Gå til innhold

En ny æra av Krystallnatten - er Israel det nye Nazi-Tyskland?

After Dark

Sammenligning mellom Israel og Nazi-Tyskland  

206 stemmer

1. 1. Kan Israels behandling av palestinerne sammenlignes med Nazi-Tysklands behandling av jødene?

Anbefalte innlegg

Vil legge til en video til som godt demonstrerer likhetene mellom Nazi-Tyskland og Staten Israel når det gjelder behandlingen av dem de anser som "uønskede", altså jøder i Nazi-Tyskland og palestinere i Israel:

Nazi Germany Then And Zionist Israel Today

A comparison of crimes committed in 1940s Germany equal to what is happening in every day Israel and Palestinian occupied land at this moment against Palestinians and every American finances these atrocities.

http://www.youtube.com/watch?v=emB4NRTpOAc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Istedefor å komme med tåpelige kommentarer kan du besvare svaret mitt til ditt forrige innlegg:

Glimti, du har kjørt deg selv inn med kun stoff fra en side. Du nekter å engang se på linker som ikke passer ditt syn, mens du saumfarer internett for linker som passer deg. Du har blitt enveiskjørt til det ekstreme. Det meste av det du skriver i tråder tyder på dette, mye påstander uten kilder. Spesielt emosjonelle. Sånn som "Israelerne river ned husene til palestineren". Dette poenget tar du fram hele tiden, men ikke noe om antall hus dette har skjedd med, så vi får faktisk se om det er en stor sak eller ikke, heller ikke om grunnene til dette. At palestinerne i Israel er mer velstående enn i landene rundt nekter du å kommentere også, selv det at de er fornøyde med å være israelske statsborgere å ikke vil gå inn i en eventuell palestinsk stat bryr du deg ikke om. Dette er nettopp et tegn på at Israel behandler sine innbyggere LANGT bedre enn Nazi-tyskland. En påstand av deg som er å spytte på ofrene til dette fryktelige regimet, de millionene av jøder, politiske motstandere, slavere, homofile, jehovas vitner osv, som ble massakrert av nazistene. En palestiner i Israel har lovmessig krav til å bli likestilt med jøder. Dog er diskusjonen om palestinerne i de selv-styrte landene blir behandlet værre, og det er jo en annen sak. Men et land som behandler eksterne innbyggere dårlige pga sikkerhets interesser kan ikke sammenlignes med nazistene. At du prøver på dette virker som om du har kjørt deg vill på en ideologisk sti inn i den ekstreme siden. Anti-semittisme har altid eksistert i europeisk venstre-side, og er nok en av grunnene til at Israel har et så ekstremt høyt fokus på seg fra Europa. Som igjen fører til at Israel lik i skapet kommer mer tydelig fram enn for noen andre land. Også at disse blir overdrevet, og andre sider av saken blir ignorert. Nyhetsbyråer i Israel er ofte totalt likegyldig til saker som gjelder de palestinske selvstyremyndighetene og deres brudd på menneskerettigheter, som er langt større enn hva som skjer inne i Israel ovenfor deres innbyggere. Du tar det til og med såpass langt som å skylde jødehatet i Norge (og da sikkert resten av europa) på Israels handlinger. Et helt folk for lide for noens hat mot en nasjons handlinger. Dette er helt uakseptabelt, og er ren rasisme.

Her tar du kraftig feil! For det første avviser jeg ikke det andre kommer med, men jeg synes altså ikke at noen hittil har gitt noen gode motargumenter ang. sammenligningen av Nazi-Tyskland og Staten Israel. Jeg lar heller ikke være å besvare det andre skriver selvom det noen ganger kan litt tid pga. at jeg kansje leter etter artikler jeg skal legge med, er opptatt med andre diskusjoner eller ikke har tid til å være på forumet så mye hele tiden.

Den eneste gangen jeg totalt overser andres innlegg er dersom de inneholder useriøse skriverier. Den slags gidder jeg ikke å kaste bort tiden på. Om du har skrevet noe jeg har oversett så kom med det så skal jeg besvare så snart jeg har tid. I løpet av kvelden kommer jeg til å ha mye dødtid så det går sikkert da.

Ellers: Jepp, Israel er eksepert på å ødelgge palestinske hjem eller kaste ut palestinske familier så husene deres blir overtatt av jøder! De begrunner dette med at husene er oppført ulovelig eller har ulovelige tilbygg, men sannheten er at det er nærmest umulig for palestinere å få byggetilatelser i Israel mens jødene får det. Når det gjelder dette med at palestinerne i Israel skal være mer velstående enn palestinerne i andre land har jeg kommentert dette flere ganger og pekt på hva slags hverdag palestinerne opplever med veisperringer hvor de må vente i timesvis, diskriminering i arbeidslivet, diskriminering ang. byggetilatelser som jeg nettopp pekte på, kollektiv avstraffelse, stadig utbygging av israelske bosettninger, stadige angrep fra israelske bosettere både på palestinere og på palestinsk infastruktur feks. For en stund siden la jeg ut en artikkel i en av trådene om selve konflikten der en palestinsk velger fortalte at det var det samme hvem de stemte på og hvem som vant valget pga. at Israel er en rasiststat der bare jødene skal ha det bra.

Jeg har samtykket i at Staten Israel bedriver diskriminering av palestinere/israelske arabere i mindre grad enn hva Nazi-Tyskland gjorde med jødene, men den er til stede der og stadig flere og flere ser det. Jeg anbefaler deg å sjekke innlegg nr. 2 i denne tråden. Da kan du lese hva en tideligere president i Israels nasjonalforsamling Knesset har å si om saken... Hva synes du foresten om at tideligere statsminister Ehud Olmert innrømmet at palestinerne diskrimineres i arbeidslivet i Israel? Er ikke det så viktig å ta med?

Når det gjelder antisemittisme og antiisraelske handlinger er dette noe Israel kan takke seg selv for! Som jeg har nevnt tideligere blusset et kraftigere jødehat opp igjen i årene 2001-2004 da konflikten mellom Israel og palestinerne var på sitt mest brutale. Dette skyldtes daværende statsminister Ariel Sharon som overså hva hele verden mer eller mindre utenom USA mente og økte bosettninger, kastet palestinske familier ut av husene deres, ødela palestinske hjem, konstruerte muren, bombet palestinske nabolag og skøt raketter inn i palestinske folkemengder osv... Det er beklagelig at jøder skal stemples på grunn av handlingene til Ariel Sharon samt på grunn av dem som støttet ham, men slik Israel fokuserer på å være en jødisk stat er det langt ifra vanskelig å forstå. I det hele tatt er det mange som beskylder Ariel Sharon for å ha fremprovosert Andre intifada! Og under hans tid ved makten ble konflikten på sitt mest brutale noen gang og hele verden utenom USA reagerte på Israels behandling av den palestinske befolkningen.

Under den nåværende regjeringen nekter Israel å stanse aktiviteten i bosettningene. Tvert imot, de bygger bare mer og mer og flytter inn stadig flere bosettere. De nekter å oppgi okkupert jord og de vet at det var dette som ene og alene ødela for forhandlingene med palestinerne. Dette med å fortsette å okkupere land, dette med å fjerne befolkning man anser som uøsked og heller flytte inn befolkningen man ønsker å ha der, det var også noe som Nazi-Tyskland praktiserte.

