TheSourFace Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Jeg har planer om å kjøpe en gaming-PC til ca 10 000. Har ikke så veldig mye peiling på hva som passer sammen osv. men har et eksempel: http://img94.imageshack.us/img94/582/pceksempel.png Mus, tastatur, skjerm ol. er ikke så farlig, er bare satt opp som eksempel. Det er mest det som er inni PCen, jeg lurer på. Jeg vil ha en PC som klarer å dra dagens spill på full grafikk, og som også vil fungere bra de neste årene. Er også litt usikker på om jeg skal gå for AMD-prosessor eller Intel. Tips? Som sagt er PCen jeg har satt opp bare et eksempel, så om jeg burde gå for noe helt annet, så kom med forslag. Takker for svar på forhånd! Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Jeg vil ha en PC som klarer å dra dagens spill på full grafikk, og som også vil fungere bra de neste årene. Hva slags spill er det du spiller? Om det er grafikktunge spill blir du desverre nødt til å strekke deg lenger enn 10 000. Skjermkortet i oppsettet du har sett på hos komplett, 5770, er ikke på langt nær godt nok til f.eks Battlefield Bad Company 2 eller tyngre spill på høye instillinger. Hva slags skjerm du skal bruke har også mye å si. Med en oppløsning på 1680x1050 trenger du f.eks ikke like kraftig maskin som 1980x1200. Har du tenkt til å bygge den selv, eller vil du kjøpe den ferdig satt opp? Ved å kjøpe fra ulike nettbutikker har du mulighet til å redusere prisen noe. Håkon Lenke til kommentar
TheSourFace Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Tenker på noe sånn som Crysis, GTA IV, Just Cause: 2. Siden jeg ikke har PC som drar noe særlig i dag, så vet jeg ikke helt hva jeg kommer til å spille. Hvis jeg skal spille grafikktunge spill, hvor mye ekstra er det da snakk om? Tror jeg kommer til å kjøpe BenQ 24'', så blir vel 1920x1080. Om den er ferdig satt opp eller ikke spiller ikke så mye rolle. Jeg har ikke bygget en PC før, men har hørt at det ikke er så vanskelig, så tror ikke det er noe problem. Jeg foretrekker å kjøpe delene fra Komplett, fordi jeg har handlet der før og er fornøyd med dem. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Har du tenkt til å bygge den selv, eller vil du kjøpe den ferdig satt opp? Ved å kjøpe fra ulike nettbutikker har du mulighet til å redusere prisen noe. Ved å bestille fra ulike nettbutikker kan du redusere prisen på hardware, men den totale prisen kan bli høyere pga. frakt. Lenke til kommentar
TheSourFace Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 bump Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Crysis kan du egentlig glemme å kjøre helt glatt. Så vidt jeg har forstått er det ikke spesielt godt optimalisert, i hvertfall ikke for Ati-kort, slik at du vill oppleve større fall i fps av og til. Selv har jeg for øyeblikket et Sapphire 5850, men spiller på 1680x1050. Det kjører de fleste spill med god grafikk og har vært en positiv opplevelse så langt. I Battlefield Bad Company 2 kjører jeg alt på maks, og har god fps hele tiden, bortsett fra når du får en 3-4 mortar strike i hodet kombinert med røykgranater og andre effekter. Da begynner det å slite litt, men da er man som regel død allikevel Vil ikke anbefale deg noe lavere kort i 5xxx serien til Ati enn 5850 da disse er langt dårligere. Du kan selvsagt også kjøpe Nvidia. Gtx 470 ligger i samme prisklasse som 5850 og yter jevnt over relativt likt. Nvidia kortene blir dog varmere enn Ati, og trekker mer strøm, men gir deg PhysX støtte. Dette blir dermed mer en smakssak enn noe annet. Har ikke tid til å se på noe mer nå, skal ta en titt på resten av komponentene når jeg kommer hjem fra universitetet Håkon Lenke til kommentar
TheSourFace Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Skjønner. Når jeg tenker over det, så er det vel for mye å kreve at jeg skal kunne spille på 1920x1080 med perfekt grafikk med et skjermkort i den prisklassen.. Med tanke på kabinett, burde jeg gå for et big tower, eller burde jeg heller kjøpe et mindre og billigere og heller bruke de ekstra pengene på andre deler? Lenke til kommentar
C64C Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Cooler Master CM 690 II Advanced er et godt kabinett til en fin pris. http://www.hardware.no/artikler/cooler_master_690_ii_advanced/74504 1 Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Se gjerne på https://prisguiden.no/profil/lister/117319 Dette er en knall PC på alle måter. 2 460 GTX tilbyr ekstremt bra grafisk ytelse og relativt lavt støy og effektforbruk. En i5 760 skal vel holde til det meste av spill også. Det eneste som er verdt å merke seg her er at med dette hovedkortet får du ikke muligheten til å kjøre SLi samtidig med USB3/sata III. Her har du også en godsak - https://prisguiden.no/profil/lister/116367 AMD basert oppsett med X6. Her får du også med den raske Crucial C300 64GB SSD og en PCS+ 5850 Ikke like mye grafisk ytelse, men muligheter for oppgraderinger, og du får en flott SSD inn i budsjettet som gir en veldig god helhets følelse over systemet. Til slutt har jeg satt opp et i7 oppsett https://prisguiden.no/profil/lister/116711 Ganske så mye kraftigere CPU. Du får vurdere om du trenger det til ditt bruk. Mulighetene er der i hvertfall for enda et 460 GTX kort til senere bruk. Alt er egentlig veldig bra her, men det må også legges inn mer penger for å få det resultatet du vil. Oppgraderings mulighetene er med andre ord knallbra. Lenke til kommentar
TheSourFace Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Takker for tipsene Er veldig positiv til det i7-oppsette. Har i hvert fall lyst til å ha bra oppgraderingsmuligheter til senere. Lenke til kommentar
TheSourFace Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Er det noe jeg har glemt i dette oppsette, som jeg trenger, og er alt kompatibelt med hverandre? https://prisguiden.no/profil/lister/118679 Sammen med dette kabinettet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599984 Har skjerm, mus og tastatur Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Flotters oppsett Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 i7 er vel litt unødvendig når man bare skal spille? De fleste spill i dag bruker ikke mer enn to kjerner, og de som gjør det er flaskehalset av grafikkytelsen uansett. Ved å gå ned til i5 oppsett kan du beholde muligheten for SLI og (hvis du er villig til å sprekke busjettet med en hundrings eller to) til og med få to GTX 470. @Maccan: MSI P55-GD65 har også SLI og koster nesten 400 kr mindre enn Gigabytes tilsvarende kort. Når SLI er inne i bildet mister man uansett USB3 og SATA3 uten et ekstra kort Lenke til kommentar
TheSourFace Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Så hvis jeg går fra i7 til i5 og heller kjøper et ekstra skjermkort, vil FPSen bli bedre? Hva er det prosessoren gjør når man spiller egentlig, og hva er det som vil bli tregere hvis jeg bytter til i5? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå