Gå til innhold

En ny æra av Krystallnatten - er Israel det nye Nazi-Tyskland?

After Dark

Sammenligning mellom Israel og Nazi-Tyskland  

206 stemmer

1. 1. Kan Israels behandling av palestinerne sammenlignes med Nazi-Tysklands behandling av jødene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

må være første gangen jeg er noenlunde enig i glimti's inlegg, men det er jo bra det :)

Hva legger du i "noenlunde"? Hva mener du om sammenligningen mellom Nazi-Tyskland og Staten Israel?

dvs jeg er delvis enig, og sammenligningen er at de samme aktørene/personene/instutisjoner, kall det hva du vil har finansiert og hjulpet begge "rikene" om man kan bruke det ordet. er det avhør eller? :p

Endret av erlendeg
Lenke til kommentar

Lol, om Israel går fra 4 til 6 på en autoritetsskala fra 1 til 10, mens saudi arabia står i ro på 8, så er Israel verst da de har en verre utvikling ifølge Glimti. (Tilfeldige men realistiske tall)

Hva er det egentlig du vil ha fram her? Og hva har Saudi-Arabia med dette å gjøre?

Lenke til kommentar

Latterlig! De er palestinere som israelerne finner det for godt å fengsle. Noen har utøvd angrep mot den israelske okkupasjonsmakten, men langt ifra alle.

Det sto ingenting i artikkelen som sier noe om at fangene ikke har utøvd vold og drap eller andre kriminelle ting mot Israelere. Det eneste jeg fikk bekreftet var hvor venstre vridde journalistene til NRK er, når journalisten selv antar at han avlyste møtet på grunn av sultestreik. Det burde jo isåfall være en god grunn til å møte opp.

Du må nesten finne en kilde som kan understøtte påstandene om at de ikke er kriminelle. Foreløpig er det dine påstander som er latterlige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

dvs jeg er delvis enig, og sammenligningen er at de samme aktørene/personene/instutisjoner, kall det hva du vil har finansiert og hjulpet begge "rikene" om man kan bruke det ordet. er det avhør eller? :p

Avhør... Jeg er interessert i å høre flest mulig meninger om saken.

Lenke til kommentar

Det sto ingenting i artikkelen som sier noe om at fangene ikke har utøvd vold og drap eller andre kriminelle ting mot Israelere. Det eneste jeg fikk bekreftet var hvor venstre vridde journalistene til NRK er, når journalisten selv antar at han avlyste møtet på grunn av sultestreik. Det burde jo isåfall være en god grunn til å møte opp.

Du må nesten finne en kilde som kan understøtte påstandene om at de ikke er kriminelle. Foreløpig er det dine påstander som er latterlige.

Det var ikke det jeg først og fremst tenkte på, men den latterlige påstanden om at Israel er et demokrati. Det motbeviser artiklen svært godt! Kan godt begynne å lete etter avsløringer om vilkårlig fengsling av palestinere i Israel, men det er noen år siden det kom fram så er ikke sikkert det blir så lett å finne det nå. Får se i kveld når jeg har tid.

Når det gjelder det planlagte møtet er det god grunn til å ikke møte opp når du på forhånd vet at motparten bare blir grusommere og grusommere mot din egen befolkning og har til hensikt å ødelegge enhver fredssjanse uansett.

Lenke til kommentar

to ord: Mahmoud Ahmadinejad

Og der klarte du å dumme deg ut 100%! Jeg foreslår at du leser trådene jeg har opprettet om Ahmadinejads benektelse av holocaust samt om Iran generelt før du uttaler deg noe mer. Ahmadinejad er en stor narr og blir Iran angrepet av USA og/eller Israel er det han som har hovedansvaret. All propagandaen hans om jøder, utryddelse og allahs komme er latterligheter og han dummer seg ut for hver eneste tale han holder enten det er i Iran eller i FN!

Men trenger ikke på noen måte å holde med den håpløse mannen for å se grusomhetene Israel bedriver og rasismen mot arabere de dyrker!

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg først og fremst tenkte på, men den latterlige påstanden om at Israel er et demokrati. Det motbeviser artiklen svært godt! Kan godt begynne å lete etter avsløringer om vilkårlig fengsling av palestinere i Israel, men det er noen år siden det kom fram så er ikke sikkert det blir så lett å finne det nå. Får se i kveld når jeg har tid.

Jeg ser ikke noe i artikkelen som kan støtte teorien din om at Israel ikke er et demokrati.

Når det gjelder det planlagte møtet er det god grunn til å ikke møte opp når du på forhånd vet at motparten bare blir grusommere og grusommere mot din egen befolkning og har til hensikt å ødelegge enhver fredssjanse uansett.

Israels mål er fred, og har alltid være fred. Dette har jeg skrevet om tidligere, da jeg henviste til landeområdene Arafat ble tilbudt men takket nei til. Dette beviste at Palestinerne, eller lederne, ikke ønsker fred med Israel.

Lenke til kommentar

Hvorfor? Det er da araberne som har som mål å utrydde jødene, og ikke omvendt.

Hva baserer du egentlig dette på? Årevis propaganda eller nyere hendelser? I Aksepterte Yassir Arafat og PLO Israels eksistens. Hamas har for flere år siden sagt at problemet ikke er eksistensen til Staten Israel, men manglen på den palestinske staten. Den arabiske liga har for flere år siden tilbudt Israel full anerkjennelse i bytte mot at Israel trekker seg ut fra de okkuperte områdene og anerkjenner Staten Palestina og tilbudet står fortsatt ved lag.. Selv Iran har sagt at de ike har noe imot jøder, men dem som okkuperer palestinernes land! Det var forøvrig samme innstilling som Saddam Hussein hadde. Men Israel nekter å høre etter når motparten modererer seg og fortsetter med okkupasjon og undertrykkelse! Det eneste som skiller Staten Israel fra Nazi-Tyskland i dette tilfelle er at sistnevnte aldri fikk tilbud slik førstnevnte har fått...

Har Hamas fjernet "Israel skal utslettes" fra prinsipprogrammet sitt? Faktum er at araberne har fått tilbud på tilbud på tilbud, men som det påpekes: De væpnede angrepene mot Israel kommer fra grupper som uansett ønsker å utslette landet. De vil ikke være fornøyde med fred.

Israel hadde ikke trengt noen mur eller såkalte "sikkerhetssoner" eller annet såkalt "forsvar" om de bare ville inngå fred med den palestinske befolkningen!

De trenger muren fordi de blir angrepet, og fordi de blir forsøkt utslettet.

Troller du nå eller? Du ignorerer glatt henrettelsen av politiske motstandere av regimene og påstår at Israel er som nazi-Tyskland? Historieløsheten lenge leev...

Nei, det er dem som beskylder andre for å være nazister og historieløse som troller! Hvilke henrettelser er det du tenker på her? Kan du gi noen konkrete eksempler? Ellers har jeg nevnt manglende menneskerettigheter og likestilling som et alvorlig problem i både Saudi-Arabia og Iran. (Gjelder forøvrig en god del andre land og).

Hva? Du vet ikke om henrettelsene av politiske motstandere?

Det som gjør Israel sivilisert er at det er et moderne demokrati med lik stemmerett for alle statsborgere, og de har blant annet lover som sikrer minoriteters rettigheter, osv. osv. osv.

Det er nettopp det det ikke er! Israel har bare blitt mer og mer autoritært og mer og mer en stat utelukket regnet for jøder. Palestinere forteller om rasisme og diskriminering daglig. Og dette gjelder også dem i Israel (israelske arabere) og ikke bare palestinerne bosatt i de okkuperte områdene.

Du tar igjen feil. Du kan ikke benekte det faktum at minoriteter har stemmeret og egne representanter i nasjonalforsamlingen, samt lover som beskytter rettighetene deres.

Palestinere i de okkuperte områdene er irrelevante fordi de ikke er israelske statsborgerskap.

Palestinere er bare arabere som har bestemt seg for å danne en egen gruppe. Denne gruppen ble vel opprettet i 1968, hvis jeg ikke husker feil.

Så lenge man kommer fra eller har røtter fra det som het Det britiske mandatområdet Palestina kan man kalle seg palestiner så mye man vil. Det er vanskeligere å definere jødene som et folkeslag enn palestinerne.

Igjen: Palestinere er bare arabere som har bestemt seg for å danne en egen gruppe. Denne gruppen ble vel opprettet i 1968, hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

må være første gangen jeg er noenlunde enig i glimti's inlegg, men det er jo bra det :)

"Follow the money" , samme gjengen som finansierte nazistene pumper i dag israel..

og nei de er IKKE jøder selv om de bærer den merkelappen...

http://www.youtube.com/watch?v=Z1wQaBW9Q_c

Hvilken gjeng er dette?

Hvem er ikke jøder, og hvor har du det fra?

Hva er poenget med propagandavideoen din?

Lenke til kommentar

Hvilken gjeng er dette?

Hvem er ikke jøder, og hvor har du det fra?

Hva er poenget med propagandavideoen din?

"Masonic Grand Lodge of the State of Israel" &--#60;- styrer staten, ikke jøder.

http://www.jewsnotzi...ust-zionism.htm

poenget med videoen er å belyse at all propaganda vi ser på televisjonen angående motsetninger og hat ovenfor ulike religioner ikke nødvendigvis har grobunn i de representative gruppene.

som du sikkert vet er mange kriger oppstått på grunn av akkurat dette, hadde media sluttet å kun promotere disse radikale versjoner kanskje det ikke blir så mye faenskap?

og "gjengen" er imperialistene som har kolonisert omtrent hele verden med kriger, slaveri og indoktinering...

http://www.youtube.com/watch?v=mNH9a0dgb74

Endret av erlendeg
Lenke til kommentar

Her har man "demokratiet" i Staten Israel...

Over 1000 palestinske fanger sultestreiker

Minst 1350 palestinske fanger deltar i den stadig mer omfattende sultestreiken i protest mot forholdene i israelske fengsler, opplyser en talskvinne for fengselsmyndigheten i Israel.

Fangene protesterer spesielt mot ordningen med såkalt «administrativ forvaring», som tillater at mistenkte kan holdes fengslet uten lov og dom i ubestemt tid i opptil seks måneder av gangen. Ordningen skriver seg fra det britiske mandatstyret, men brukes fortsatt.

Av de 4699 palestinerne som i dag sitter i israelske fengsler, sitter 319 i administrativ forvaring, viser tall fra en palestinsk fangeforening.

Blant fangene er også 185 mindreårige.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8091531

Fengsling uten lov og dom, fengsling av mindreårige og så elendige tilstander at fangene sultestreiker...

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe i artikkelen som kan støtte teorien din om at Israel ikke er et demokrati.

Det er fordi du ikke ønsker det.

Israels mål er fred, og har alltid være fred. Dette har jeg skrevet om tidligere, da jeg henviste til landeområdene Arafat ble tilbudt men takket nei til. Dette beviste at Palestinerne, eller lederne, ikke ønsker fred med Israel.

Komplett latterlig! Jeg har gått inn på fortsettelsen av okkupasjonen og utvidelsen av de ulovelige bosettningene samt motstanden mot opprettelsen av en palestinsk stat, noe som viser helt klart at Israel ikke ønsker fred! Palestinerne og Den arabiske liga har ønsket fred i årevis og alt som skal til er at Israel trekker seg tilbake til grensene fra før Seksdagerskrigen og anerkjenner Staten Palestina.

Når det gjelder Camp Davisforhandlingene var uenigheten Jerusalem og jeg forklart deg nøyaktig hva Yassir Arafat sa. Om han burde ha tatt imot tilbudet er en annen debatt. Men glem ikke at Ehud Barak ble kraftig kritisert for tilbudet han hadde gitt Arafat da han kom tilbake til Israel og at Ariel Sharon som overtok som statsminister proklamerte seg selv med "stem på et udelt Jerusalem" samt sa fra første stund av at han ville føre en hard linje mot palestinerne! Samt at mange fortsatt gir ham skylden for utbruddet av Andre intifada med spaserturen på Tempelhøyden.

Lenke til kommentar

Israels regjeringen sårer folket ! De tar penge fra israelske folket og gir til religiøse jødene som gjør ingenting for å hjelpe staten ! Også , disse jøder har lobbyet for mørderen av premierministeren Rabin , Yigal Amir .

Skulle Norge finansiere støttespillerene av Anders Breivik med pengene av norske folket !?

• Liker 1
Lenke til kommentar
de gjerder palestinerne inne, diskriminerer dem og fratar dem livet slik nazistene gjorde med jødene og fratar dem i det fulle og hele livet!

Det har jo sin årsak i at araberne produserer en del selvmordsbombere, som er hendelser man ikke ønsker å få repetert. Siden du først har begynt med usaklige sammenligninger.... Dersom det var en bydel i Oslo som stadig produserte flere Breiviker, ville man gjort det som var nødvendig for å beskytte seg mot dem.

Israel får til stadighet merkelapper som apartheid og nazisme, lurer på hvorfor det er kun Israel som får disse merkelappene. Hvorfor bruker ingen ordet apartheid om andre land enn Israel og Sør-Afrika?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Overrasker dette deg? Israel blir bare mer og mer religiøst og mer og mer ekstremt! Det er aller værst i Jerusalem der sekulære jøder rømmer fra byen fordi de ortodokse tar over hele samfunnet.

De ortodokse jødene har hatt denne ordningen i flere tiår. Det er ikke noe nytt, og det har ikke blitt mer ekstremt som du kaller det. Det snakkes nå om å kutte ned på denne ordningen da det begynner å bli for kostbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...