Denne diskusjonen handler ikke om rasisme i det hele tatt. Her er det Israel som bedriver rasisme!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her tar du kraftig feil! For det første avviser jeg ikke det andre kommer med, men jeg synes altså ikke at noen hittil har gitt noen gode motargumenter ang. sammenligningen av Nazi-Tyskland og Staten Israel. Jeg lar heller ikke være å besvare det andre skriver selvom det noen ganger kan litt tid pga. at jeg kansje leter etter artikler jeg skal legge med, er opptatt med andre diskusjoner eller ikke har tid til å være på forumet så mye hele tiden.

Skal noen ha motargumenter mot Israel og Nazi-tyskland for at det ikke skal stemme? Absurd.

Ellers: Jepp, Israel er eksepert på å ødelgge palestinske hjem eller kaste ut palestinske familier så husene deres blir overtatt av jøder! De begrunner dette med at husene er oppført ulovelig eller har ulovelige tilbygg, men sannheten er at det er nærmest umulig for palestinere å få byggetilatelser i Israel mens jødene får det. Når det gjelder dette med at palestinerne i Israel skal være mer velstående enn palestinerne i andre land har jeg kommentert dette flere ganger og pekt på hva slags hverdag palestinerne opplever med veisperringer hvor de må vente i timesvis, diskriminering i arbeidslivet, diskriminering ang. byggetilatelser som jeg nettopp pekte på, kollektiv avstraffelse, stadig utbygging av israelske bosettninger, stadige angrep fra israelske bosettere både på palestinere og på palestinsk infastruktur feks. For en stund siden la jeg ut en artikkel i en av trådene om selve konflikten der en palestinsk velger fortalte at det var det samme hvem de stemte på og hvem som vant valget pga. at Israel er en rasiststat der bare jødene skal ha det bra.

Noen kilder på at israelitter går inn i araberes hus? Og det var en palestiner som sa noe... Tynt. Hva enkeltpersoner sier i et samfunn er likegyldig. Her igjen, du går på følelser og synsing, noe som er typisk på Israelkritikken i dag. Veldig lite av den overlever et kritisk syn.

Jeg har samtykket i at Staten Israel bedriver diskriminering av palestinere/israelske arabere i mindre grad enn hva Nazi-Tyskland gjorde med jødene, men den er til stede der og stadig flere og flere ser det. Jeg anbefaler deg å sjekke innlegg nr. 2 i denne tråden. Da kan du lese hva en tideligere president i Israels nasjonalforsamling Knesset har å si om saken... Hva synes du foresten om at tideligere statsminister Ehud Olmert innrømmet at palestinerne diskrimineres i arbeidslivet i Israel? Er ikke det så viktig å ta med?

Innvandrere diskrimineres i Norge og. Og Palestinere diskrimineres i Libanon, der Palestinere har ved lov blitt forbudt å ha enkelte yrker. Dette er værre enn i Israel. Og det er jo klart at i et land i konstant krig mot folkegrupper som vil utrydde dem blir polarisert, det er strengt tatt mennesker det er snakk om. Du tar jo ikke engang dette med i beregningen. At mennesker ansatter mennesker som ligner seg selv har alltid vært et faktum, og for et land som er i konstante gnisninger med rasisme mellom flere parter, så er det jo klart at dette vil slå sterkere ut enn vanlig. Jeg vil gjerne se at diskrimineringen i Israel er større enn man skulle forvente for et land i denne situasjonen.

Når det gjelder antisemittisme og antiisraelske handlinger er dette noe Israel kan takke seg selv for! Som jeg har nevnt tideligere blusset et kraftigere jødehat opp igjen i årene 2001-2004 da konflikten mellom Israel og palestinerne var på sitt mest brutale. Dette skyldtes daværende statsminister Ariel Sharon som overså hva hele verden mer eller mindre utenom USA mente og økte bosettninger, kastet palestinske familier ut av husene deres, ødela palestinske hjem, konstruerte muren, bombet palestinske nabolag og skøt raketter inn i palestinske folkemengder osv... Det er beklagelig at jøder skal stemples på grunn av handlingene til Ariel Sharon samt på grunn av dem som støttet ham, men slik Israel fokuserer på å være en jødisk stat er det langt ifra vanskelig å forstå. I det hele tatt er det mange som beskylder Ariel Sharon for å ha fremprovosert Andre intifada! Og under hans tid ved makten ble konflikten på sitt mest brutale noen gang og hele verden utenom USA reagerte på Israels behandling av den palestinske befolkningen.

Nettopp det jeg sier. Du bekrefter det jo selv her. Sånn som situasjonen er i dag blir jøder banket opp, utskjelt, ranet og drept pga deres etniske bakgrunn i Europa, og du unnskylder dette. Dette tilknyttet overproposjenert fokus på Israel og dens kritikere. Du syndes jødene i Skandinavia bør straffes for det andre gjør i Israel. Men merkelig nok skal ikke muslimer straffes for det de gjør i Palestina som ofte er like ille, eller noen andre folkeslag for hva deres etniske likemenn gjør i andre land. Kun jødene. Det er dette antisemittisme går ut på, å ta alle over en kam, akkurat som med rasisme mot alle andre folkegrupper. Jeg hadde ei jødisk venninne på videregående, som aldri har vært i Israel. At du unnskylder rasisme mot henne her pga enkeltes forvridde logikk er ikke akseptablelt. Ved neste store muslimske terrorangrep, kommer ikke jeg til å angripe eller skjelle ut en muslim nedi ganger her hvor jeg bor. Men du unnskylder at andre gjør dette mot jøder, som har ingen tilknytting til Israel. Antisemittismen vokser i Europa, hovedsaklig saker der hvor muslimer står bak. Om de unnskylder dette med Ariel Sharons handlinger er likegyldig, det er et argument som ikke holder vann og ikke skal aksepteres.

Under den nåværende regjeringen nekter Israel å stanse aktiviteten i bosettningene. Tvert imot, de bygger bare mer og mer og flytter inn stadig flere bosettere. De nekter å oppgi okkupert jord og de vet at det var dette som ene og alene ødela for forhandlingene med palestinerne. Dette med å fortsette å okkupere land, dette med å fjerne befolkning man anser som uøsked og heller flytte inn befolkningen man ønsker å ha der, det var også noe som Nazi-Tyskland praktiserte.

Denne diskusjonen handler ikke om rasisme i det hele tatt. Her er det Israel som bedriver rasisme!

At Israel av og til handler på kritikkverdige måter som er ødeleggende for kortsiktig og langsiktig fred er det ikke tvil om. Og at de fortjener kritikk av og til er klart. Men å drive med Nazisammenligning, uten engang å løfte øyebrynene for Syria som dreper tusenvis av mennesker nå blir latterlig. Det er ensporet, ignorant og fordommsfullt. Fortjener jøder mer kritikk en muslimer? Enn sosialister? Den sekulære sosialistiske diktatoren i Syria dreper sine egne mennesker som sakt, men fordi at han ikke Israel så blir det visst sett bort ifra. Israel er i en unik situasjon i verden i dag, der de har kun fientlige land rundt seg og har hatt dette siden landet ble dannet. Ingen andre land er i denne situasjonen og man bør derfor ha dette i bakhodet. Det har aldri du.

Endret av cFc
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har egentlig ikke tid til å svare på wall-of-text..men men..

Skjønner akkurat hva du mener. Jeg hadde ikke tid da jeg først så dette svaret ditt og deretter glemte jeg det fullstendig siden jeg fikk andre, kortere svar som jeg kunne ta der og da. Skal unngå at det drar ut heretter.

Hvis du sikter til Ehud Olmerts uttaleser om at arabere i Israel, så skal du huske på at han er en politiker og at Israel er et demokrati.

Å bruke Ehud Olmerts uttalelser blir omtrent som om noen i utlandet skulle bruke uttalelsene fra en FrP'er under en stortingshøring som kilde til hvordan Norges innvandring har fungert.

Eller å bruke Stoltenberg eller Halvorsens utspill i en stortingshøring som kilde for hvordan NRK-lisensen funker i Norge.

Han var statsminister da han sa dette og han har garantert mer innsikt i det israelske jobbmarkedet og diskriminering i det enn hva vi har. Personelig har jeg alltid ment at det er verdt å høre på dem som er midt oppi situasjonen framfor dem som bare følger med på den og støtter en av sidene primært.

Ellers så var det ikke bare han jeg tenkte på. Sjekk innlegg nr. 2 i denne tråden.

Hvordan da? Hvordan blir Israel mer og mer autoritært?

Dette har jeg lagt ut linker til og skrevet om for lengst. Det tok for alvor av da den nåværende regjeringen kom til makten.

Okkupasjonen har jo blitt mindre og mindre siden 1980/1982.

I 1980 hadde Israel kontroll over Sør-Libanon, Sinai-halvøya, Gaza og vestbredden.

Siden 1980 har ikke Israel tatt over noen flere områder, og:

-Sinai er gitt tilbake til Egypt

-Israel trakk seg ut av Libanon

-Israel har trukket seg ut av Gaza og Hamas styrer der nå

-På vestbredden har PLO fått sivilt selvstyre i forbindelse med oslo-avtalene

Grovforenklet, svært grovforenklet... På Vestbredden og Golanhøydene samt i Øst-Jerusalem har Israel bare fortsatt og fortsatt å bygge. Når det gjelder tilbaketrekkningen fra Gazastripen anser mange det som et taktisk trekk fra daværende statsminister Ariel Sharons side. For det første ville presset på ham fra USA og muligens fra resten av verden lette kraftig. For det andre ville han frigjøre militære og økonomiske resurser så han kunne stramme grepet om Vestbredden. Og for det tredje fikk han fjernet fokuset fra korrupsjonssaken han var siktet for. Må jeg minne deg om at tilbaketrekkningen fra Gazastripen og avviklingen av fire små bosettninger på Vestbredden ble kombinert med planen om en ny bosettning i en smal korridor mellom Vestbredden og Øst-Jerusalem for slik å avskjære palestinerne fra Jerusalem en gang for alle!? Dette var Sharons første skritt som gjorde daværende president i USA, George W. Bush uenig med Sharon for første gang i offentlighet.

Nå er det imidlertid vanskelig å finne akkurat de artiklene jeg tenker på når det er såpass mange år siden, men har nå prøvd å finne noe:

Bosetterne må forlate Gazastripen i juli

De jødiske bosetterne må forlate Gazastripen 20. juli. For første gang har en israelsk regjering gitt grønt lys for å fjerne jødiske bosettinger fra områder palestinerne gjør krav på.

Statsministeren håper at evakueringen fra Gazastripen vil lette presset mot Israel om å trekke seg tilbake fra deler av Vestbredden. Det er der majoriteten av de 245.000 bosetterne bor.

Ny murtrasé

Den israelske regjeringen vedtok også søndag en modifisert trasé for gjerdet og muren på Vestbredden.

Den nye traseen bringer barrieren nærmere den internasjonalt anerkjente grensen til det palestinske området, ifølge israelske tjenestemenn. Men den palestinske selvstyremyndigheten uttalte at en fortsatt bygging av gjerdet og muren vil undergrave fredsprosessen.

20 medlemmer av den israelske regjeringen stemte for den nye traseen, én minister stemte imot og én avsto.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article973909.ece

Bush krever at Israel ikke utvider bosettinger

USAs president George W. Bush krever at Israel ikke utvider bosettingene på Vestbredden og at ulovlige bosettinger blir fjernet.

- Jeg informerte statsministeren om min bekymring over at Israel begår handlinger som bryter med forpliktelsene i veikartet eller skader sluttforhandlingene om endelig status, sa Bush på en pressekonferanse etter møtet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article1015142.ece

Når det gjelder Sinaihalvøyen er den gitt tilbake pga. at Israel inngikk fred med Egypt og da ikke kunne fortsette å bli værende der. Feks. var Sharon imot fredsavtalen den gang og dem som stadig drømmer om "Stor-Israel" mener det var feil å trekke seg ut. Oslo-avtalen var ikke bare tilbaketrekkning fra Israels side, men innebar også palestinsk anerkjennelse av Israel. Libanon har de forøvrig angrepet i etterkant. Faktisk vurderte selv bushregjeringen straffetiltak mot Israel etter krigen mot Hizbollah i år 2006:

Israel kan ha brutt våpenavtale med USA

Israel brukte amerikansk-produserte klasebomber mot Sør-Libanon i fjor sommer.

– Det var trolig et avtalebrudd, sier talsmann for det amerikanske utenriksdepartementet, Sean McCormak mandag.

Han legger til at en foreløpig granskningsrapport er blitt sendt til Kongressen, som skal avgjøre om saken skal granskes videre.

Den foreløpige rapporten har allerede skapt heftig debatt om eventuelle straffetiltak mot Israel, ifølge The New York Times.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article1621196.ece

Sånn bortsett fra at levevilkårene i "ghettoene" som regel er bedre enn levevilkårene i arabiske land?

Sånn bortsett fra at de har selvstyre og at palestinerne faktisk selv ønsket å få bo i et eget område med selvstyre i forbidelse med oslo-avtalen?

Bedre og bedre... Er et avbegrenset og innesperret liv bedre enn et fritt mener du? Hvordan regner du ut disse levevilkårene for at det skal være bedre i de palestinske områdene som i praksis ble gettoer da Israel bygget muren rundt og på Vestbredden samt startet barikade om Gazastripen?

Når det gjelder selvstyre etter Osloavtalen er det utelukket positivt, men da Israel sperrer palestinere fullstendig inne har det ingen egentlig effekt. Som sagt er de israelske handlingene mot palestinerne lik de nazistiske handlingene mot jødene, men i mindre skala.

Ingen økende okkupasjon, ingen økende rasisme så vidt jeg vet, og viktigst av alt,

ingen konsentrasjonsleirer, arrestasjoner og likvideringer basert på rase etc.

Økende okkupasjon på både Vestbredden og i Øst-Jerusalem, mer diskriminering i hverdagen, mer arrestasjoner av palestinere, mer ødeleggelse av palestinsk infastruktur, mindre beskyttelse av palestinere, stadig drap på palestinere osv...

Det der svarte jeg på i forrige innlegg.

Hva var svaret igjen? jeg har hatt vel mye å besvare i denne tråden i det siste.

Etnisk sett er Israel et svært blandet land da jøder fra alle verdenshjørner har bosatt seg i Israel. Religiøst og blant ikke-jøder har Israel Kurdere, Maronitter, Drusere, Koptere, Gresk-ortodokse, Beduiner, palestina-arabere, bahaier, tjserkessere, vietnamesere og andre asiatiske arbeidsinnvandrere, muslimske flyktninger fra diverse Afrikanske land, og flere.

Regnes de alle som jøder så blir det ikke så blandet alikevel og er det noe Israel kjemper for er det jo nettopp å være etnisk jødisk...

Med unntak av palestina-araberne er de fleste av Israels minoriteter svært positive til den Israelske staten. Druserne, tjerkesserne, beduinene og afrikanske flyktnigner er faktisk de som er mest positive til Israel, til tross for at de er arabere og/eller muslimer.

Så lenge de ikke diskrimineres på samme måte som palestinerne så er det en helt annen sak.

Det har vi innrømmet her i Norge også. Aha, Norge er et nazi-land!!

Veldig mange nazi-tysklander ute å går gitt.

Du må ta med vesentlig mer før du prøver deg på en slik sammenligning. Les nøye gjennom første innlegg i denne tråden spesielt. Se deretter på alle innlegg der jeg har lagt ut linker eller videoer så ser du grunnlaget mitt for sammenligningen mellom Staten Israel og Nazi-Tyskland.

Israel har ødelagt hus brukt av terrorister, og trukket tilbake statlig støtte til husstander som har deltatt i selvmordsbombinger etc.

Israel har etter hva jeg har skjønt dessuten sluttet med denne praksisen for et par år siden, men åpnet opp for å starte opp igjen dersom antall terroraksjoner skulle øke igjen.

Dette er noe jeg støtter, og om man er for eller imot dette, har ikke noe med nazisme å gjøre.

De har ødelagt palestinske hus som kollektiv avstraffelse samtidig som de har utført gjengjeldelsesaksjoner mot uskyldige familiemedlemmer til selvmordsbombere og dessuten kastet ut palestinske familier fra husene deres så jøder kan overta dem. en rasisme!

Foresten, hvordan beskytter feks. dette Israel?

Israel river tradisjonsrikt hotell for å gjøre plass til bosettere

Tre bulldosere beskyttet av politi var søndag i gang med å rive ned deler av hotellanlegget Hotel Shepherd i Øst-Jerusalem for å rydde plass til 20 nye hjem for jødiske bosettere.

Vil skape jødisk nabolag

– Den nordlige halvdelen av veggen er i ferd med å bli revet ned. Israelske myndigheter ønsker å bygge 20 hjem til bosettere for å skape et jødisk nabolag, sa fredsaktivisten Hagit Ofran i Peace Now søndag formiddag.

Flere demonstranter var på stedet for å si sin mening. Minst én arabisk beboer i nabolaget ble arrestert etter å ha slåss med en bosetter. Bosetteren ble ikke pågrepet.

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/midtosten/israel-river-tradisjonsrikt-hotell-for-aa-gjoere-plass-til-bosettere-3383421.html

Det er ikke vilkårlig - bygninger som blir revet er enten satt opp ulovlig, eller se ovenfor.

Når det gjelder byggetillatelser er det uenighet om dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/House_demolition_in_the_Israeli%E2%80%93Palestinian_conflict#Permits

Jo, det er vilkårlig. Å nekte palestinere byggetillatelse er bare unnskyldningen de bruker.

Og uansett utfall - igjen har ikke dette noe med nazisme å gjøre.

I aller høyeste grad! Det er Krystallnatten 2, men den foregår over flere år istedefor over en natt.

Jeg har ikke hørt Israel unskylde noen politiske beslutninger med holocaust før.

Kritikk av Israel kan være fornuftig kritikk, eller det kan være hat, gjerne da antisemittisme.

Nei, de bruker det ikke til besluttninger, men til å avfeie all kritikk av besluttningene. Det samme gjør de med begrepet "antisemittisme".

Denne debatten minner mest om hat.

Hat ja, hat mot okkupasjon, undertrykkelse, diskriminering, rasisme og apartheid!

Lenke til kommentar

Litt mer stoff om saken:

Arabs face discrimination in Israel

Discrimination faced by Palestinians living within Israel's borders remains one of the key sticking points in Middle East peace talks.

Umm al-Fahm is a town made up almost entirely of Palestinian Israelis - those who found themselves within the new border when Israel was created in 1948.

Israel's declaration of independence, the equivalent of a constitution, states that all citizens are equal but the one-fifth of the population who are Palestinian, believe they are less equal than others.

Al Jazeera's Dan Nolan reports from Umm al-Fahm, Israel.

Arabs in Israel complain of discrimination - 20 Apr 09

Israel's treatment of its Arab citizens has raised accusations of racism.

Most Palestinians living in East Jerusalem are not Israeli citizens, instead Israel issues identity cards permitting them to live there.

But now authorities are threatening to retrieve dozens of IDs.

Al Jazeera's Jacky Rowland reports from East Jerusalem.

Lenke til kommentar

Skal noen ha motargumenter mot Israel og Nazi-tyskland for at det ikke skal stemme? Absurd.

Hvis du er uenig hadde det jo ikke akkurat skadet med noen motargumenter...

Noen kilder på at israelitter går inn i araberes hus? Og det var en palestiner som sa noe... Tynt. Hva enkeltpersoner sier i et samfunn er likegyldig. Her igjen, du går på følelser og synsing, noe som er typisk på Israelkritikken i dag. Veldig lite av den overlever et kritisk syn.

Ikke sånn på stående fot siden det er en stund siden det har vært rapportert om det nå. Foresten, hva mener du med "går inn i arabernes hus"? Mener du de israelske soldatene som utfører gjengjeldelsesaksjoner mot uskyldige familiemedlemmer til selvmordsbombere eller mener du de jødiske familiene som tar over husene sivile palestinere blir kastet ut fra?

Innvandrere diskrimineres i Norge og. Og Palestinere diskrimineres i Libanon, der Palestinere har ved lov blitt forbudt å ha enkelte yrker. Dette er værre enn i Israel. Og det er jo klart at i et land i konstant krig mot folkegrupper som vil utrydde dem blir polarisert, det er strengt tatt mennesker det er snakk om. Du tar jo ikke engang dette med i beregningen. At mennesker ansatter mennesker som ligner seg selv har alltid vært et faktum, og for et land som er i konstante gnisninger med rasisme mellom flere parter, så er det jo klart at dette vil slå sterkere ut enn vanlig. Jeg vil gjerne se at diskrimineringen i Israel er større enn man skulle forvente for et land i denne situasjonen.

Diskrimineringen og forskjellsbehandlingen du snakker om i Norge eller Libanon kan ikke sammenlignes med den i Israel! Det kan ikke sammenlignes med noen land i hele resten av verden! Når det gjelder konflikten så er det de militante palestinerne som Hamas som angriper israelske byer og borgere, ikke de sivile. Altså dreier dette seg om kollektiv avstraffelse og rasisme!

Nettopp det jeg sier. Du bekrefter det jo selv her. Sånn som situasjonen er i dag blir jøder banket opp, utskjelt, ranet og drept pga deres etniske bakgrunn i Europa, og du unnskylder dette. Dette tilknyttet overproposjenert fokus på Israel og dens kritikere. Du syndes jødene i Skandinavia bør straffes for det andre gjør i Israel. Men merkelig nok skal ikke muslimer straffes for det de gjør i Palestina som ofte er like ille, eller noen andre folkeslag for hva deres etniske likemenn gjør i andre land. Kun jødene. Det er dette antisemittisme går ut på, å ta alle over en kam, akkurat som med rasisme mot alle andre folkegrupper. Jeg hadde ei jødisk venninne på videregående, som aldri har vært i Israel. At du unnskylder rasisme mot henne her pga enkeltes forvridde logikk er ikke akseptablelt. Ved neste store muslimske terrorangrep, kommer ikke jeg til å angripe eller skjelle ut en muslim nedi ganger her hvor jeg bor. Men du unnskylder at andre gjør dette mot jøder, som har ingen tilknytting til Israel. Antisemittismen vokser i Europa, hovedsaklig saker der hvor muslimer står bak. Om de unnskylder dette med Ariel Sharons handlinger er likegyldig, det er et argument som ikke holder vann og ikke skal aksepteres.

Du tar kraftig feil her! Jeg mener ikke at jøder hverken i Europa eller noe annet sted skal hates eller bli utsatt for voldshandlinger, men jeg forstår det godt så synonymt som jøder i dag er med Staten Israel. Og ja, det var virkelig da konflikten var på sitt mest intense (mellom årene 2001-2004) at jødehatet på ny blusset opp over store deler av verden! Og ja, hvem var det som ledet Israel på den tiden og overså hva hele resten av verden mer eller mindre utenom USA mente? Jo, det var nettopp Ariel Sharon! Det var han som beordret alle angrepene på palestinske folkemengder og byggninger, ødeleggelsene av palestinske hus, gjenokkupasjonen av de palestinske byene, isoleringen av Yassir Arafat og de andre palestinske lederne som hele tiden var villige til å forhandle, konfiskerte palestinernes penger, byggingen av muren som skiller palestinerne på Vestbredden, enorm vekst i de ulovelige bosettningene på okkupert land, utkastelsen av palestinere fra hjemmene deres, gjengjeldelsesaksjonene mot familiemedlemmer til selvmordsbombere som selv ikke hadde gjort noen ting, osv... Hvem andre enn Ariel Sharon har ansvaret for at jødehatet blusset opp igjen mener du? Jeg husker godt da det ble rapportert om på tv.

Du tar også feil i det du sier om at det ikke gjelder andre folkeslag enn jødene da muslimer nå hates og utsettes for rasisme de også som bare det. Og det gjelder både i Europa og andre deler av verden.

At Israel av og til handler på kritikkverdige måter som er ødeleggende for kortsiktig og langsiktig fred er det ikke tvil om. Og at de fortjener kritikk av og til er klart. Men å drive med Nazisammenligning, uten engang å løfte øyebrynene for Syria som dreper tusenvis av mennesker nå blir latterlig. Det er ensporet, ignorant og fordommsfullt. Fortjener jøder mer kritikk en muslimer? Enn sosialister? Den sekulære sosialistiske diktatoren i Syria dreper sine egne mennesker som sakt, men fordi at han ikke Israel så blir det visst sett bort ifra. Israel er i en unik situasjon i verden i dag, der de har kun fientlige land rundt seg og har hatt dette siden landet ble dannet. Ingen andre land er i denne situasjonen og man bør derfor ha dette i bakhodet. Det har aldri du.

Nå handler ikke dette om jøder i forhold til andre folkeslag, men Staten Israel og dens handlinger. Når det gjelderr det som skjer i Syria nå mener jeg at man for lengst burde ha grepet inn slik som i Libya! Det gjelder en god del andre land og. Men nå var det ikke det denne tråden handlet om og Syria bedriver uansett ikke okkupasjon av andres land eller murer dem inne på overbefolkede områder eller noe av det Israel bedriver mot den palestinske befolkningen så det er den sammenligningen som blir latterlig!

Lenke til kommentar

Diskrimineringen og forskjellsbehandlingen du snakker om i Norge eller Libanon kan ikke sammenlignes med den i Israel! Det kan ikke sammenlignes med noen land i hele resten av verden!

Når det gjelder konflikten så er det de militante palestinerne som Hamas som angriper israelske byer og borgere, ikke de sivile. Altså dreier dette seg om kollektiv avstraffelse og rasisme!

Herregud. Da er du offisielt ute av debatten for all framtid for min del. Skaff deg en utdannelse, og et litt videre perspektiv på saker og ting. Makan til ignoranse har jeg faktisk kun sett hos holocaustfornektere. Tror nok ingen her tar deg seriøst lengre.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Han var statsminister da han sa dette og han har garantert mer innsikt i det israelske jobbmarkedet og diskriminering i det enn hva vi har. Personelig har jeg alltid ment at det er verdt å høre på dem som er midt oppi situasjonen framfor dem som bare følger med på den og støtter en av sidene primært.

Ellers så var det ikke bare han jeg tenkte på. Sjekk innlegg nr. 2 i denne tråden.

Araberes forhold i Israel er ikke perfekt, men å ta Olmerts ord bokstavelig blir grovt feil.

Han er som sagt en politiker, og man kan ikke bruke Stoltenbergs tale som bevis for Mogstads effektivitet, etc.

Hvordan da? Hvordan blir Israel mer og mer autoritært?

Dette har jeg lagt ut linker til og skrevet om for lengst. Det tok for alvor av da den nåværende regjeringen kom til makten.

Og jeg har svart på det.

Grovforenklet, svært grovforenklet... På Vestbredden og Golanhøydene samt i Øst-Jerusalem har Israel bare fortsatt og fortsatt å bygge. Når det gjelder tilbaketrekkningen fra Gazastripen anser mange det som et taktisk trekk fra daværende statsminister Ariel Sharons side. For det første ville presset på ham fra USA og muligens fra resten av verden lette kraftig. For det andre ville han frigjøre militære og økonomiske resurser så han kunne stramme grepet om Vestbredden. Og for det tredje fikk han fjernet fokuset fra korrupsjonssaken han var siktet for. Må jeg minne deg om at tilbaketrekkningen fra Gazastripen og avviklingen av fire små bosettninger på Vestbredden ble kombinert med planen om en ny bosettning i en smal korridor mellom Vestbredden og Øst-Jerusalem for slik å avskjære palestinerne fra Jerusalem en gang for alle!? Dette var Sharons første skritt som gjorde daværende president i USA, George W. Bush uenig med Sharon for første gang i offentlighet.

