Gå til innhold

Rimelig tripod til 500D+150-500mm sigma.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror neppe du finner noe under 1000 som holder en 150-500mm tilstrekkelig stødig, og 1500 og oppover er nok sikrere valg. Du kan jo sjekke bruktmarkedet.

En monopod (ettbensstativ) vil hjelpe, men ikke like mye som et godt vanlig stativ. 150-500 har jo innebygd stabilisator og det er ingenting i veien for å håndholde det med OK resultat i rimelig bra lys.

Kjøper du et skikkelig billig et som det du linket til likevel vil bruk av selvutløser og oppslått speil øke sjansen for skarpe bilder.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg er super imponert over bildestabilisatoren i objektivet. Jeg kan se igjennom søkeren sant, jeg ser at jeg "rister" kamera relativt mye. Og når jeg trykker utløseren halvveis ned så forsvinner ristingen. I godt lys så har jeg ingen problemer med å holde kameraet. Jeg tror jeg avventer litt med å kjøpe fordi jeg ikke bruker det noe særlig nå uansett. Er det "standard" feste måte på alle stativ? bare en skrue?

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg er super imponert over bildestabilisatoren i objektivet. Jeg kan se igjennom søkeren sant, jeg ser at jeg "rister" kamera relativt mye. Og når jeg trykker utløseren halvveis ned så forsvinner ristingen. I godt lys så har jeg ingen problemer med å holde kameraet. Jeg tror jeg avventer litt med å kjøpe fordi jeg ikke bruker det noe særlig nå uansett. Er det "standard" feste måte på alle stativ? bare en skrue?

Det stativet som jeg linket til over følger det med et kamerahode og en hurtigplate,hurtigplaten festes på kameraet/objektivet og gjør det sånn at du enkelt og raskt monterer kameraet/objektivet på/av stativet.

Lenke til kommentar

Jeg har et Benro A-158n6 med kulehode BH-1. Disse varene er vel utgått nå men lå vel i prisklassen 1500 kr. Helt ok til nesten all bruk men dedt blir for spinkelt i praktisk bruk med D300 og Sigma 150-500. Det er rett og slett for mye masse i bevegelse på toppen av stativet.

Lenke til kommentar

Bare objektivet veier to kilo - det blir tre kilo med kamerahus.

I og med at objektivet er såpass langt, så ville jeg definitivt tatt et stativ som er spesifisert for mer enn fire kilo - helst en fem-seks kilo som minimum.

Ville også prøvd å få tak i stativfeste til objektivet hvis du ikke har det allerede - så kan du feste stativet til objektivet og ikke kameraet - kjekt til et så stort og tungt objektiv.

Vurder også monopod - det er kjekt å ha, og vil gi mer stødige bilder.

Ville i alle fall helt klart kikket på bruktmarkedet - kan du finne et gammelt Manfrottostativ eller lignende vil det være helt gull. :)

Lenke til kommentar

I og med at objektivet er såpass langt, så ville jeg definitivt tatt et stativ som er spesifisert for mer enn fire kilo - helst en fem-seks kilo som minimum.

Enig med Trondster. Når de oppgir fire kilo er nok det det stativet tåler uten at noe knekker. På de stativene jeg har prøvd er det langt fra oppgitt vekt til det stativet håndterer på en god måte (behagelig å justere, klarer å holde vekten tilstrekkelig rolig). Spesielt hvis det er brukt en del plast i hodet tåler det nok vekten, men kameraet vil vibrere så fort du tar i det.

Lenke til kommentar

En annen ting som kan være nyttig, er å henge sekken (eller noe annet tungt under stativet når du bruker lange brennvidder. moto: Dessto tyngre, dessto stødigere.

Du kan prøve å tappe forsiktig på solskjermen på objektivet mens det står på et stativ du prøver. Dersom det vibrerer da, så tåler det for lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...