. Man har også feilen med prosent algoritmen i HTC Desire / Nexus One som gjør at telefonen tror batteriet er dødt lenge før det er det. Ting går på hvor mye energi duppedittene og brikkene internt i telefonen benytter. Som allerede nevnt er inkludert cpu i MSM7230 krympet til 45nm og bare på dette benytte kun ca 2/3 power ved lik klokke frekvens som en på 65nm (som er i Derise/N1 med QSD8250) I tillegg kommer andre energi effektiviserende ting som at cpu blir avlastet ved grafikk o.l. Og 3G mobile baseband DSP er sikkert også mere energi effektiv enn i generasjon 1 snapdragon (QSD8250). Endret 16. september 2010 av syar2003 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Den heter HD, men har ikke HD skjerm? Lamt. Kameraet kunne vel filme HD? Hvor står det at HD-en i navnet gjelder skjermen? Jo, men seriøst. "Gjerne film i HD, men om du vil se hva du har filmet i HD kvalitet må du koble til en TV eller skjerm..." For meg virker det som et sikkelig design tabbe. Endret 16. september 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Du kan ikke si at "1400mAh batteriet er svakt". Det har 1400mAh kapasitet det.. Man har også feilen med prosent algoritmen i HTC Desire / Nexus One som gjør at telefonen tror batteriet er dødt lenge før det er det. Ting går på hvor mye energi duppedittene og brikkene internt i telefonen benytter. Som allerede nevnt er inkludert cpu i MSM7230 krympet til 45nm og bare på dette benytte kun ca 2/3 power ved lik klokke frekvens som en på 65nm (som er i Derise/N1 med QSD8250) I tillegg kommer andre energi effektiviserende ting som at cpu blir avlastet ved grafikk o.l. Og 3G mobile baseband DSP er sikkert også mere energi effektiv enn i generasjon 1 snapdragon (QSD8250). Såppass? Det hadde jeg aldri hørt.. Betyr det at telefonen kan brukes en stund på 0%, eller at man må leve med at telefonen ikke henter "i kjelleren", da telefonen skrur seg av automatisk? Ang. det svake batteriet: Jeg kan si at du er svak om du ikke greier 40 i benk, så hvorfor kan jeg ikke si at et 1400mAh-batteri er svakt? Det er alt for dårlig for sitt bruksområde! Batteriteknologer trenger et spark i ræva. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Et triks er å skru av wifi, bluetooth, mobilt, sette lysstyrke på halv, skru av aktive bakgrunner etc. når du ikke trenger det. Med vanlig bruk på min HTC Legend (1300 mAh) holder den i minst 2.5-3 dager. (litt nettlesing, ca. 20-50 sms, og noen korte samtaler ila en dag). Lar jeg dog lysstyrken stå på fullt, wifi på, mobilt på, bluetooth på og bruker aktiv bakgrunn tappes den på en dag. Lett. Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Ang. det svake batteriet: Jeg kan si at du er svak om du ikke greier 40 i benk, så hvorfor kan jeg ikke si at et 1400mAh-batteri er svakt? Det er alt for dårlig for sitt bruksområde! Batteriteknologer trenger et spark i ræva. Fordi det ikke handler om du klarer 40 kg i benken, men hvor mange repetisjoner / hvor lenge du klarer holde stanga oppe fra bakken... Men til noe annet, 8250 som sitter i min nexus one, og 8255 som skal sitte i desire hd, er det noen forskjell? Er det også 65 vs 45 nm (ser ut til å være det, men usikre kilder jeg fant), og er det en særlig ytelsesforskjell? Jeg tipper desire hd kan kjøre gingerbread, en fordel med det ekstra arbeidsminnet. Selv om jeg kunne tenkt meg større skjerm, føler jeg at det akkurat nå ikke er et godt nok argument for å bytte ut min nexus one som jeg er storfornøyd med, men hvis nexusen ikke klarer gingerbread, men desire hd gjør, så blir det jo ny telefon. (Blir dog ikke overrasket hvis nexus klarer det, spørsmålet er bare om det blir like bra) Endret 16. september 2010 av bufodill Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 1400 mAh Li-Pol er ikke i utgangspunktet svakt batteri sammenliknet