Israel har gitt fra seg stadig flere områder.

Jeg er enig i at de bygger flere hus i bosettingene, men dette ØKER ikke noen okkupasjon.

Du fremstiller det som om Israel har tatt mer og mer land, når de har gitt tilbake land optill flere ganger de siste årene.

Hvis du mener det er feil at Israel bygger hus, så får du si det, ikke at de okkuperer mer og mer land.

Bedre og bedre... Er et avbegrenset og innesperret liv bedre enn et fritt mener du? Hvordan regner du ut disse levevilkårene for at det skal være bedre i de palestinske områdene som i praksis ble gettoer da Israel bygget muren rundt og på Vestbredden samt startet barikade om Gazastripen?

Når det gjelder selvstyre etter Osloavtalen er det utelukket positivt, men da Israel sperrer palestinere fullstendig inne har det ingen egentlig effekt. Som sagt er de israelske handlingene mot palestinerne lik de nazistiske handlingene mot jødene, men i mindre skala.

Palestinere på vestbredden lever friere enn både libyere, iranere, sudanesere, saudi-arabere, irakere, osv. Og Israel sperrer ingen INNE, de sperrer palestinerne på vestbredden og gaza UTE. Slik f.eks USA også setter opp gjerder mot Mexico.

Økende okkupasjon på både Vestbredden og i Øst-Jerusalem, mer diskriminering i hverdagen, mer arrestasjoner av palestinere, mer ødeleggelse av palestinsk infastruktur, mindre beskyttelse av palestinere, stadig drap på palestinere osv...

Ingen drap på palestinere.

Ingen økende okkupasjon(men de bygger mer hus i områder som allerede er okkupert), ingen økende rasisme så vidt jeg vet, og viktigst av alt,

Regnes de alle som jøder så blir det ikke så blandet alikevel og er det noe Israel kjemper for er det jo nettopp å være etnisk jødisk...

Jeg kopierer hva jeg skrev fra forrige post:

Religiøst og blant ikke-jøder har Israel Kurdere, Maronitter, Drusere, Koptere, Gresk-ortodokse, Beduiner, palestina-arabere, bahaier, tjserkessere, vietnamesere og andre asiatiske arbeidsinnvandrere, muslimske flyktninger fra diverse Afrikanske land, og flere.

Du må ta med vesentlig mer før du prøver deg på en slik sammenligning. Les nøye gjennom første innlegg i denne tråden spesielt. Se deretter på alle innlegg der jeg har lagt ut linker eller videoer så ser du grunnlaget mitt for sammenligningen mellom Staten Israel og Nazi-Tyskland.

Og jeg ber deg lese nøye igjennom mitt innlegg. Konstruktiv argumentasjon, ikke sant?

De har ødelagt palestinske hus som kollektiv avstraffelse samtidig som de har utført gjengjeldelsesaksjoner mot uskyldige familiemedlemmer til selvmordsbombere og dessuten kastet ut palestinske familier fra husene deres så jøder kan overta dem. en rasisme!

Du igjentok bare argumentet ditt uten å faktisk svare på motargumentet så jeg kopierer det en gang til:

Israel har ødelagt hus brukt av terrorister, og trukket tilbake statlig støtte til husstander som har deltatt i selvmordsbombinger etc.

Israel har etter hva jeg har skjønt dessuten sluttet med denne praksisen for et par år siden, men åpnet opp for å starte opp igjen dersom antall terroraksjoner skulle øke igjen.

Dette er noe jeg støtter, og om man er for eller imot dette, har ikke noe med nazisme å gjøre.

Jo, det er vilkårlig. Å nekte palestinere byggetillatelse er bare unnskyldningen de bruker.

Har du noe bevis for at det kun er en unskyldning?

Eller antar du bare at jødene er onde og slemme intill det motsatte er bevist?

Nei, de bruker det ikke til besluttninger, men til å avfeie all kritikk av besluttningene. Det samme gjør de med begrepet "antisemittisme".

Har aldri hørt Israel forsvare kritikk av sine beslutninger med holocaust.

Istedenfor å bare se på de kildene som passer deg, for det er åpenbart at du ikke er her for å lære eller debattere, du er her kun for å si mest mulig dritt om Israel uansett hva som måtte skje. Men HVIS du hadde hatt et åpent sinn hadde du sett på andre kilder også.

En palestinsk israeler om Israel:

http://www.youtube.com/watch?v=SHPSdBztS98

Jeg var i Akko og Yafo(palestinske byer i Israel), og det bildet du maler av palestinernes tilstand i Israel stemmer ikke.

Palestinere vil være Israelske statsborgere, ikke palestinske, fordi de får så mange goder i den jødiske staten:

http://www.youtube.com/watch?v=0BWDbxYgLJw

"Life here is better since the state came into existance"

"Israel can not give up Umm al-Fahm. Umm al-Fahm's people built the state, and all the buildings in Tel Aviv. We enjoy a great life in the state of Israel, what could we ever do in the palestinian authority?"

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Inside Story - Israeli apartheid week

A controversial campaign in the Western world links Israel's treatment of Palestinians to the treatment of blacks in apartheid South Africa, called the Israeli apartheid week. Inside Story asks: Is criticism of specific Israeli policies raising doubts about Israel's right to exist? And is Israel now on the PR offensive to fight back?

En svært interessang video som jeg råder dere til å sjekke ut. Riktig nok varer den nesten en halvtime (24,28 minutter), men den er verdt å se.

Lenke til kommentar

Jødene skal ikke ha all skyld i konflikten i midtøsten. Husk at konflikten der nede har sine to parter. Å nevne det siste er ikke helt populært kan jeg tenke meg, men jeg står fast i mitt standpunkt: Konflikten har sine to parter.

Endret av OAB1966
Lenke til kommentar

Selvsagt har den sine to parter, men hvem av de to partene er det som ødelegger for fredssamtaler og vender ryggen til alt det verden mer eller mindre USA mener? Hvem er det som okkuperer andres land og diskriminerer en annen befolkning? Hvem er skyld i at situasjonen ikke utvikler seg i noen positiv rettning?

Israel som er en av verdens sterkeste militærmakter eller palestinerne som er en av verdens mest hjelpeløse befolkninger?

Lenke til kommentar

En svært interessang video som jeg råder dere til å sjekke ut. Riktig nok varer den nesten en halvtime (24,28 minutter), men den er verdt å se.

Meget bra det der og her viser jo zionistene sitt sanne ansikt som vanlig. Når deres Israelske overgrep resulterer i desperate mottiltak så mener Israel at de har rett til å behandle dem slik de gjør.

Det er en ond sirkel som er skapt av Israelsk ønske om å utslette Palestinerne... Når jeg ser på hva Israel gjør i Palestina er jeg fristet til å synes det er dumt at så mange overlevde krigen i første omgang...

Denne filmen synes jeg illustrerer tragedien godt..

Endret av αкαѕнα
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Araberes forhold i Israel er ikke perfekt, men å ta Olmerts ord bokstavelig blir grovt feil.

Han er som sagt en politiker, og man kan ikke bruke Stoltenbergs tale som bevis for Mogstads effektivitet, etc.

Han var som sagt statsminister da og har vesentlig bedre oversikt over situasjonen i landet enn oss. Det nytter ikke å nekte for det.

Og jeg har svart på det.

Husker ikke hva du svarte.

Israel har gitt fra seg stadig flere områder.

Jeg er enig i at de bygger flere hus i bosettingene, men dette ØKER ikke noen okkupasjon.

Du fremstiller det som om Israel har tatt mer og mer land, når de har gitt tilbake land optill flere ganger de siste årene.

Hvis du mener det er feil at Israel bygger hus, så får du si det, ikke at de okkuperer mer og mer land.

At de har gitt fra seg noe unnskylder ikke at de fortsetter å bygge på det de fortsatt okkuperer! Og jo, det øker okkupasjonen kraftig når de bygger ut nye bosettninger stadig vekk og dermed TAR MER OG MER AV PALESTINERNES LAND! DET ER EN ØKNING I OKKUPASJONEN! Så ja, de tar mer og mer av Vestbredden selvom de har gitt tilbake andre områder. Og som jeg har gått inn på før var ikke akkurat tilbaketrekkningen fra Gazastripen helt ren...

Forskjellen på Nazi-Tyskland og Staten Israel på dette punktet er at nazistene også bygget nye konsentrasjonsleirer i enkelte av de landene de okkuperte i tillegg til å fjerne befolkning der og flytte inn folk de annså som "ønskede" mens israelerne kun bygger bosettninger og flytter inn folk de anser som "ønskede".

Palestinere på vestbredden lever friere enn både libyere, iranere, sudanesere, saudi-arabere, irakere, osv. Og Israel sperrer ingen INNE, de sperrer palestinerne på vestbredden og gaza UTE. Slik f.eks USA også setter opp gjerder mot Mexico.

Hvordan levevilkårene er i andre land er totalt uinteressangt i denne debatten. Vi snakker om Staten Israel og dens behandling av både de israelske araberne og resten av den palestinske befolkningen på Gazastripen og Vestbredden. Selvsagt er det dårligere levevilkår i andre land som er fattigere, dårligere styrt, mindre frie i utgangspunkt osv.

Jo, de stenges inne! Både Gazastripen med blokaden og Vestbredden med muren er som gigantiske gettoer der Israel kontrollerer alle inn og utganger og palestinerne gjerne må vente i timesvis for å komme noen vei. Og kommer de for nærme i fohold til hva de israelske vaktene liker blir de skutt på med gummikuler, vanlig amunisjon eller slått rett ned. Det er dagligdags for palestinerne.

Unntaket er Gazastripens grense mot Egypt som omsider er kontrollert av noen som ikke bøyer seg i støvet for Israel. Det er desverre begrenset hvor mye det hjelper sivilbefolkningen på Gazastripen og sivilbefolkningen på Vestbredden hjelper det ikke i det hele tatt.

Når det gjelder grensen mellom USA og Mexico er det et gigantproblem med narkotikasmugling så det er ikke noe som kan sammenlignes.

Ingen drap på palestinere.

Ingen økende okkupasjon(men de bygger mer hus i områder som allerede er okkupert), ingen økende rasisme så vidt jeg vet, og viktigst av alt,

Jo, det rapporteres stadig om palestinere som blir drept i israelske angrep! Okkupasjonen er som sagt sterkt økende da Israel fortsetter å ta mer og mer av Vestbredden! Stor økende rasisme slik jeg har vist med flere artikler og videoer. Merker meg at du gjerne unngår disse...

Akkurat konsentrasjonsleirer som det Nazi-Tyskland hadde er Israel uten, men gettovirkningen på Gazastripen og Vestbredden samt den enorme fengslingen av palestinere og alle drapene på palestinere sier sitt... Merk deg også at bosettere på Vestbredden svært ofte slipper unna med angrepene på palestinerne og den palestinske infastrukturen...

Jeg kopierer hva jeg skrev fra forrige post:

Religiøst og blant ikke-jøder har Israel Kurdere, Maronitter, Drusere, Koptere, Gresk-ortodokse, Beduiner, palestina-arabere, bahaier, tjserkessere, vietnamesere og andre asiatiske arbeidsinnvandrere, muslimske flyktninger fra diverse Afrikanske land, og flere.

Og et enormt og økende ønske om å kun være en jødisk stat...

Har du noe tall på disse befolkningene foresten?

Og jeg ber deg lese nøye igjennom mitt innlegg. Konstruktiv argumentasjon, ikke sant?

Du burde lese vesentlig nøyere gjennom det jeg skriver. Feks. har du oversett alle linker jeg la ut i forrige innlegg. Var det informasjon du ikke ønsket deg?

Du igjentok bare argumentet ditt uten å faktisk svare på motargumentet så jeg kopierer det en gang til:

Niks, de nekter å gi palestinere byggetillatelser og så river de husene deres med dette argumentet. Jøder for derimot byggetillatelser uten problemer. Når det gjelder gjengjeldelsesaksjonene mot USKYLDIGE familiemedlemmer av selvmordsbombere er det kollektiv avstraffelse som alt annet Israel foretar seg!

Hva med alle husene og eiendommene på Vestbredden som ble ødelagt da Israel bygget muren foresten, var det liksom terrorister som bodde i alle de?

Og hvorfor skulle jeg fortsette å gidde å linke til artikler når du overser dem?

Har du noe bevis for at det kun er en unskyldning?

Eller antar du bare at jødene er onde og slemme intill det motsatte er bevist?

Hva er det ellers? Forklar gjerne hvorfor jødene alltid får byggetillatelser og araberne/palestinerne aldri får det. Venter spent...

Virkelig et idiotisk utsagn! Jeg snakker om Staten Israel, ikke hver eneste jøde i verden!

Har aldri hørt Israel forsvare kritikk av sine beslutninger med holocaust.

Det de gjør er å avfeie all kritikk med å kalle det antisemittisme.

Istedenfor å bare se på de kildene som passer deg, for det er åpenbart at du ikke er her for å lære eller debattere, du er her kun for å si mest mulig dritt om Israel uansett hva som måtte skje. Men HVIS du hadde hatt et åpent sinn hadde du sett på andre kilder også.

Interessangt at du kan skrive noe sånt når du overser alt det jeg la ut i forrige innlegg... Besvar hva du mener om rivingen av det palestinske hotellet feks...

Jeg er her for å diskutere, men det virker som om du er her for å gå på person... Er du nødt til å gjøre det i hvert eneste innlegg? Når det gjelder uttalelsen din ellers så finner jeg faktisk ikke noe som helst positivt å si om Staten Israel, ikke siden sent i år 2000 iallefall!

Jeg var i Akko og Yafo(palestinske byer i Israel), og det bildet du maler av palestinernes tilstand i Israel stemmer ikke.

Palestinere vil være Israelske statsborgere, ikke palestinske, fordi de får så mange goder i den jødiske staten:

"Life here is better since the state came into existance"

"Israel can not give up Umm al-Fahm. Umm al-Fahm's people built the state, and all the buildings in Tel Aviv. We enjoy a great life in the state of Israel, what could we ever do in the palestinian authority?"

