Gå til innhold

Mer Full-HD video fra Nikon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke bekreftet lenger.

Nikon D7000 kit ubekreftet 07/11/10

 

Interfoto har ubekreftet 06/11/10

 

Disse to regner jeg som de to mest seriøse som selger til oss forbrukere, så da er ikke de andres datoer så interessante, med mindre de er på lager og kan sendes nå.

Lenke til kommentar

Jeg var inne og sjekket ordrestatusen på min bestilling:

 

1 stk bestilt til lager (bekreftet) - Forventet sendingsdato 2010-11-08

 

Nå bestillte jeg i slutten av september så da er jeg forhåpentligvis blant de heldige første, men så lenge sendingsdato ikke er bekreftet er det ikke godt å si.

 

Noen som vet har hørt hvor mange enheter som kommer til Norge i første batch? Det er mange butikker og enkeltpersoner som har bestillt inn på forhånd.

Lenke til kommentar

Siden denne tråden egentlig diskuterer HD-muligheten til D7000, har dere sett siste saken på NikonRumours? At AVC kodingen den bruker bare kan brukes til personlig og ikke-kommersiell bruk, i følge manualen?

Må man da betale for å bruke den til et reklameopptak??

Heftig diskusjon der og en relevant link, ser ikke ut til at de bryr seg enda, de er mest ivrig på å få format utbredt foreløpig.

Men sikkert viktig å være klar over hvis man kjøper den til formålet, og man plutselig må betale for dette. Det er jo flere andre som bruker formatet, så dette gjelder jo der også.

Lenke til kommentar

Siden denne tråden egentlig diskuterer HD-muligheten til D7000, har dere sett siste saken på NikonRumours? At AVC kodingen den bruker bare kan brukes til personlig og ikke-kommersiell bruk, i følge manualen?

Må man da betale for å bruke den til et reklameopptak??

Heftig diskusjon der og en relevant link, ser ikke ut til at de bryr seg enda, de er mest ivrig på å få format utbredt foreløpig.

Men sikkert viktig å være klar over hvis man kjøper den til formålet, og man plutselig må betale for dette. Det er jo flere andre som bruker formatet, så dette gjelder jo der også.

 

Blir ikke det litt mer av ett prinsipiell sak?.. Ser ikke helt for meg hvordan det kan spores...

Lenke til kommentar

@kjelldell: Dette er standardvilkår for MPEG-4 (AVC/H.264), og gjelder alle kamera som bruker denne/disse kodeksene (dvs både Nikon og Canon). Om kommersiell lisens skulle fulgt kamera hadde prisen blitt særdeles mye høyere. Personer som skal bruke dette i kommersiell sammenheng tegner bare nødvendig lisens for sin kommersielle virksomhet eller for den enkelte produksjon der formatet brukes (relatert til distribusjon). Lisensene er ikke så rådyre, men hadde øket prisen pr kamera med 2 000 - 2 500 USD.

 

MPEG-4 er nemlig "gratis" for ikke kommersiell distribusjon på nettet og privat bruk. Derfor regner jega med at CaNikon betaler nesten ingenting for å bruke kodeksen med de gitte vilkårene. Lisensieringsvilkårene for kommersiell bruk av MPEG-4 er mildt sagt omfattende og særdeles knotete å forstå. Så jeg forstår godt at de ikke gidder å forfølge lisensvilkårene i særlig grad pr dato.

 

Som nevnt i tråden hos Nikonrumors så kan man bare "rekode", men man risikerer da å ende på en annen kodeks med lisens. I alle fall om man skal distribuere kommersielt. Ellers er som oftest slik at "lisensbetaling" relateres til visninger, dvs bruker man en 5D eller D7000 og lager opptak som kjøpes av TV2 - så er det TV2 som håndterer lisensieringen. Hovedregelen er nemlig at det er den som leverer videoen til "sluttbruker" som skal betale lisens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...