Gå til innhold

Kjøp av XP

Anbefalte innlegg

Vurderte å bli lovlig borger etter å ha snyltet av MS siden 95.

Men hva skal jeg kjøpe?

Linux, neh tror ikke det. Skal da ha noe brukervendlig for en idiot :D

Men XP Home vs. XP Pro. OEM? Retail? noe helt annet?

Bruker PCen til spilling (seff) og surfing for det meste.

Kjører for tiden 98se

Takker for tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderte å bli lovlig borger etter å ha snyltet av MS siden 95.

Men hva skal jeg kjøpe?

Linux, neh tror ikke det. Skal da ha noe brukervendlig for en idiot :D

Men XP Home vs. XP Pro. OEM? Retail? noe helt annet?

Bruker PCen til spilling (seff) og surfing for det meste.

Kjører for tiden 98se

Takker for tips :)

OEM er billigere. men da må du kjøpe en harddisk, cpu eller et hovedkort med. viss du ikke skal kjøpe noe nytt i tiden fram over kan du kjøpe den billigeste harddisken (sikkert noen hundre kroner) i lag med en OEM utgave (istedenfor retail), fordi det kan faktisk bli billigere.

selv bruker jeg windows 2000, men må gå over til XP når Athlon 64 kommer ut. da blir det vel Pro versjonen. home blir for barnslig.

Lenke til kommentar

Skal ha ny harddisk :woot: så det passer jo bra.

Oem er lik retail altså, bare billigere pga hardware som kjøpes med. Nais :D

Hva er forskjellen i all hovedsak på home og pro? Regne nesten med at en får mer stasj med pro....

Hmm, 1500 cold hard cash på komplett (uten disk)

Går forøvrig for engelsk utgave. Hatt best erfaringer med disse fra tidligere år :)

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom home og pro er veldig minimal!

Blant annet har home fat32 som standard filsystem, pro har ntfs. Ntfs er uansett og anbefale...

Ellers er det vel noe med hvilke programmer som auto-installeres. Pro er ikke noe "voksen"-os det heller, du får teletubbie-skin som default, messenger er med og plager deg fra første stund osv... Små forskjeller.

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom home og pro er veldig minimal!

Blant annet har home fat32 som standard filsystem, pro har ntfs. Ntfs er uansett og anbefale...

Ellers er det vel noe med hvilke programmer som auto-installeres. Pro er ikke noe "voksen"-os det heller, du får teletubbie-skin som default, messenger er med og plager deg fra første stund osv... Små forskjeller.

derfor jeg bruker windows 2000 :woot:

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å velge noe annet enn Windows XP. Home eller Pro blir kanskje en smakssak, men Pro inneholder bl.a. flere avanserte funksjoner ang. sikkerhet og nettverk.

Hvis du har gyldig studentbevis kan du kanskje få kjøpt Win XP Home billig? Vet Microsoft har hatt studentlisenser på programvare før.

Lenke til kommentar

Med PRO har du støtte for 2 prosessorer og du kan melde deg inn i domene. Du får også ett alternativ kallt "behandle" når du høyreklikker på min datamaskin. Er ett par ting til, søker du her på forumet finner du en del. Finner også litt hvis du søker på microsoft sine sider (har lest en side hos M$ der forskjellene stod ramset opp).

Men er det ikke litt sent å investere i XP? Er jo "gammelt" nå.

Lenke til kommentar
Med PRO har du støtte for 2 prosessorer og du kan melde deg inn i domene. Du får også ett alternativ kallt "behandle" når du høyreklikker på min datamaskin. Er ett par ting til, søker du her på forumet finner du en del. Finner også litt hvis du søker på microsoft sine sider (har lest en side hos M$ der forskjellene stod ramset opp).

Gammelt? Longhorn kommer ikke før på et år eller to, man må jo ha noe i mellomtiden..? Snart er XP SP2 ute også, da når kanskje winxp samme feilfri-nivå som win2k, forhåpentligvis :yes:

Lenke til kommentar
Gammelt? Longhorn kommer ikke før på et år eller to, man må jo ha noe i mellomtiden..? Snart er XP SP2 ute også, da når kanskje winxp samme feilfri-nivå som win2k, forhåpentligvis :yes:

OK, er litt lenge til Longhorn :) Men mente egentlig at han er litt "sent ute" å kjøpe XP, hvorfor ventet helt til nå?

Feilfri M$-produkt? :lol:

Hvis man skal kjøpe studentversjonen, må man studere på høyskole/universitet da? Eller er det nok med VGS?

Lenke til kommentar

blir SP2 64-bits utgaven?

Lenke til kommentar
selv bruker jeg windows 2000, men må gå over til XP når Athlon 64 kommer ut. da blir det vel Pro versjonen. home blir for barnslig.

Kan du være så snill å si hva som gjør Home versjonen mer "barnslig" enn Pro versjonen?

har aldri brukt XP home edition (egentlig ikke pro heller),men jeg trodde at home var mer slik med et kjekt lite bilde av deg selv når du starter opp o.l. det ligger vel i navnet.

Lenke til kommentar

hvis jeg nå hadde likt ms så godt at jeg faktisk hadde funnet på å kjøpe en windows fra de, så ville nok valget falt på pro ja, ikke home. Har prøvd begge, og jeg må si at home er mer "elendig" enn Pro som faktisk har noen kjekke funksjoner.

Må forresten legge til at jeg kjøpte XP jeg også, av en kamerat, that is. :lol:

Men uansett, begge slår 98 :woot:

Lenke til kommentar

Kan du være så snill å si hva som gjør Home versjonen mer "barnslig" enn Pro versjonen?

har aldri brukt XP home edition (egentlig ikke pro heller),men jeg trodde at home var mer slik med et kjekt lite bilde av deg selv når du starter opp o.l. det ligger vel i navnet.

Vel...alt som er i Home er med i Pro også, det er bare de små forskjellene folka før meg har nevnt som er forskjellen. Dessuten så trenger så å si ingen vanlige PC-brukere som oss Pro, med mindre man MÅ ha dual-CPU og slikt.

Lenke til kommentar
Kjøp XP Pro på studentlisens til ~ 500 spenn. Billigere blir det ikke (vel, nesten). Eller begynn på NTNU og lisens.

jo da det blir billigere en det

du kan kjøpe en piratkopiert utgave av meg for 50 kr.(Hvis du er intresert vennligst kontakt meg på tlf 81549300)

Lenke til kommentar
Kjøp XP Pro på studentlisens til ~ 500 spenn. Billigere blir det ikke (vel, nesten). Eller begynn på NTNU og lisens.

jo da det blir billigere en det

du kan kjøpe en piratkopiert utgave av meg for 50 kr.(Hvis du er intresert vennligst kontakt meg på tlf 81549300)

hehe..er det nummeret til ms det der eller? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...