Gå til innhold

En ny æra av Krystallnatten - er Israel det nye Nazi-Tyskland?

After Dark

Sammenligning mellom Israel og Nazi-Tyskland  

206 stemmer

1. 1. Kan Israels behandling av palestinerne sammenlignes med Nazi-Tysklands behandling av jødene?

Anbefalte innlegg

Staten Israel fortsetter å utvide ulovelige bosettninger på okkupert jord:

1.121 nye boliger på palestinsk territorium

Israelske myndigheter lyste onsdag ut anbudskonkurranse for 1.121 nye boliger på de okkuperte områdene.

De fleste av de nye boligene skal bygges på palestinsk territorium i Har Homa i Øst-Jerusalem og i Givat Zeev, like nord for Jerusalem, mens 69 skal bygges i Katzrin på Golanhøydene, som egentlig er syrisk territorium.

Ifølge Lior Amihai i Peace Now vil de nye boligene i Har Homa innebære en betydelig utvidelse av bosetningen som grenser til Betlehem. Han sier den vil avskjære Betlehem helt fra Jerusalem.

http://www.aftenpost...um-6799753.html

Denne stadige utvidelsen på okkupert jord samt å få inn nye bosettere der under dekke av at det er "naturlig vekst" er et klart likhetstrekk med Nazi-Tysklands oppførsel i landene de okkuperte...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kommer med en påstand er det du som skal bevise, sansyneliggjøre, eller underbygge den. Ikke jeg.

Når du kommer med en påstand som er så sterk som å sammenligne Israel med Nazi-Tyskland, så krever det ekstraordinære beviser.

Du har på ingen måte gjort dette. Altså er det sammenligningen din som så langt er meningsløs.

Hadde du lest åpningsinnlegget hadde du sett klart og tydelig hvordan og hvorfor jeg sammenligner Staten Israels behandling av den palestinske befolkningen med nazistenes behandling av jødene under Krystallnatten! Hadde du videre lest gjennom tråden (lar seg gjøre siden den ikke er så lang) hadde du sett klart og tydelig hvordan og hvorfor jeg sammenligner Staten Israel med Nazi-Tyskland!

At du er uenig er en ting, men å si at jeg ikke har argumentert eller gitt beviser er latterlig.

Faktisk vil jeg utfordre deg til å forsøke å se den andre siden av saken, og spørre deg selv om hvorvidt nazister og islamister ikke har mer til felles, både i dag og historisk, og kjøre noen Google'r på det. Det er mulig du blir overrasket.

Hvilken side er det du vil ha fram? De arabiske angrepene på Israel for årtider siden? Eller Andre intifada som Israel kan takke seg selv for? Jeg har deltatt aktivt i flere av trådene om Midtøsten så jeg foreslår at du leser eller deltar der. Jeg har skrevet svært mye om hva jeg mener om angrepene fra begge sider samt feilene til begge sider. Samt hvorfor jeg mener ansvaret nå ligger på Israel. Denne tråden dreier seg ikke om konflikten i seg selv, men om Israel som nasjon og deres oppførsel.

Ellers må du gjerne forklare hvilken likhet det er mellom nazistene fra Nazi-Tyskland og dagens islamister. At de hakker på jødene holder ikke da nazistene var ute etter å renske Europa for jøder som befolkning mens kritikken mot Israel i dag dreier seg om okkupasjonen av Palestina og Golanhøydene som tilhører Syria. Den arabiske liga har for lengst tilbudt Israel anerkjennelse, men Israel nekter å vike en tomme!

Lenke til kommentar

Runinho: Ikke noe vits i å prøve å overtale Nazistene på dette forumet, det er jo bare å se på Holocause trådene det.

Interessangt innleggg... Som jeg har vist til her er det israelerne som først og fremst kan kalles nazister. Skjønt det er forferdelig mye rasisme fra både ulike jøder og ulike arabere i den delen av verden. Heldigvis finner man mindre av det vi til vanelig kaller rasisme i Vesten.

Når det gjelder tråden om holocaust som du refererer til er det i utgangspunktet ikke rasisme å hevdet at det ikke skjedde. Om man gjør det bevist for å gå mot jødene er det en annen sak. Selv har jeg gitt opp tråden for lenge siden. Det kunne vært interessangt å starte en tråd for å diskutere om støtte til Israel er å annse som rasisme da israels ledelse og svært mange i Israel absolutt er rasister!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Viss det er land som oppfører seg som nazi-tyskland må det helst være saudi-arabia og Iran, som dreper folk som har valgt å bli homofile og folk for meiningane deira. Israel er det einaste siviliserte ladet i regionen, og det einaste som har eit demokrati. Araberane som kallar seg palestinera kan berre reise tilbake dit dei kom fra.

Lenke til kommentar

For å svare på trådstarters spørsmål: Nei, de er ikke det.

De "nye nazistene" er disse religiøst overbeviste voldsmennene som er tilhengere av den undertrykkende religionen Islam.

Disse får spre sin eder og galle fritt, og er en trussel for ytringsfriheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Viss det er land som oppfører seg som nazi-tyskland må det helst være saudi-arabia og Iran, som dreper folk som har valgt å bli homofile og folk for meiningane deira. Israel er det einaste siviliserte ladet i regionen, og det einaste som har eit demokrati. Araberane som kallar seg palestinera kan berre reise tilbake dit dei kom fra.

Hvordan minner Saudi-Arabia og Iran om Nazi-Tyskland? Hvor er gettoene der bestemte folkeslag må bo? Hvor er konsentrasjonsleirene? Hvilke land okkuperer de? Hva er de de bygger på okkupert jord? Hvilke kriger er det de driver med? Mangelen på demokrati og bruddene på grunnleggende menneskerettigheter er et stort problem, men de driver ikke med noe av den aktiviteten som Nazi-Tyskland gjorde eller Staten Israel gjør.

Hva er det som gjør Israel sivilisert foresten? At det bare innføres nye og nye religiøse lover? At det bare innføres flere og flere autoritære lover og forbud? At demokratiet vannes ut og vannes ut for hver dag som går? At de oppfører seg slik at bare flere og flere vender seg bort fra dem? Hva er det liksom som gjør denne terroriststaten sivilisert?

Palestinerne kommer forøvrig fra det som var Det britiske mandatområdet palestinere og har altså full rett til å kalle seg palestinere samt bo i området i sin egen stat med navnet Palestina. Det er faktisk vanskeligere å definere jøder som en befolkning enn palestinere.

Lenke til kommentar
Hvordan minner Saudi-Arabia og Iran om Nazi-Tyskland? Hvor er gettoene der bestemte folkeslag må bo? Hvor er konsentrasjonsleirene? Hvilke land okkuperer de? Hva er de de bygger på okkupert jord? Hvilke kriger er det de driver med? Mangelen på demokrati og bruddene på grunnleggende menneskerettigheter er et stort problem, men de driver ikke med noe av den aktiviteten som Nazi-Tyskland gjorde eller Staten Israel gjør.

Troller du nå eller? Du ignorerer glatt henrettelsen av politiske motstandere av regimene og påstår at Israel er som nazi-Tyskland? Historieløsheten lenge leve...

Hva er det som gjør Israel sivilisert foresten? At det bare innføres nye og nye religiøse lover? At det bare innføres flere og flere autoritære lover og forbud? At demokratiet vannes ut og vannes ut for hver dag som går? At de oppfører seg slik at bare flere og flere vender seg bort fra dem? Hva er det liksom som gjør denne terroriststaten sivilisert?

Det som gjør Israel sivilisert er at det er et moderne demokrati med lik stemmerett for alle statsborgere, og de har blant annet lover som sikrer minoriteters rettigheter, osv. osv. osv.

Palestinerne kommer forøvrig fra det som var Det britiske mandatområdet palestinere og har altså full rett til å kalle seg palestinere samt bo i området i sin egen stat med navnet Palestina. Det er faktisk vanskeligere å definere jøder som en befolkning enn palestinere.

Palestinere er bare arabere som har bestemt seg for å danne en egen gruppe. Denne gruppen ble vel opprettet i 1968, hvis jeg ikke husker feil.

Endret av snartenkt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å svare på trådstarters spørsmål: Nei, de er ikke det.

De "nye nazistene" er disse religiøst overbeviste voldsmennene som er tilhengere av den undertrykkende religionen Islam.

Disse får spre sin eder og galle fritt, og er en trussel for ytringsfriheten.

Interessang synsvinkel... For det første er det ikke alle muslimer som er religiøse. For det andre er det ikke alle religiøse muslimer som er troende til islam. For det tredje er det ikke alle islamtroende muslimer som er like strenge i troen. Det er langt ifra alle som er fanatiske slik som dem som utgjør organisasjoner som Al Qaida og Taliban. Det er heller ikke alle som er ekstreme slik som Irans president Mahmoud Ahmadinejad som snakker om Allahs tilbakekomst og utslettelse av de ikketroende. Det er desverre mange av dem og de er farlige, men det gjelder ikke alle hverken av muslimer eller dem du kan kalle islamister. Det er mye med islam som religion som er undertrykkende. Imidlertid er det flere muslimske land som sakte, men sikkert åpner litt mer for rettigheter og likestilling. Skjønt det er usikkert om det noen gang blir virkelig demokrati slik man ser i Vesten.

Imidlertid er Staten Israel en enorm og vedvarende trussel! At landet bare blir mer og mer autoritært og jødisk og fjerner seg mer og mer fra demokratiet det en gang var er en sak som ikke spiller noen rolle for andre enn landets innbyggere samt palestinerne i de okkuperte områdene. Men at landet også trapper opp og trapper opp konflikten med den palestinske befolkningen og den arabiske verden ved vedvarende okkupasjon og ulovelig byggevirksomhet, at de flere ganger de siste årene har utført omfattende angrep mot andre (både folk og land), at de vender ryggen til alt resten av verden sier gang på gang og at de prøver å fremstille seg selv som offer i enhver situasjon og hyler og skriker om antisemitisme hver gang de blir kritisert, det er et problem for verden! Og det bunner ut i to ting: 1) Israel nekter å innse at alle andre parter har moderert seg for lenge siden! 2) Israel ønsker ikke å oppgi noe okkupert territorium, men vil ha kontrollen over alt sammen selv!

Når det gjelder tittlen "voldsmenn" tilhører den så absolutt Israel! Se på framferden deres både mot den palestinske befolkningen og mot flere land de siste årene...

Lenke til kommentar

Hvorfor? Det er da araberne som har som mål å utrydde jødene, og ikke omvendt.

Hva baserer du egentlig dette på? Årevis propaganda eller nyere hendelser? I Aksepterte Yassir Arafat og PLO Israels eksistens. Hamas har for flere år siden sagt at problemet ikke er eksistensen til Staten Israel, men manglen på den palestinske staten. Den arabiske liga har for flere år siden tilbudt Israel full anerkjennelse i bytte mot at Israel trekker seg ut fra de okkuperte områdene og anerkjenner Staten Palestina og tilbudet står fortsatt ved lag.. Selv Iran har sagt at de ike har noe imot jøder, men dem som okkuperer palestinernes land! Det var forøvrig samme innstilling som Saddam Hussein hadde. Men Israel nekter å høre etter når motparten modererer seg og fortsetter med okkupasjon og undertrykkelse! Det eneste som skiller Staten Israel fra Nazi-Tyskland i dette tilfelle er at sistnevnte aldri fikk tilbud slik førstnevnte har fått...

Israel hadde ikke trengt noen mur eller såkalte "sikkerhetssoner" eller annet såkalt "forsvar" om de bare ville inngå fred med den palestinske befolkningen!

Lenke til kommentar

Men slik historien nede i Midtøsten har utviklet seg er det verdt å legge merke til at Staten Israel har flere klare likhetstrekk med Nazi-Tyskland og er det landet som fører en politikk og linje som ligner mest på den Nazi-Tyskland førte.

Jeg ser virkelig ikke den største likheten av dem alle, nemlig nedslaktingen av uskyldige mennesker. Og her snakker vi om millioner av mennesker som blant annet ble gasset ihjel. Uansett hva du mener så kan det bare ikke sammenlignes med Hitlers regime, at du ikke ser det er utrolig.

Lenke til kommentar

Troller du nå eller? Du ignorerer glatt henrettelsen av politiske motstandere av regimene og påstår at Israel er som nazi-Tyskland? Historieløsheten lenge leev...

Nei, det er dem som beskylder andre for å være nazister og historieløse som troller! Hvilke henrettelser er det du tenker på her? Kan du gi noen konkrete eksempler? Ellers har jeg nevnt manglende menneskerettigheter og likestilling som et alvorlig problem i både Saudi-Arabia og Iran. (Gjelder forøvrig en god del andre land og).

Det som gjør Israel sivilisert er at det er et moderne demokrati med lik stemmerett for alle statsborgere, og de har blant annet lover som sikrer minoriteters rettigheter, osv. osv. osv.

Det er nettopp det det ikke er! Israel har bare blitt mer og mer autoritært og mer og mer en stat utelukket regnet for jøder. Palestinere forteller om rasisme og diskriminering daglig. Og dette gjelder også dem i Israel (israelske arabere) og ikke bare palestinerne bosatt i de okkuperte områdene.

Palestinere er bare arabere som har bestemt seg for å danne en egen gruppe. Denne gruppen ble vel opprettet i 1968, hvis jeg ikke husker feil.

Så lenge man kommer fra eller har røtter fra det som het Det britiske mandatområdet Palestina kan man kalle seg palestiner så mye man vil. Det er vanskeligere å definere jødene som et folkeslag enn palestinerne.

Lenke til kommentar

Er vell strengt tatt en diskusjon som er like meninsløs nå som da trådstarter absolutt skulle dra sammenligningen ukentlig for noen år siden. Ja du finner likheter mellom Nazityskland og Israel. Du vil også finne likheter mellom Nazityskland og Norge. Det handler om hva du velger å legge vekt på. Men når forskjellene trossalt er større enn likhetene blir sammenligningen temmelig verdiløs og bærer mer preg av at man ønsker å sette en negativ merkelapp på noen enn at man egentlig har noe fornuftig å komme med. Hva tjener en såppas far out sammenligning?

Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig ikke den største likheten av dem alle, nemlig nedslaktingen av uskyldige mennesker. Og her snakker vi om millioner av mennesker som blant annet ble gasset ihjel. Uansett hva du mener så kan det bare ikke sammenlignes med Hitlers regime, at du ikke ser det er utrolig.

Jeg ser absolutt likheten! Forskjellen er at metodene Staten Israel bruker er delvis forskjellige fra dem Nazi-Tyskland brukte! De murer palestinerne inne på Gazastripen og Vestbredden istedefor å opprette gettoer i sine egne byer slik nazistene gjorde med jødene. De diskriminerer palestinerne i Israel (israelske arabere). De bruker kun fengsler og fangeskap istedefor konsentrasjons og dødsleirer med giftgass, medisinske eksprimenter og brenning i ovner slik nazistene gjorde med jødene. Men de gjerder palestinerne inne, diskriminerer dem og fratar dem livet slik nazistene gjorde med jødene og fratar dem i det fulle og hele livet! De okkuperer andres land og angriper andre til stadighet. De snur ryggen til hva resten av verden mener, fremstiller seg selv som offer hver gang de får kritikk og mener de er et spesielt folkeslag med spesielle rettigheter. De prioriterer militær makt og angrep mot andre foran alt annet. De oppfører seg akkurat slik Adolf Hitler og hans regime i Nazi-Tyskland gjorde selvom metodene deres er litt forskjellige!

At verden ikke ser dette er ufattelig!

Lenke til kommentar

Er vell strengt tatt en diskusjon som er like meninsløs nå som da trådstarter absolutt skulle dra sammenligningen ukentlig for noen år siden. Ja du finner likheter mellom Nazityskland og Israel. Du vil også finne likheter mellom Nazityskland og Norge. Det handler om hva du velger å legge vekt på. Men når forskjellene trossalt er større enn likhetene blir sammenligningen temmelig verdiløs og bærer mer preg av at man ønsker å sette en negativ merkelapp på noen enn at man egentlig har noe fornuftig å komme med. Hva tjener en såppas far out sammenligning?

Strengt tatt er skriveriene dine bare meningsløse og fordomsfulle! Akkurat som i tråden om Oslo prøver du å tillegge meg meninger om at jeg tror jeg har fasit og kan/vet alt mens du beskylder meg for at jeg ikke tar andres argumenter seriøst. Dette er latterlig! Jeg har forklart hvorfor jeg mener Staten Israel kan sammenlignes med Nazi-Tyskland (les gjerne åpningsinnlegget, innlegg nr. 2 samt det jeg nettopp skrev) og at andre har andre meninger gjør ikke at jeg automatisk endrer standpunkt. Jeg har fremdeles ikke sett noen argumenter som gjør at jeg mener det er verdt å revudere mitt syn på saken. Tvert imot kommer forsvarene av Israel i denne saken med ting som "nazist" og "historieløs"... Det viser svært klart hvilken side som er den seriøse i denne saken!

Lenke til kommentar

Strengt tatt er skriveriene dine bare meningsløse og fordomsfulle! Akkurat som i tråden om Oslo prøver du å tillegge meg meninger om at jeg tror jeg har fasit og kan/vet alt mens du beskylder meg for at jeg ikke tar andres argumenter seriøst. Dette er latterlig! Jeg har forklart hvorfor jeg mener Staten Israel kan sammenlignes med Nazi-Tyskland (les gjerne åpningsinnlegget, innlegg nr. 2 samt det jeg nettopp skrev) og at andre har andre meninger gjør ikke at jeg automatisk endrer standpunkt. Jeg har fremdeles ikke sett noen argumenter som gjør at jeg mener det er verdt å revudere mitt syn på saken. Tvert imot kommer forsvarene av Israel i denne saken med ting som "nazist" og "historieløs"... Det viser svært klart hvilken side som er den seriøse i denne saken!

Attehva? Her skriver du vell egentlig ingen ting.

For å ta svarene dine til han over, der du faktisk skriver noe som har noe med tråden å gjøre:

Ja du kan finne enkeltlikheter. De bruker eksempelvis fengsel, noe forsovet alle andre land i verden også gjør. Ja de er innvolvert i mye krig og konflikt, men likehetene med Nazityskland på den fronten stopper jo også der. Krigføringen og grunnene for denne er så forskjellige som de får blitt, det samme er metodene. Som sagt, du kan finne enkle punkter som "begge to kriget" men det kan du med omtrent alle land. Med en gang du går dypere i materien blir disse meningsløse. Det handler ikke om å forsvare Israel, men å ta ett oppgjør med at mange alltid skal dra meningsløse paraleller mellom ting de ikke liker. La nå handlingene til Israel stå for seg selv og ta dem for hva de er, de er ille nok. Å dra inn Nazityskland fremstår bare uryddig og det gir ingenting til diskusjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser absolutt likheten! Forskjellen er at metodene Staten Israel bruker er delvis forskjellige fra dem Nazi-Tyskland brukte! De murer palestinerne inne på Gazastripen og Vestbredden istedefor å opprette gettoer i sine egne byer slik nazistene gjorde med jødene. De diskriminerer palestinerne i Israel (israelske arabere). De bruker kun fengsler og fangeskap istedefor konsentrasjons og dødsleirer med giftgass, medisinske eksprimenter og brenning i ovner slik nazistene gjorde med jødene. Men de gjerder palestinerne inne, diskriminerer dem og fratar dem livet slik nazistene gjorde med jødene og fratar dem i det fulle og hele livet! De okkuperer andres land og angriper andre til stadighet. De snur ryggen til hva resten av verden mener, fremstiller seg selv som offer hver gang de får kritikk og mener de er et spesielt folkeslag med spesielle rettigheter. De prioriterer militær makt og angrep mot andre foran alt annet. De oppfører seg akkurat slik Adolf Hitler og hans regime i Nazi-Tyskland gjorde selvom metodene deres er litt forskjellige!

