Gå til innhold

En ny æra av Krystallnatten - er Israel det nye Nazi-Tyskland?

After Dark

Sammenligning mellom Israel og Nazi-Tyskland  

206 stemmer

1. 1. Kan Israels behandling av palestinerne sammenlignes med Nazi-Tysklands behandling av jødene?

Anbefalte innlegg

Og så skjer det uungåelige: Debatten forvandles til oppgulp av alle negative ting Israel har gjort gjennom historien.

40 israelske arabere får ikke lenger jobbe for landets jernbaneverk fordi de ikke har tjenestegjort i hæren.

At tjenestegjøring i hæren gir en klar fordel i arbeidsmarkedet er ikke unikt for Israel, det gjelder i veldig mange land og har ikke noe med rasisme å gjøre.

Arabere står forøvrig også fritt til å delta i Israel Defense Forces og få samme fordeler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Istedefor å kalle det oppgulp kan du argumentere for hvorfor det ikke viser likhetstrekk mellom Nazi-Tyskland og Israel dersom du mener det. Alt det jeg viste til er behandlingen av SIVILE PALESTINERE, IKKE MILITANTE. Hva er det da soldatene fra IDF kjemper mot? Hvilken fare utgjør sivile barn og tennåringer? Hva er det egentlig du vil fram til?

Lenke til kommentar

Istedefor å kalle det oppgulp kan du argumentere for hvorfor det ikke viser likhetstrekk mellom Nazi-Tyskland og Israel dersom du mener det.

Har allerede gjort det tidligere i debatten. På forrige side tror jeg.

Alt det jeg viste til er behandlingen av SIVILE PALESTINERE, IKKE MILITANTE. Hva er det da soldatene fra IDF kjemper mot? Hvilken fare utgjør sivile barn og tennåringer?

Det er ingen Israelske soldater på videoene du viser til.

Du kan se på uniformene, skulder-patchen og bereten at det er grense-politi.

Soldater:

funeral-279x300.jpg

Grense-politi:

400px-Israeli_Border_Guard_Police.jpg

Grensepolitiet har politimyndighet, og blant arbeidsoppgavene deres er å stanse voldelige opptøyer som palestinske tenåringer ofte står bak.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Same shit, different assholes. Er vel ganske likegyldig hvilken posisjon i byråkratiet Israelerne som begår ugjerningene har.

Når det er snakk om ugjerninger - ja.

Men Glimti lurte på hvorfor soldatene arresterte sivile - og jeg gav han svaret, at det er politi og ikke militære.

Forøvrig tror jeg også soldater kan gis midlertidig politimyndighet, dersom de bistår grensepolitiet. Men det er jeg litt usikker på.

Når det gjelder filmene i seg selv, så er den første filmen kun bilder.

Et av bildene er av en far og en sønn som blir beskutt - dette bildet er bevist forfalsket.

Resten av bildene viser Israelske soldater med bildet tatt fra en vinkel slik at det ser ut som om våpnene er pekt på barna - det er de svært sjelden. Selv om den triste bakgrunnsmusikken, og bilder med barn+menn med våpen sikkert gir deg den assosiasjonen.

Film2:

Her kan det se ut til at soldaten slår gutten, men alt i forkant er klippet vekk så filmen begynner midt i soldatens bevegelse, så man kan knapt se hva soldaten egentlig gjør.

Når det er sagt er det funnet hendelser hvor politi og soldater har gjort ulovlige ting, og blitt straffet eller mistet jobben pga det.

Film3: En vanntyv blir arrestert og en sønnen hans er veldig lei seg fordi faren blir arrestert. Joda, veldig kjedelig for gutten, men ikke noe nazi over dette heller.

Om det er riktig å arrestere han kan diskuteres, jeg mener faren bør arresteres selv om han har en sønn... uansett, er ikke dette noe med nazister å gjøre.

Orker ikke se resten...ser ut til å gå i det samme.

