newcastlefaen Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Hei folks! Dere er sikkert ikke store fans av folk som trenger hjelp med skolearbeid - så beklager det; men om noen skulle ønske å gi meg en _liten pekepinn_ på hvor jeg skal bevege meg videre, hadde jeg satt stor pris på det, da jeg står BOM stille. *** OPPGAVEN *** http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF1000/h10/obliger/oblig2.html Kommer til å ta for meg en enkelt metode; jeg har 2 todimensjonale arrays, og får input fra brukeren: rowNum, colNum (i første), name (i andre), og disse skal lagres i sine respektive todimensjonale arrays, for at jeg så skal kunne jobbe videre med dem... Her kommer koden (kun metoden kjopEtFelt + noen deklarasjoner): class Olje { In tast = new In(); Out skjerm = new Out(); // In-objekter: kjøper og feltnummer In inName = new In(); static In row = new In(); static In col = new In(); // array m/oversikt String [][] eier = new String[10][15]; int [][] utvunnet = new int[10][15]; ...... void kjopEtFelt() { // navn på kjøper System.out.print("Oppgi navn på kjøper: "); String name = inName.inWord(); // feltkjøp System.out.print("Oppgi feltnummer (rad): "); int rowNum = row.inInt(); System.out.print("Oppgi feltnummer (kolonne): "); int colNum = col.inInt(); String [] name_a = {name}; int [] row_a = {rowNum}; int [] col_a = {colNum}; for (int i=0; i<utvunnet.length; i++) { if (utvunnet[rowNum].equals(0)) { utvunnet[i] = row_a[0]; eier[rowNum] = name_a[0]; for (int j=0; j<utvunnet.length; j++) { if (utvunnet[j].equals(0)) { utvunnet[j] = col_a[0]; eier[j] = name_a[0]; } } } } System.out.println(utvunnet[rowNum]); } EDIT: Trykket på post litt tidligere enn jeg skulle her. kommer mer! EDIT2: Ok, dere kommer sikkert til å spørre hvorfor jeg har lagret input verdiene i egne arrays; jeg trodde jeg var nødt til det da jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne sette en int-variabel i et int[]-array (altså fungerte ikke kun utvunnet = rowNum), men jeg får nøyaktig samme resultat med de nye arrayene jeg nettopp lagde. KAN noen hjelpe meg her? Takk! Endret 15. september 2010 av newcastlefaen Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 1) Du kommer ikke med noe forklaring på hva du har problemer med, er heller får her som har sett oppgaven din, så få som faktisk vet hva du sliter med. 2) Ser ut som oblig 2 i INF1000 på UiO, så kan gi det noen tips: Du har fått skrevet inn hvilket felt som ønskes. For å sjekke om feltet er opptatt trenger du kun å sjekke om eier[row][col] har en eier. Sjekk om det feltet som skrives inn faktisk finnes. Hvis det f. eks. tastes inn rad 40 og kolonne 30 vil programmet ditt kræsje. På ting du sitter fast på burde du diskutere med en/flere medstudent(er). Sammen kan dere trolig komme opp med en god løsning på problemene. Sett alltid kode inn i [ /code] blokker i forumet. Er forferdelig å lese uindentert kode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå