Gå til innhold

HTC Desire Z - Generell diskusjon


Porcelina

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite spørsmål.. Telefonen min har plutselig begynt å få skikkelig dårlig batterikapasitet de siste to ukene. Altså den skriker etter ladern rundt kl 21 når jeg har hatt den på batteri fra ca kl 12.

Og i dag har jeg tilfeldigvis vært inne på den hele tiden og det virker som om den til tider slår på wifi og gps og kobler til nettverket i noen min før den slår det av og går tilbake på gsm/3g. Sjekket innstillinger og wifi er avslått.. Noen tips eller clues?

Lenke til kommentar

Er det noen som kan hjelpe meg?

 

Problem 1: Min DZ har plutselig på autorotasjon på skjermen inne i alle applikasjoner. I launcheren (launcherpro plus) er den som vanlig kun i portrett, som jeg har haket av. På telefonens egne innstillinger er også autorotasjon skrudd av. Altså, jeg finner ingen andre steder for å stille inn dette? Det er i alle apper den roterer etter hvordan jeg holder den.

 

Problem 2: Av en eller annen merkelig grunn skrus plutselig høytaleren seg på hver gang jeg ringer noen eller noen ringer meg nå. Sliter også med å ta i mot selve anropet, må dra ned låsen flere ganger, og skjermen "henger" da.

 

Noen som har peiling på hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har prøvd å sette meg mer grundig inn i diverse angående DZen min - det er neimen ikke lett!

 

1. Oppgradering til Gingerbread (2.3): Har vært beskjeder fram og tilbake her. Virker som om oppgraderingen av Desire HD avdekka problemer som må sorteres ut først. Men Virtuosrom-prosjektet har allerede ute vs 1.25 av sin Virtuos Unity, som kombinerer Sense-versjonen fra HTC Sensation og 2.3. Dette virker lovende, men de som ønsker noe mest mulig stabilt og feilfritt, kan nok vente litt til, ettersom utviklerne fortsatt driver endel fram og tilbake med organisering av systemet, og det er enkelte ønskelige ting som ikke er helt på plass enda. Mange bruker det, med bra resultat.

 

2. Feil: Er det komponentsvakheter, bugs i OS, bugs i Sense, eller bugs i applikasjoner/interaksjoner? Dette kan tydeligvis være veldig vanskelig å diagnostisere. Ved å passe på å legge inn alle systemoppdateringer, har jeg styrt unna alt som har vært rapportert i denne tråden, men jeg har mye av en korthus-følelse, når jeg f.eks stadig ser rapporter om at installasjon av antatt uskyldige applikasjoner klusser det til. Og jeg veit fortsatt ikke om jeg har en nesten defekt (som jeg mistenker) eller ganske bra fungerende GPS-enhet, verken manualen (engelske+norske versjoner) eller HTC support har kunnet hjelpe meg.

 

3. Rooting av telefonen. Jeg er prinsipielt imot det, dersom en ikke har spesielle interesser/behov. (Og joda, jeg har kompilert Linux-kjerner noen ganger.) Derfor tar jeg det mer som et nederlag, spesielt for telefonen, men også litt for meg som bruker, at det nok ubønnhørlig går mot rooting for meg også. Det har nok mer med Sense enn med Android å gjøre. Men jeg tar meg stadig i å håpe at Meego blir vellykka, og etter hvert porta til telefonen min..

 

4. Minnebruk. Jeg kommer til å bytte fra opprinnelig 8 til 32GB minnekort, og da blir det for meg komplett uforståelig at jeg skal kunne ha begrensninger på internminnet fordi mange apper ikke lar seg flytte til minnekortet. Spesielt fordi dette skal være Linux+Java i bunnen - der det siste som skal ha betydning, er hvor filene fysisk ligger. Jeg får den gufne følelsen av at det er policy og ikke teknikk som ligger under. Det blir jo f.eks vanskeligere å prisdifferensiere etter minnekapasitet hvis enhver for noen hundre kroner kan installere minne som gjør opprinnelig kapasitet irrelevant. Og flyttbare applikasjoner er byttbare applikasjoner.

 

5. Karttjenester. De VIL visst ikke gjøre det bra. Googles kart er meget bra, men ikke nedlastbare, gjett hvor mange millioner som har spurt etter det! Location-applikasjonen bruker nedlastbare kart. (Og jaggu starta den dagen med å oppdatere på nytt, tross flere runder og atskillige GB nedlasting i går.) Men disse er elendige for vanlig GPS-bruk, som for mange nordmenn handler om å gå i terrenget (Norge eller utenlands), gjerne utafor dekningsområdene.