Jeg ser ingen systematiske henrettelser, arrestasjoner basert på rase etc, eller konsentrasjonsleirer slik gestapo og wehrmacht oppererte. Rett og slett kvalmt å forsøke å trekke paraleller mellom Israels politi og nazister.

Endret av Drogin
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Drogin jeg lurer på om man kanskje burde spørre hva det er du mener nazi-Tyskland gjorde- tror du de var onde? Tror du ikke enkeltsoldaten/politimannen fikk en forklaring og begrunnelse som skulle godtgjøre gjerningene de ble beordret å utføre?

Jeg er forøvrig enig i at endel av filmklippene som har blitt linket i tråden er 99% sentimentalitets-pjatt og veldig lite fakta.

Lenke til kommentar

Drogin jeg lurer på om man kanskje burde spørre hva det er du mener nazi-Tyskland gjorde- tror du de var onde?

Som oftest - ja.

Jødehat var svært utbredt også blant vanlige tyskere og spesielt det tyske militæret og politiet. Det å være jøde var som regel nok, man trengte ikke være tyv eller liknende for å bli sendt til gettoene så vidt jeg vet.

Tror du ikke enkeltsoldaten/politimannen fikk en forklaring og begrunnelse som skulle godtgjøre gjerningene de ble beordret å utføre?

Vet ikke så mye om dette, men jeg tror vanligvis ikke jødene som ble sendt i konsentrasjonsleirene fikk dekk-historier for hvorfor de ble arrestert. Om du sitter på statistikk om noe annet for all del - bare å legge det ut.

Og om det så er tilfelle - mener du å si at det Israelske politiet fabrikerer forbrytelser som unskyldning for å kunne arrestere litt uskyldige palestinere? I så fall vil jeg gjerne se kildene dine.

Lenke til kommentar

Trist at du tror mennesker kan være onde, uansett deres politiske standpunkt eller gjerninger. Du sier jødehat var utbredt blant vanlige tyskere. Tror du det eksisterer hat mot muslimer/palestinere i det israelske folket?

Hvertfall for min del prøver jeg som sagt ikke å trekke linjer mellom holocaust og Israel, men Israel i dag og Tyskland i fredstid på 30-tallet.

Jøder som ble sendt i konsentrasjonleire fikk selvfølgelig dekkhistorier. De ble fortalt at det var arbeidsleire.

Lenke til kommentar

Trist at du tror mennesker kan være onde, uansett deres politiske standpunkt eller gjerninger. Du sier jødehat var utbredt blant vanlige tyskere. Tror du det eksisterer hat mot muslimer/palestinere i det israelske folket?

Det finnes - ja, ikke så rart med tanke på at jøder og palestinere har vært i krig i over 70år. Men det hører til sjeldenhetene - hvis du åpent sier at du hater alle arabere i Israel, blir du ansett som en ekstremist av den jevne israeler.

Det er f.eks vært prøvd å sette opp sjult kamera, med en israelsk skuespiller som spiller en butikkeier, og en arabisk skuespiller som spiller en kunde.

Butikkeieren later som om han ikke vil selge mat til arabere og sier høyt "Nei, jeg selger ikke til arabere!"

Samtlige av kundene som ble lurt tok straks palestineren i forsvar.

http://www.youtube.com/watch?v=C827im3LCWg

Jeg jobbet 3 uker i den Israelske hæren i sommer, og offiserene våre skulle et sted for gruppa vår å spise, og gikk inn på en arabisk resturant som den største selvfølge.

Så jo, det finnes nok hat mot arabere blant enkelte Israelere, men det er et mindretall, og kan ikke sammenliknes med Nazi-tysklands hat for jøder.

Hvis du skal sammenlikne hat og rasisme i befolkningen kommer nok Israel langt bedre ut enn Palestina. Kler du deg f.eks ut som en imam og trasker rundt i Tel Aviv eller Jerusalem skjer det antakeligvis svært lite med deg.

Men forsøk å kle deg ut som en rabbi og trask litt rundt i Gaza...

Hvertfall for min del prøver jeg som sagt ikke å trekke linjer mellom holocaust og Israel, men Israel i dag og Tyskland i fredstid på 30-tallet.

Som jeg har argumentert for er det svært få likheter.

Jøder som ble sendt i konsentrasjonleire fikk selvfølgelig dekkhistorier. De ble fortalt at det var arbeidsleire.

Men soldatene og gestapo visste bedre.

Jeg tenkte på dekkhistorier for grunnen til at de ble arrestert, slik det virker som du mener Israel har for palestinere.

Jeg skrev at det var en grunn til at palestinenre på filmene ble arrestert.

Du skrev følgende svar:

Tror du ikke enkeltsoldaten/politimannen fikk en forklaring og begrunnelse som skulle godtgjøre gjerningene de ble beordret å utføre?

Med disse spørsmålene er det jo åpenbart at du mener at Israel i likhet med nazi-tyskland skulle fabrikere og finne unskyldninger for å arrestere palestinere. I så fall vil jeg se kildene dine for denne påstanden.

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

jewish-settler-thrown-wine-at-palestinian-muslimah.jpg

Som jeg har argumentert for er det svært få likheter.

Nei, det har du ikke. Du har prøvd å unnskylde likhetene med at "det er politi, ikke soldater", eller "NATO gjør det samme". Det er fortsatt likheter.

Jeg har ikke insinuert at Israel har fabrikkert unnskyldninger for å arrestere palestinere. (Uten at jeg skal si at jeg ikke tror de gjør det) Grunnen til at jeg spør om den enkelte tyskers motivasjon er at jeg ser på diskusjonen som et "det ondes problem", hvis du tror tyskere var pur ondskap vil du aldri kunne innrømme likheter i det hele tatt. Tyskere er mennesker, jøder er mennesker, palestinere er mennesker.

Lenke til kommentar

Sammenligningen mellom Israel med Nazi-Tyskland må være noe av det dummeste jeg har sett :) Nazi-Tyskland hadde som mål å utrydde alle jøder og etablere et fascistisk verdensherredømme. Israel forsvarer seg mot terrorister. Hvis Israel faktisk hadde til hensikt å utrydde muslimene på Gaza hadde det vært den enkleste sak i verden for dem :)

Endret av Gerridae
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har allerede gjort det tidligere i debatten. På forrige side tror jeg.

Er klar over det siden jeg besvarte innlegget ditt. Har ikke fått noe svar tilbake enda.

Det er ingen Israelske soldater på videoene du viser til.

Du kan se på uniformene, skulder-patchen og bereten at det er grense-politi.

Fortell meg hva som er forskjellen når de er utrustet og handler akkurat slik de israelske soldatene gjør...

Grensepolitiet har politimyndighet, og blant arbeidsoppgavene deres er å stanse voldelige opptøyer som palestinske tenåringer ofte står bak.

Hvis du hadde giddet å sjekke videoene ville du ha sett at kun en omhandler drap på en tennåring og i den demonstrasjonen gjør de ikke annet enn å stå med palestinske flagg idet skuddet faller og tennåringen blir drept. Så har du han som stjeler vann hvis du da i det hele tatt kan kalle det å stjele når Israel har stjålet alt vann fra palestinerne. Se også på behandlingen den lille gutten får. AKkurat som behandlingen av han som blir arrestert...

Du burde forøvrig se den siste filmen. Det er den som viser mest.

Lenke til kommentar

Jødehat var svært utbredt også blant vanlige tyskere og spesielt det tyske militæret og politiet. Det å være jøde var som regel nok, man trengte ikke være tyv eller liknende for å bli sendt til gettoene så vidt jeg vet.

Og dette er liksom ikke tilfellet for israelske arabere/palestinere i Israel...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Palestinere i Israel opplever mer rasisme

60-åringen Israel blir i disse dager behørig feiret, men staten er ikke et mirakel for alle. Den palestinske minoriteten melder om alvorlig diskriminering.