med andre "nye" topp telefoner lansert i 2010 , f.eks : iPhone 4 Li-Pol 1420 mAh Galaxy S Li-Pol 1500 mAh Kalibrer batteriet slik det er omtalt her: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=712990 http://www.dinside.no/849526/dobbel-batteritid-paa-htc-desire Lad telefonen påskrudd fra AC i min 8h Kople fra AC lader Skru av telefonen Lad telefonen avskrudd med AC-lader i 1h Kople fra AC lader Skru på telefonen , la den være på i to minutter Skru av telefonen Kople til AC lader og lad den enda 1h [/Quote] Nexus One er hardwaremessig samme telefon (buildt by HTC) som Desire med unntak av fysiske knapper og at den har googles Andriod rom u/HTC programvare så dette problemet er nok tilstede for Nexus One brukere også. Lenke til kommentar
Boll1 Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Samsung Epic 4G er jo mye bedre enn Desire Z, men hadde den bare vært en GSM telefon... Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=IYtC-LFn63E Rimelig awesome telefon! Jeg har allerede Desire, som jeg er veldig fornøyd med, og hadde planer om å beholde den minst til i vår. Men nå begynner jeg å lure på om jeg faktisk skal gå for Desire Z. Den virker veldig, veldig gjennomført bra, og med bedre batteritid enn Desire (bl.a pga ny generasjon Snapdragon-CPU), samt mer internminne (1.5 GB i tillegg til minnekortstøtten), som kanskje er Desires to svakeste punkter. Og med Android 2.2 stock, så blir den nok oppgradert til Android 3.0 i løpet av vinteren. I tillegg virker HTCsense.com veldig gjennomført, alu-chassis skader ikke, og en av få telefoner med slideout-keyboard som ikke blir for tykk. Batteritiden: http://www.htc.com/www/product/desirez/specification.html Ekstremt bra boottid: Engadgets artikler: http://www.engadget.com/2010/09/15/htc-desire-z-hands-on/ og http://www.engadget.com/2010/09/15/htc-desire-z-is-the-qwerty-slider-your-androids-been-waiting-fo/ Og endelig offline maps, slik at man slipper roaming-kostnadene for navigasjon i utlandet. Og med n-wifi, ny Sense-versjon og endelig har HTC fått med en dedikert kameraknapp. Lenke til kommentar
Boll1 Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 hvordan kommer man seg inn på htcsense.com? jeg får opp at jeg trenger brukernavn og passord Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Siden er ikke åpnet for vanlige brukere enda, den åpner samtidig som at mobilene blir tilgjengelige Endret 17. september 2010 av Khaffner Lenke til kommentar
siindre Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Den heter HD, men har ikke HD skjerm? Lamt. Kameraet kunne vel filme HD? Hvor står det at HD-en i navnet gjelder skjermen? Jo, men seriøst. "Gjerne film i HD, men om du vil se hva du har filmet i HD kvalitet må du koble til en TV eller skjerm..." For meg virker det som et sikkelig design tabbe. På så små skjermer tror jeg egentlig ikke det er så lett å se forskjell på forskjellige oppløsninger. Og du kan jo uansett se på det du har filmet, om du har filmet det i HD eller ei, den skalerer jo selvfølgelig bare ned. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=IYtC-LFn63E Rimelig awesome telefon! Enig. Var ganske bestemt på å skaffe meg denne før de lanserte den, nå kan jeg ikke vente til den blir tilgjengelig! Så bildet av den norske/nordiske keyboard-layoten. Dette var dessverre en skuffelse, to av tastene brukes ikke i det norske språket. Hadde vært kjekt om de hadde laget en norsk modell hvor Ä og Ö ble flyttet og endret til funksjonstaster. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Samsung Epic 4G er jo mye bedre enn Desire Z, men hadde den bare vært en GSM telefon... Ja, kunne godt tenkt meg den. Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Det nye HTC sense, er slik stock android burde være Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg