Gå til innhold

Test: Asus EeeBox EB1501P


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ved bruk av Blu-ray-drevet er det lett å spille av HD-filmer. Men å spille av .mkv-filer i HD-oppløsning med undertekster blir litt verre. Bruken av undertekster bryter muligheten til hardware-akselerasjonen fra Ion-skjermkortet.

Dette er feil. Hvorvidt DXVA kneler eller ikke kommer ann på hva man bruker for å spille av undertekstene. Eksempelvis vil men ved bruk av MPC-HC sub. engine beholde DXVA ved visning av undertittler (dette er nå standard i MediaPortal -> http://forum.team-me...s-engine-54130/ ).

 

(Welly gudd Norsk, I know.....)

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-ZyWaQ24q

Arnesen1, ja. Jeg har den koblet opp til min Harman Kardon AVR 460 via HDMI. Er også optisk ut. For analog forsterker vil jeg i så fall anbefale en OK DAC. Er en veldig praktisk maskin som funker fint til surfing og film. Er herlig å ha et så fleksibelt og stille mediesenter i stua i stedet for bråkebøtta av en arbeidsstasjon. Anbefales.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes det fortsatt er litt for dyrt når maskinen kommer uten skjerm. (dvs. man kan få omtrent samme spec på en minipc med skjerm til omtrent samme pris).

 

Men det som gjør at jeg ikke vil kjøpe den er at den fortsatt drar på den gamle Ion fremfor Ion2.

Dvs. Ion2 utgave til denne prisen "ja", Ion utgaven billigere "ja".

 

Men for å i hele tatt ha noe inntrykk av hvor god den er må noen teste den med Win7 og XBMC. Blir den sluggish er jo vitsen borte.

 

Linux blir for kronglete.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

OBS: Jeg har denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599940, men den har hverken Blu-Ray eller "mini-linux". Modellnavnet er det samme av en eller annen forvirrende grunn. Lurte meg ihvertfall.

Stemmer det at din har Ion2? Men uten blu-ray blir prisen fortsatt noe stiv. Men man kan ikke få alt man ønsker seg heller men får jeg ikke en enhet som tar både DVD og Blu-Ray så kan jeg liksågodt gå for en billigere modell uten optisk drev i det hele tatt. Jeg har så mange BD filmer nå at jeg ikke kjøper mediamaskiner med optiske drev uten.

 

Ion2 modellen uten optisk drev til 3000,- og evt. med Blu-Ray til 3500,- så skal jeg ta frem lommeboken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mulig jeg har misforstått, men begge modellene jeg linker til er vel ION2 (Nvidia Next Generation ION)??

 

Hvis man klikker seg inn på hver enkelt enhet, står det i hvert fall ION2 i underteksten.

 

Jeg trodde altså man fikk ION2, med Dual-Core 1.66Mhz (uten optisk drev) til 2.895,- hos komplett.no på ukens tilbud.

 

Tok jeg feil?

Lenke til kommentar

Da må jeg sjekke en gang til :). 2 sek.

Men hva slags OS og mediacenter kjører dere på disse?

 

Spørsmålet er om jeg skal bruke 1500,- på et lite shuttletype kabinett med innebygd 600w PSU (som denne Silverstone) og benytte noen av de tonnevis av komponenter jeg allerede har liggende i skuffer og skap (E8400, E4300, X2 3200+ osv) hvor jeg vet at jeg får god nok ytelse eller bruke 3000,- på denne Eee saken og være usikker.

 

Altså 1500,- på bedre ytelse og litt større boks (SFF) eller denne til 3000,-.

(vel, jeg må også kjøpe et miniITX HK så tja, da er det bedre å gå for en fullsize HTPC med brunmøbel størrelse kasse)

 

Da må jeg først få en god review av hvordan den yter med Win7 og XBMC. Sluggish blir ikke godtatt av andre enn meg og da holder det ikke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har akkurat mottatt og tittet litt på den. Det første jeg ser er at den IKKE HAR BLU-RAY!!