 

6. Tastaturet. Det er BRA, MEN: Hvorfor i huleste er ikke alle tastene i skikkelig bruk? De tegna som jeg nå må bruke FN+SYM og plukke fra skjermen (<,>,{...) kunne dels vært lagt på ledige taster, og med å bruke SHIFT-FN kunne det vært plass til enda flere. (Nå opphever SHIFT FN-funksjonen.) Alle tegn som er i vanlig bruk i programmerings/markup-språk burde kunne nås fra tastaturet.

 

7. Batteri. Noen titalls prosent bedre kapasitet ville gjøre en kjempeforskjell, for nå er det akkurat for lite til en dag med normal, men aktiv bruk. Dette kaller jeg en alvorlig konstruksjonsfeil. Samtidig har jeg ikke allverdens forståelse for dem som klager, men ikke rutinemessig har Wifi, BT og GPS avskrudd, og kanskje i tillegg auto-oppdaterer alskens ting dagen og natta lang. Jeg tror ingen kan lage et batteri som holder for en tilstrekkelig tankeløs bruk av alle funksjonene til telefonen. Det er nettopp fordi batteriet ikke holder til den naturlige bruken telefonen legger opp til - når en kjører optimalt strømsparende - at jeg mener det er grunn til å klage.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne telefonen på kampanjen Dustin kjørte for en liten stund tilbake, og har hatt den to uker nå. Et par punkter som skuffer/forvirrer meg:

- Da jeg fikk den oppdaterte jeg den med alle tilgjengelige oppdateringer. Batteritida er som nevnt av noen her, helt elendig. Med middels bruk må den lades minimum en gang om dagen, uten BT påslått og lite bruk av WiFi. Er dette et maskinvare eller programvareproblem?

- Den maste en stund om kart som måtte lastes ned. Jeg lastet ned disse kartene, og fikk samme beskjed på nytt. Da jeg hadde lastet ned de samme kartene flere ganger sluttet den med masinga. Var i Sverige forrige uke og hadde tenkt å benytte meg av disse kartene, men neida, da fantes det ingen kart...

- Hengslene er i overkant løse. Ved bruk av tastaturet, detter skjermdelen til tider ned når telefonen holdes loddrett. Ganske irriterende når man prøver i skrive...

- Finnes det ingen "marker alle som lest"-valg i mail applikasjonen? Må man virkelig manuelt velge hver enkelt mail og så markere disse som lest?

- Ellers så er telefonen til tider treg. Det kan ta 4-5 sekunder å få ned statusgardina, og navigering er ikke alltid like flytende. Har en Desire her også, og den er stort sett en del raskere, og har en langt bedre batterilevetid.

- Den varsler ikke alltid om mottatte meldinger. Jeg kan plutselig oppdage at det har kommet en ny melding i innboksen som det ikke er varslet om, men den står som ulest inne i innboksen.

- Skjermen har en tendens til å slå seg av og på under samtale, selv om jeg ikke tar telefonen bort fra øret, noe som er litt irriterende...

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Hvis siste oppdatering (foreløpig) til DZ er den samme som DHD hadde før den fikk gingerbread er vel problemet med treg telefon knyttet til sense-kontoen. Slå av synkronisering på den, hvis du har opprettet en slik konto, ev fjern den hvis det ikke hjelper. SMS-problemet hørtes iallfall mistenkelig likt ut, og kan vel kanskje løses ved å bruke handcent eller go sms. Ellers bør begge deler løses med gb-oppdateringen som ikke burde være langt unna nå.

Lenke til kommentar

En ting til - er WiFi-antennen svak på denne telefonen? Opplever en del dårligere dekning og mer ustabile forbindelser med denne enn med min gamle HTC HD. Legges telefonen horisontalt blir det enda værre.

 

Ellers har jeg brukt Windows Mobile i over fire (fem?) år, og jeg kan ikke helt si at jeg skjønner meg på de som kritiserer det så sterkt og roser Android opp i skyene. Det er vitterlig en del dårlige/tungvinne løsninger, rar oversettelse/mangelfull informasjon, og nokså rotete når HTC har sine egne applikasjoner som gjør omtrent det samme som de som allerede er der, i tillegg til bloatware (som Amazon MP3) som ikke kan fjernes?

Lenke til kommentar

- Da jeg fikk den oppdaterte jeg den med alle tilgjengelige oppdateringer. Batteritida er som nevnt av noen her, helt elendig. Med middels bruk må den lades minimum en gang om dagen, uten BT påslått og lite bruk av WiFi. Er dette et maskinvare eller programvareproblem?