Økt diskriminering

Etter 1948 ble rundt 120.000 palestinere igjen i Israel. Disse fikk israelsk statsborgerskap. I dag er rundt én av fem israelere arabere.

Ifølge palestinerne har den institusjonelle rasismen, ulovlige arreststasjoner, trakassering og endog drap på arabere økt siden 2000.

Israelske myndigheter tilbakeviser at det pågår en systematisk diskriminering og hevder at alle borgere er like for loven. Men den arabiske minoriteten opplever det ikke slik og får støtte av flere israelske menneskerettsgrupper.

- Araberne blir mer sett på som fiender enn som borgere med like rettigheter, fastslår den anerkjente israelske menneskerettsgruppen Foreningen for borgerrettigheter i Israel (ACRI) i sin årsrapport.

- Rasistiske overgrep mot arabiske borgere steg med 26 prosent i 2006, ifølge ACRI.

Antallet fattige palestinere er i dag minst fire ganger så høyt som i den israelske befolkningen ellers, fastslår menneskerettsgruppa Mossawa.

Ifølge Mossawa er også 41 arabere drept av israelsk politi eller i jødiske rasistangrep siden 2000. Av disse sakene er bare en drapsmann blitt anklaget.

Enkelte lovforslag vedtatt i 2007 har for eksempel forbudt arabere å kjøpe spesielle landområder.

- Palestinere i Israel blir diskriminert på alle områder bortsett fra retten til å stemme, sier det arabiske

parlamentsmedlemmet Mohammad Barakeh.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=519887

Denne artiklen er fra år 2008 og det har garantert ikke blitt bedre siden den gang! Tvert imot, nye vedtak og lover som går imot alt annet enn en hard linje mot den palestinske befolkningen og enhver som sympatiserer med dem har jo skuttt i været siden Benjamin Netanyahu kom til makten igjen! ikke minst har utenriksministeren Avidgor Lieberman stått bak dette!

Lenke til kommentar

Nei, det har du ikke. Du har prøvd å unnskylde likhetene med at "det er politi, ikke soldater", eller "NATO gjør det samme". Det er fortsatt likheter.

Som jeg forklarte i forrige innlegg, var distinksjonen mellom politi og soldat for å forklare hvorfor sivile ble arrestert. Norsk politi arresterer sivile også vet du.

Når det gjelder "NATO gjør det samme" og slikt, så er det for å vise at sammenlikningene dine ikke holder - da NATO åpenbart ikke er nazi.

Joda, noe av det du har nevnt er noe som man kunne se i Israel og man kan se i Nazi-tyskland.

Men man må sammenlikne det som er karakteristisk for nazi-tyskland: konsentrasjonsleirer, diktatur, arrestasjoner/henrettelser/ghettoer basert på rase etc. Det holder f.eks ikke å si:

"ghettoer finnes i Israel og ghettoer finnes i Nazi-tyskland - aha, en likhet!"

Hadde Israel satt opp fengsel-ghettoer ment for palestinere og tvunget den palestinske populasjonen til å flyttes til denne fordi de er palestinere - da er det en likhet.

Jeg har ikke insinuert at Israel har fabrikkert unnskyldninger for å arrestere palestinere.

Bra.

Grunnen til at jeg spør om den enkelte tyskers motivasjon er at jeg ser på diskusjonen som et "det ondes problem", hvis du tror tyskere var pur ondskap vil du aldri kunne innrømme likheter i det hele tatt. Tyskere er mennesker, jøder er mennesker, palestinere er mennesker.

Nei, jeg tror ikke de Tyske soldatene drepte jødene fordi de hadde lyst til å være onde.

De gjorde det pga et stadig voksende jødehat i Europa, jødiske konspirasjonsteorier om verdensherredømme og jødisk makt over banker osv, og slik gjennomsyret antisemittismen det Tyske samfunnet.