 

Alexander Tøgard, kan du gi meg en god forklaring på hvorfor du oppgir at denne har BD når verken produktnavn på asus.no eller linker til webshopper på denne siden henviser til et produkt som har det....??

 

Nå følte jeg meg skikkelig snytt gitt....og ikke kan jeg skylde på webshoppen heller....for der står det jo ikke noe om BD.....

Lenke til kommentar

Ser på Dustin at de selger en enhet uten OS men med BD. Men verken Komplett, de andre webshop-linkene eller Asus web har noe produkt med BD.

 

På Asus web er det tre modeller med optisk drev (EB1502, EB1501 og EB1501U). Jeg ser at de har ulik CPU, men ingen står oppført med BD.

 

Har du en link med BD enheten på Asus sidene setter jeg pris på det.

Lenke til kommentar

Jeg må nok kaste inn håndkleet ang å finne det i spesifikasjonene på asus sine sider.

 

Så bare at det stod 1080p og dette bildet, og antok at det var Blu-ray. Men ser nå at de oppgir konsekvent Multi-DVD.

 

Eneste plassen jeg finner konkret informasjon om EB1501P på asus.com er på forumet, hvor folk som har kjøpt den blant annet klager på at medfølgende mediacenter er "DVD-versjonen" og ikke fungerer med blu-ray-spilleren. Dette er nok ikke en så fantastisk boks som det først så ut til..?

 

cd.jpg

 

 

Edit: jeg sliter også med å finne en hvor fjernkontroll (og tastatur?) følger med? Hva fikk du med?

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

Eg kjøpte denne for om lag ein månad sidan: 1501P

Det stod at den ikkje var på lager då eg skulle kjøpe den også, men eg trur dei kanskje bestiller den direkte frå fabrikk. Eg fekk den om lag ei veke etter bestilling. Uansett så har denne blu-ray.

 

Fjernkontrollen er avbilda her (samt meir info): Ubuntu og fjernkontroll

 

Det var også med dette tastaturet og ei svart enkel mus eg ikkje finn på asus.com.

 

Boksen lager ingen lyd og speler fint av hd (både rip og blu-ray).

Endret av OBre
Lenke til kommentar

Jo, har dual-boot med Windows 7 64-bit og Ubuntu 10.04 32-bit. Begge har XBMC og fungerar supert :) Det dumme er at eg ikkje har fått til fjernkontrollen i Ubuntu, men i Windows fungerar den ut av boksen. Det går heller ikkje å spele av dei nyaste blu-ray filmane i Ubuntu, så eg må bruke Windows til det. I tillegg må ein ha eit eige program for avspeling av blu-ray i Windows. Eg brukar PowerDVD 10. Dette programmet legg seg også automatisk inn i Windows Media Center, men eg har ikkje prøvd å legge det inn i XBMC.

 

I tillegg har eg diNovo mini som også fungerar ut av boksen både i Windows og Ubuntu :)

Endret av OBre
Lenke til kommentar

Hvordan vil du si XBMC fungerer ift. hverandre på de forskjellige OSene? Mitt inntrykk er at UVD i Windows 7 spiller en stor rolle. Kjenner for dårlig til hvor dette ligger på Linux. Ulempen er at man må ut med rundt 800,- for Windows7.

 

Er alt like responsivt i begge OSer eller merker du noen forskjell der?

 

I tillegg må ein ha eit eige program for avspeling av blu-ray i Windows

Husk at selv DVD-film avspilling aldri har vært integrert i noe OS, det har gått via enkelte avspillere eller kodeker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

XBMC fungerar identisk i Windows og Ubuntu :) Veit ikkje kva UVD er :blush:

 

I Ubuntu er det i dag ingen enkel måte å spele av blu-ray, så viss ein har tenkt å bruke 1501p til avspeling av blu-ray må ein gå for Windows (dessverre). For i Windows er det i alle fall enkelt å legge inn eit program og så er det klart for avspeling av blu-ray :)

 

Fjernkontrollen kan vere vanskeleg å få til i Ubuntu, men det skal gå (sjekk forumet for 10.04 på ubuntu.no )

Endret av OBre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...