 

Du kan gå inn på Innstillinger, Om telefonen, Batteri, Batteribruk for å se hva systemet mener drar mest strøm. Der kan det dukke opp ting du ikke bruker, f.eks har Locations stått for 15% av batteribruken nå - uten at jeg har brukt programmet! Min egen løsning blir trolig å skaffe et større batteri - det fins noen alternativer på 1700-1800 mAh.

 

- Den maste en stund om kart som måtte lastes ned. Jeg lastet ned disse kartene, og fikk samme beskjed på nytt. Da jeg hadde lastet ned de samme kartene flere ganger sluttet den med masinga. Var i Sverige forrige uke og hadde tenkt å benytte meg av disse kartene, men neida, da fantes det ingen kart...

 

Det er Locations-karta, ikke Google-karta som blir lasta ned, og står for oppgraderingssirkuset som en bare må hoppe av. Så med oppdatert Sverige-versjon, burde Locations ha fungert i Sverige. Men altså ikke Google Maps.

 

- Hengslene er i overkant løse. Ved bruk av tastaturet, detter skjermdelen til tider ned når telefonen holdes loddrett. Ganske irriterende når man prøver i skrive...

Min, som er kjøpt omtrent samtidig, er ikke sånn, og jeg begynner å lure litt på om du kan ha fått en overligger fra en tidligere produksjonsbatch. Dette har vært et velkjent problem på noen eksemplarer, men såvidt jeg har oppfatta, skulle det være retta opp.

 

- Ellers så er telefonen til tider treg. Det kan ta 4-5 sekunder å få ned statusgardina, og navigering er ikke alltid like flytende. Har en Desire her også, og den er stort sett en del raskere, og har en langt bedre batterilevetid.

- Den varsler ikke alltid om mottatte meldinger. Jeg kan plutselig oppdage at det har kommet en ny melding i innboksen som det ikke er varslet om, men den står som ulest inne i innboksen.

- Skjermen har en tendens til å slå seg av og på under samtale, selv om jeg ikke tar telefonen bort fra øret, noe som er litt irriterende...

Jeg har ikke opplevd disse problemene med treghet, meldinger og skjerm som slår seg av og på. Kan ikke skjønne at det kan være riktig - min telefon er ganske stabil og pålitelig - bortsett fra GPS-enheten.

Lenke til kommentar

En ting til - er WiFi-antennen svak på denne telefonen? Opplever en del dårligere dekning og mer ustabile forbindelser med denne enn med min gamle HTC HD. Legges telefonen horisontalt blir det enda værre.

Har ikke opplevd noe sånt jeg - men mangler godt sammenlikningsgrunnlag. Synes tlf tar imot WiFi omtrent så bra som pc'en min.

 

Ellers har jeg brukt Windows Mobile i over fire (fem?) år, og jeg kan ikke helt si at jeg skjønner meg på de som kritiserer det så sterkt og roser Android opp i skyene. Det er vitterlig en del dårlige/tungvinne løsninger, rar oversettelse/mangelfull informasjon, og nokså rotete når HTC har sine egne applikasjoner som gjør omtrent det samme som de som allerede er der, i tillegg til bloatware (som Amazon MP3) som ikke kan fjernes?

Kjenner ikke til Windows Mobile, men det er iallfall ingen grunn til å rose Android opp i skyene. (Har ikke hørt mye av det heller, for min del.) Android har mye bra, men er umodent, og ikke minst applikasjonsoverlapp eller -kollisjoner er et problem. Har også hørt litt for mange ganger at alternative appikasjoner, som prøver å bøte på svakhetene, tryner systemet rett som det er. Også får en ikke engang lov til å fjerne rotet.

Lenke til kommentar

5. Karttjenester. De VIL visst ikke gjøre det bra. Googles kart er meget bra, men ikke nedlastbare, gjett hvor mange millioner som har spurt etter det! Location-applikasjonen bruker nedlastbare kart. (Og jaggu starta den dagen med å oppdatere på nytt, tross flere runder og atskillige GB nedlasting i går.) Men disse er elendige for vanlig GPS-bruk, som for mange nordmenn handler om å gå i terrenget (Norge eller utenlands), gjerne utafor dekningsområdene.

 

7. Batteri.

 

5: For kart i terrenget anbefales Norgeskart (gratis), som gir alle turkart i Norge, fantastisk detaljert!!

 

7: Mitt beste tips for å tyne batteriet er å slå ned skjermen til 40%-50%.

Installer MySettings, genialt for å endre instillinger raskt.

Klikk på batterimåleren oppe i høyre hjørne, så ser du hva som drar strøm. Og det er skjermen.. (75% hos meg nå)

Min varer fint 2 dager minst, men bruker den ganske lite da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...