Ah, du var i palestinske byer... Og du har vært i Israel og forstår jeg. Vel, tror du at du som turist blir behandlet på samme måte som de behandler hverandre? Tror du at du opplever det samme som turist som det lokalbefolkningen opplever?

Forøvrig har jeg kommet med flere artikler og videoer som viser det stikk motsatte av det du sier, at palestinere klager på økende rasisme og at Israel er et land der bare jøder skal ha det bra. Og det har bare blitt mer og mer ekstremt siden den forrige regjeringen kom!

Lenke til kommentar

Meget bra det der og her viser jo zionistene sitt sanne ansikt som vanlig. Når deres Israelske overgrep resulterer i desperate mottiltak så mener Israel at de har rett til å behandle dem slik de gjør.

Der setter du fingeren på problemet... Israel unnskylder alle sine handlinger emd at de må forsvare seg selv. Feks. sa tideligere statsminister Ariel Sharon (som mange anser som mannen som provoserte fram Andre intifada) at de palestinske lederne i selvstyremyndigheten ikke gjorde nok for å stanse de militane palestinernes angrep mot Israel vel vitende om at han selv hadde beordret at det palestinske hovedkvarteret skulle ødelegges og at palestinernes daværende president Yassir Arafat skulle sperres inne i ruinene sammen med resten av den palestinske ledelsen og at alle de palestinske politistasjonene skulle ødelegges. Altså fratok han den palestinske ledelsen muligheten til å styre, brukte dette som argument for at de ikke gjorde noe og at Israel selv måtte nedkjempe de militante palestinerne og fortsatte dermed krigsmaskinen sin mot den palestinske befolkningen!

Som det ble påpekt etter at intifadaen hadde vart noen år hadde Ariel Sharon prøvd med å isolere de palestinske lederne, gjenokkupere de palestinske byene, fryse alle intektene til Den palestinske selvstyremyndigheten, rive palestinske hjem og byggninger, utføre massive militærangrep mot palestinerne og konstruere muren, men uten å avslutte konflikten. Det eneste han ikke hadde prøvd var forhandlinger med de palestinske lederne.

En uttalelse fra viseforsvarsministeren Matan Vilnai i den forrige regjeringen (under Ehud Olmert) viser tydelig Israels taktikk:

Palestinerne påfører seg selv holocaust

Israels viseforsvarsminister mener at palestinerne er i ferd med å skape et slags holocaust for seg selv ved å trappe opp rakettangrepene mot Israel.

– Jo flere Qassam-raketter som skytes, og jo lengre de når, desto større holocaust vil de (palestinerne) påføre seg selv, fordi vi vil bruke all vår makt til å forsvare oss selv, sier viseforsvarsminister Matan Vilnai i et radiointervju.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article2284969.ece

Dette viser jo klart Israels taktikk med å nekte å forhandle og isolere palestinerne så det resulterer i angrep og dermed bruke dette som en unnskyldning for å knuse palestinerne tilbake...

Det er en ond sirkel som er skapt av Israelsk ønske om å utslette Palestinerne... Når jeg ser på hva Israel gjør i Palestina er jeg fristet til å synes det er dumt at så mange overlevde krigen i første omgang...

Selv har jeg flere ganger tenkt på om ikke de israelske jødene gjør seg fortjent til det som hendte under 2. verdenskrig med deres forfedre og dem som i dag er overlevende etter krigen. Men jeg synes det er mer riktig å si at det er synd at de ikke lærte av det de ble utsatt for istedefor å si at det er synd at de overlevde krigen. Adolf Hitler, hans lojale og Nazi-Tyskland var ikke noe bedre enn det Staten Israel, dets ledere gjennom tidene og deres lojale har vært.

Feilen var å opprette Staten Israel istedefor å komme til en enighet mellom partene da Den arabiske liga avslo FN delingsplan for Det britiske mandatområdet Palestina. Hadde man kommet til enighet den gang ville vi ikke hatt den konflikten vi har hatt siden opprettelsen av Staten Israel. Desverre er det for sent å gjøre noe med det nå og man må tenke og handle utifra situasjonen slik den er i dag. Desverre er situasjonen at Israel ikke ønsker fred av noe slag, men fortsetter med de ulovelige bosettningene på okkupert jord og fortsetter å trosse hele verden. I disse dager er jeg virkelig spent på hva som vil komme ut av palestinernes søknad til FN. De blir jo ikke tatt opp som medlem pga. USAs vetorett, men ringvirkninger vil det garantert få!

Denne filmen synes jeg illustrerer tragedien godt..

Interessang film ja med mange viktige og gode poeng. Du burde forøvrig gå gjennom sidene siden sist du var aktiv her i tråden og sjekke det jeg har lagt ut av filmer og artikler i mellomtiden. Ikke lite som dukker opp...

Lenke til kommentar

Ang Israels fengsling av palestinere:

Palestinske fanger sultestreiker i Israel

Israel bekrefter at mer enn 230 palestinske fanger i israelske fengsler sultestreiker, men sier at forholdene deres er «tilfredsstillende».

Rundt 50 sikkerhetsfanger fra Folkefronten for frigjøring av Palestina (PFLP) gjennomfører en sultestreik som de startet 27. september, opplyste Den israelske fengselstjenesten (IPS) søndag.

Andre fanger har siden sluttet seg til sultestreiken, og antallet er nå kommet opp i 234 personer, ifølge IPS. Fangene demonstrerer mot å bli satt i isolasjon og mot leveforholdene i fengslene.

Palestinske fangers minister Issa Qaraqa har tidligere sagt at fangenes helse har forverret seg fordi de er blitt fratatt salt og blir satt i isolasjon. Rundt 6.000 palestinere sitter fengslet i Israel.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4251091.ece

Lenke til kommentar

Og ang. at Israel fortsetter å øke okkupasjonen av andres land akkurat som Nazi-Tyskland:

FNs generalsekretær kritisk til israelske byggeplaner

FNs generalsekretær Ban Ki-moon kaller Israels planer om å bygge 2.600 nye boliger i det okkuperte Øst-Jerusalem for uakseptable.

– I motsetning til andre planer som har skapt uro i det siste, i Gilo og Pisgat Ze'ev der det dreier seg om utvidelse av eksisterende nabolag, skaper den nye planen et helt nytt nabolag i Øst-Jerusalem, slår Peace Now fast.

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/midtosten/fns-generalsekretaer-kritisk-til-israelske-byggeplaner-3611767.html

Lenke til kommentar

Stikk motsatt! Jeg viser til Israels behandling av palestinerne samt hvordan de turer videre med okkupasjonen og ødelegger for alle mulige fredssamtaler med palestinerne, men du overser det. Feks. besvarte du aldri de linkene jeg la ut. Og du besvarer heller ikke det siste innlegget mitt til deg. Så her er det ikke jeg som unngår å ta til meg hva andre skriver.

Sånn utenom det så har du helt rett i at israelerne stort sett er umennesklige! Det finnes noen av dem som sympatiserer med den palestinske befolkningen, er imot okkupasjon og ønsker fred, men desverre er de i kraftig mindretall og de har ingen sjanse til å bli hørt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...