Gå til innhold

Norges første atomkraftverk

59 stemmer

1. 1. På tide å skaffe atomkraftverk i Norge?

• Ja
      48
    • Nei
      12

Anbefalte innlegg

Nå er det vel på tide å starte atomkraftverk her i landet, ettersom vi går tom for olje før eller senere, er det mye bedre å begynne nå enn å vente på at oljeressursene skal ta slutt.

Fornybar energi ikke realistisk

Norske politikere vil ha atomkraftverk

Etter ulykken i Chernobyl så er det sikkert mange som er skeptisk til atomkraftverk, men teknologien og sikkerheten har blitt så mye bedre i disse årene at det er på tide å tenke nytt. Norske politikere har også vært enige om at Norge bør få seg atomkraftverk.

Atomkraftverket som vi skal lage vil baseres på et radioaktivt stoff som er kalt Thorium, Thorium har en langt kortere halveringstid enn uran, avfallet kan ikke benyttes i kjernefysiske våpen, og det er sterke kompetansemiljøer på kjernefysikk i Norge - og store forekomster av thorium i Norge kan benyttes til økt verdiskapning og inntekter til landet. Mer informasjon står i lenkene over.

Ja til atomkraftverk!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det største problemet er det radioaktive avfallet. Hvis det er stoffer som det tar årtusener før de ikke er skadelige, kan vi være sikre på at vi forstatt har full oversikt over alle lagrene om 10-20 generasjoner? Hvor store blir de lagrene før vi slutter å produsere mer avfall?

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Det største problemet er det radioaktive avfallet. Hvis det er stoffer som det tar årtusener før de ikke er skadelige, kan vi være sikre på at vi forstatt har full oversikt over alle lagrene om 10-20 generasjoner? Hvor store blir de lagrene før vi slutter å produsere mer avfall?

Med fusionkraftverk som det er snakk om her vil det kun bli produsert lav-radioaktivt avfall som ikke tar så alt for lang halveringstid.

Lenke til kommentar

Med fusionkraftverk som det er snakk om her vil det kun bli produsert lav-radioaktivt avfall som ikke tar så alt for lang halveringstid.

Ja, kan vi klare det så er jeg for atomkraftverk.

Lenke til kommentar

Beklager hvis dette står skrevet i en av artiklene det linkes til, men hva er "ikke så alt for lang halveringstid"?

Lenke til kommentar

Vel man kan forbrenne aktinider (Avfall) som plutonium og lage strøm ut av det. En tennis ball av plutonium er nok til å fylle et menneskeliv med strøm. Aktinidene som forbrennes vil selv ha litt avfall, men dette er langt mindre og levetiden er også nå langt kortere.

Endret av Lube
Lenke til kommentar

Jeg sier nei til atomkraft i Norge, men ja til å utvikle teknologien.

Grunnen? Vi har egentlig mer en nok vannkraft. Bygg ut noen effektive bølgekrafterk utenfor Bergen vis de virkelig må ha mer strøm.

Men derimot, utvikle et prototype Thorium kraftverk burde vi støtte med de statelige kroner, da det blir det neste store.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen? Vi har egentlig mer en nok vannkraft. Bygg ut noen effektive bølgekrafterk utenfor Bergen vis de virkelig må ha mer strøm.

Men derimot, utvikle et prototype Thorium kraftverk burde vi støtte med de statelige kroner, da det blir det neste store.

min mening:

Ja, vi har mer enn nok av vannkraft, om sommeren.

Om vinteren derimot, har vi ikke samme fordel.

Derfor er det nødvendig å ha et atomkraftverk i norge, om så bare til å bli brukt om vinteren.

Lenke til kommentar

Vinteren 2003:

Norske aktører eksporterer kraft til Sverige siden prisen der er høyere enn prisen i Norge selv om Norge på samme tid opplevde et kraftunderskudd.

Om jeg ikke husker helt feil så mener jeg at årets vinter var en smule kald og strømregningene svei hardt.

Men det spiller jo ingen rolle. Vi har jo nok vannkraft og løsningen er "bølgekraft". LOL

Lenke til kommentar

Virker som Thorium er fremtidens løsning her til lands, synes det bør forskes mer på slik at vi har en backup klar når tiden er inne for det.

Ikke kan man lage kjernevåpen av det og halveringstida er mye kortere enn uran.

Tror noe er på gang, og siden vi har en del thorium kan det kanskje bli den "nye oljen".

Lenke til kommentar

Virker som Thorium er fremtidens løsning her til lands, synes det bør forskes mer på slik at vi har en backup klar når tiden er inne for det.

Ikke kan man lage kjernevåpen av det og halveringstida er mye kortere enn uran.

Tror noe er på gang, og siden vi har en del thorium kan det kanskje bli den "nye oljen".

Det er ikke lønnsomt å utvinne norsk Thorium. Uansett får vi ikke lov til å byggeforsøks reaktorer i større skala, noe jeg synes er idiotisk da Norge burde satse fullt kjernekraftverk. Norge burde satse mer på teknologi.

Lenke til kommentar

min mening:

Ja, vi har mer enn nok av vannkraft, om sommeren.

Om vinteren derimot, har vi ikke samme fordel.

Derfor er det nødvendig å ha et atomkraftverk i Norge, om så bare til å bli brukt om vinteren.

Det bygges stadig flere rørgater. Er synd å måtte kaste bort vakre fosser fordi folk ikke vil bruke kjernekraftverk som ER fremtiden.

Lenke til kommentar

Antakelig ikke så veldig store, regnet meg fram til at alt avfall produsert av atomkraftverk noensinne fram til i dag, tislvarete en terning med sider på 30 meter (med forbehold om regnefeil)

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...