Men når det er sagt så hadde faktisk de Tyske soldatatene et ansvar for sine handlinger.

Hadde de hatt muligheten hadde de gjort det for lenge siden :)

Hvis du tror Israel hadde utryddet palestinerne dersom de hadde kjangsen, tar du skammelig feil. Israel er et demokrati, og majoriteten av israelere får grøsninger av å høre om etnisk rensing og utryddelse av folk.

Det var et Israelsk parti - "Kach" som mente man skulle gjøre dette. De fikk 1% av stemmene, og ble senere forbudt på bakgrunn av rasisme.

Hvis du sammenlikner antall prosent Israelere som vil utslette alle palestinere,

og antall prosent palestinere som vil utslette alle israelere, er jeg rimelig sikker på hvem som vil komme best ut av det. Hamas - som har i manifestet sitt at "jødene står bak alle verdenskrigene, styrer verdensøkonomien, drikker blod, er skyld i alkoholismen" osv, vant det palestinske valget.

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sammenligningen mellom Israel med Nazi-Tyskland må være noe av det dummeste jeg har sett :) Nazi-Tyskland hadde som mål å utrydde alle jøder og etablere et fascistisk verdensherredømme. Israel forsvarer seg mot terrorister. Hvis Israel faktisk hadde til hensikt å utrydde muslimene på Gaza hadde det vært den enkleste sak i verden for dem :)

Og hva tror du Israel har som mål? Et Stor-Israel hvor de har kontroll over hele det område som utgjorde Det britiske mandatområdet Palestina og gjerne Sinaihalvøyen og. De vil gjerne ha det fritt for palestinere også!

Det Israel bedriver er IKKE selvforsvar! Hadde Israel ønsket fred kunne de bare trukket seg tilbake fra de okkuperte områdene og anerkjent Staten Palestina. De har fått tilbud om dette for flere år siden og alle innvolverte parter utenom Israel modererte seg for årevis siden.

Selvsagt kan Israel utryddde den palestinske befolkningen og enkelte av dem har argumentert for at de burde gjøre det, men de tør selvfølgelig ikke fordi de er for redde for å miste støtten fra USA!

De har muligheten. Spørsmålet er om de ikke burde gjort det også. Ikke for å utslette muslimene, men for å få terroristene til å innse at de bare kan gi opp :) Slik de holder på nå kommer jo konflikten bare til å fortsette og fortsette, og lidelsene vil ingen ende ta.

Hvis noen burde utryddes er det Staten Israel! Det den terrorstaten og rasistleiren av et land har ikke ført til noe annet enn elendighet siden opprettelsen!

Lenke til kommentar

Og hva tror du Israel har som mål? Et Stor-Israel hvor de har kontroll over hele det område som utgjorde Det britiske mandatområdet Palestina og gjerne Sinaihalvøyen og. De vil gjerne ha det fritt for palestinere også!

Det Israel bedriver er IKKE selvforsvar! Hadde Israel ønsket fred kunne de bare trukket seg tilbake fra de okkuperte områdene og anerkjent Staten Palestina. De har fått tilbud om dette for flere år siden og alle innvolverte parter utenom Israel modererte seg for årevis siden.

Selvsagt kan Israel utryddde den palestinske befolkningen og enkelte av dem har argumentert for at de burde gjøre det, men de tør selvfølgelig ikke fordi de er for redde for å miste støtten fra USA!

Ingen av de Israelske partiene i regjering har noe mål om et "Stor-israel".

Hvis du mener det vil jeg gjerne se kildene dine.

Vil gjerne også se noe statistikk eller begrunnelse for hvorfor du mener Israelere flest vil støtte å drepe alle palestinerne.

Hvis noen burde utryddes er det Staten Israel! Det den terrorstaten og rasistleiren av et land har ikke ført til noe annet enn elendighet siden opprettelsen!

Ja - hele innlegget ditt oser egentlig bare av hat.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...