Gå til innhold

Hvordan reinstallere OS'et? (Windows Vista Ultimate)

MsChloe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først tar du backup av viktige filer etc, enten på egen partisjon/disk eller ekstern disk, minnepinne, DVD plater etc. NB! Husk alt av bilder, musikk, filmer, savinger etc.

Her er en liten guide fra Multicom:

Hvordan installere Windows Vista

Slik utfører du en ren installasjon av Windows Vista

ved å starte datamaskinen fra Windows Vista-DVDen

Advarsel! I en ren installasjon blir eksisterende data slettet. Disse dataene

inkluderer personlige data og innstillinger. Etter at du har installert

operativsystemet, må du også installere alle programmene på nytt. Pass på at du

sikkerhetskopierer personlige data før du utfører en ren installasjon.

Trinn 1: Starte datamaskinen ved hjelp av Windows Vista-DVDen

Sett inn Windows Vista-DVDen i datamaskinens DVD-stasjon, og lukk skuffen til

stasjonen. Deretter starter du datamaskinen på nytt.

Obs! Datamaskinen må være konfigurert til å starte opp fra DVD-stasjonen.

Er ikke dette satt som standard, kan oppstart fra CD/DVD-stasjon gjøres ved å

trykke en F-tast under oppstart, avhengig av PC-en kan dette være f.eks. F8, F11

eller F12.

Trinn 2: Trykke en tast

Trykk en tast når meldingen om at du må trykke en tast for å starte opp fra

CD/DVD vises.

Trinn 3: Fullføre installasjonsprosessen

Velg installasjonsspråk, velg neste, og så Installer nå.

Skriv så inn produktnøkkelen som du finner under PCen (bærbar PC) eller på

baksiden av PCen (stasjonær PC).

Deretter velger du Egendefinert installasjon, så Avansert og deretter

Stasjonsalternativer (avansert).

Velg partisjonen som Windows skal installeres på, og trykk på Formater.

Når du trykker på Neste, vil selve installasjonen av Windows Vista da starte.

Om du ikke har Vista platen, men en recovery plate/partisjon, følg instruksene som fulgte med pcen.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Når jeg trykker F8 kommer det opp et blått vindu der det står Floppy Drive, og noe annet. (Tre punkter nedvis). Når jeg trykker på Floppy Drive starter PC-en opp på vanlig måte og ingenting skjer. (Vet ikke hva Floppy Drive er jeg da, men men).

Nei, jeg har ikke CD-platen til gjenoppretting. Og jeg har heller ikke noen instruksjoner på dette, jeg har en PC som er spesial-lagd, altså dette er ikke en PC som man kjøper "ferdig", jeg plukket ut deler selv osv, men OK.

Den er 2 og et halvt år gammel hvis jeg husker riktig, men er ganskje kjapp og funker ordentlig, men kunne tenkt meg å få ryddet opp på hele PC-en etter 2 års bruk. Jeg har da selvfølgelig rotet bort instruksjonene på PC-en.

Noe annet jeg kan gjøre?

Endret av MsChloe
Lenke til kommentar

Spesiallaget?

Da har du vel operativsystem-CDen som du benyttet ved installeringen av operativsystemet?

Hvis du har rotet bort 0g lisensnøkkel har du et problem (løses ved kjøp av nytt operativsystem). Backup av egne datafiler er uansett nødvendig.

Hmm.. På min gamle HP PC kunne jeg automatisk klikke F12 uten lisensnøkkel, CD eller noe.

Hvorfor kan jeg ikke det på denne?

Lenke til kommentar

Hvis du har bygd pcen selv, eller satt sammen delene følger det ikke med noen recovery partisjon. Da skal du ha fått med den originale Vista platen, om det var Vista du fikk pcen levert med.

Uten den platen, ingen reformatering. Kanskje noen du kjenner har en Vista plate du kan låne? Vista platen inneholder jo alle versjonene, produktnøkkelen bestemmer hvilken versjon du installerer. Regner med at du har spart på Vista produktnøkkelen?

Lenke til kommentar

Hvis du har bygd pcen selv, eller satt sammen delene følger det ikke med noen recovery partisjon. Da skal du ha fått med den originale Vista platen, om det var Vista du fikk pcen levert med.

Uten den platen, ingen reformatering. Kanskje noen du kjenner har en Vista plate du kan låne? Vista platen inneholder jo alle versjonene, produktnøkkelen bestemmer hvilken versjon du installerer. Regner med at du har spart på Vista produktnøkkelen?

Nei, nei og atter nei :p Har ikke spart på noe.. Så da er det ingen andre måter å gjøre dette på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...