Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forandring av hybelleie

Nik0

Anbefalte innlegg

Leier studenthybel av studentsamskipnaden i fylke jeg studerer i. Da jeg søkte om hybel for et halvt år siden var prisen 3200/mnd. Da jeg får min første faktura er denne på 3300, altså 100 kr mer. Lest gjennom kontrakten ordentlig nå, og det står ingenting om hybelleieprisen, eller at de har lov til å sette denne opp. Sendte også en mail til dem, men fikk ikke noe svar. Prisene er også endret på boligtorget. Betalt den andre fakturaen nå, men synes dette virker merkelig likevel..

Er det riktig at de kan gjøre dette? Uten at jeg er blitt opplyst. Fikk tildelt hybelen i mai, med pris på 3200/mnd, men den er nå på 3300/mnd..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet kan ikke leien justeres (indeksreguleres) før det er gått et år siden sist du fikk fastsatt leien, og du skal ha en måneds varsel. Eller tre år, med varsel et halvt år i forveien, dersom det er en større justering, etter reglene om "gjengs leie".

Men her er spørsmålet: Du har nettopp flyttet inn, og din første leie er på 3300? Da kan man kanskje si at det ennå ikke har skjedd noen endring av leia. Når skrev du under kontrakt, hva var leia da? Dersom det ikke er noen tvil om at leia var på 3200 da du skrev under kontrakten, uavhengig om dette var oppgitt på web, muntlig eller i kontrakten bør du kunne protestere, da det er gått for kort tid til endre leia.

Lenke til kommentar

I Oppland, hos SOPP. Så blir penger du bruker på vaskeriet lagt inn i samme regning. Kan det være noe sånt som har skjedd for deg ?

Nei, fikk ekstra på 70 kr for vask, så det har jeg ikke regnet med.

I utgangspunktet kan ikke leien justeres (indeksreguleres) før det er gått et år siden sist du fikk fastsatt leien, og du skal ha en måneds varsel. Eller tre år, med varsel et halvt år i forveien, dersom det er en større justering, etter reglene om "gjengs leie".

Men her er spørsmålet: Du har nettopp flyttet inn, og din første leie er på 3300? Da kan man kanskje si at det ennå ikke har skjedd noen endring av leia. Når skrev du under kontrakt, hva var leia da? Dersom det ikke er noen tvil om at leia var på 3200 da du skrev under kontrakten, uavhengig om dette var oppgitt på web, muntlig eller i kontrakten bør du kunne protestere, da det er gått for kort tid til endre leia.

Har betalt den andre fakturaen nå, månedsleien er på 3300,- pluss det kommer jo vask i tillegg.

Da jeg søkte om plass og underskrev var prisen 3200,- ifølge nett.

Mens den ble på 3300,- rett før jeg flyttet inn, og denne prisen står oppført på web nå. Eller, teksten for engelske brukere har de glemt endre dette på, så der står det fortsatt 3200..

Så du mener jeg kan protestere? Hvordan går jeg da frem?

Få personer som jeg tror er fornøyde med SOPP egentlig, det sto bl.a. i kontrakt at parkeringsplas kunne leies, men det er ikke alle som har fått plass. + at det ene stundenthjemmet fikk denne uken beskjed om at de måtte vaske gangene jevnlig (blokk), noe som heller aldri har stått i noen kontrakt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...