At verden ikke ser dette er ufattelig!

Du ser likheten, og likheten er forskjellen? Du ser på fengsler som det samme som drap (gasskamre)?

Samtlige Palestinere som sitter i fengsel er kriminelle Palestinere som har utøvd vold og drap mot Israelere.

Du ser likheten fordi du ønsker å se likheten. Det blir like dumt som jeg skulle opprette en tråd som het; Er Norge det nye Nord-Korea? Jeg kan finne masse likheter, men ulikhetene er så vanvittig mye større, og dermed faller alt til grunn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Attehva? Her skriver du vell egentlig ingen ting.

Gi deg nå. Gjennom hele tråden har jeg skrevet hvorfor jeg ser sammenligningen mellom Nazi-Tyskland og Staten Israel. Jeg har også lagt fram flere videoer og artikler ang. saken. Og jeg har forklart eksemplene jeg har kommet med fom. innlegg nr. 1. Jeg foreslår at du setter deg ned og leser nøye gjennom alle innleggene mine i denne tråden (evnt. hele tråden) så finner du forhåpentligvis alt det du har oversett så langt.

For å ta svarene dine til han over, der du faktisk skriver noe som har noe med tråden å gjøre:

Ja du kan finne enkeltlikheter. De bruker eksempelvis fengsel, noe forsovet alle andre land i verden også gjør. Ja de er innvolvert i mye krig og konflikt, men likehetene med Nazityskland på den fronten stopper jo også der. Krigføringen og grunnene for denne er så forskjellige som de får blitt, det samme er metodene. Som sagt, du kan finne enkle punkter som "begge to kriget" men det kan du med omtrent alle land. Med en gang du går dypere i materien blir disse meningsløse. Det handler ikke om å forsvare Israel, men å ta ett oppgjør med at mange alltid skal dra meningsløse paraleller mellom ting de ikke liker. La nå handlingene til Israel stå for seg selv og ta dem for hva de er, de er ille nok. Å dra inn Nazityskland fremstår bare uryddig og det gir ingenting til diskusjonen.

Jepp, de bruker fengsler. Og fengsler palestinere uten lov og/eller dom samt har bevist umenneskelige forhold i fengslene. Men så lenge de kamuflerer det som "fengsel" høres det ikke så ille ut. Istedefor å ha åpenlyse gettoer slik Nazi-Tyskland hadde burer de palestinerne inne ved hjelp av murer og blokader på Vestbredden og Gazastripen. Når det gjelder de palestinerne som fortsatt befinner seg i Israel kaster de ut av hjemmene deres, ødelegger hjemmene eller lar jøder flytte inn, utfører kollektive avstraffelser og bedriver generel diskriminering. Israels krystallnatt mot palestinerne er langt mer planlagt og kamuflert enn nazistenes krystallnatt mot jødene! Og den pågår over langt lenger tid.

De er i en rekke kriger og konflikter ja. Og de sier konsekvent nei til å stanse noen av dem eller få noen forsoning! De kunne sluttet fred med Syria i år 2000, men valgte heller å fortsette okkupasjonen av Golanhøydene og fortsette konflikten. To-tre år senere kunne de sluttet fred med Den arabiske liga som ikke bare består av den palestinske befolkningen, men mesteparten av den arabiske verden. Men de ønsker å fortsette konflikten og fortsetter okkupasjonen samtidig som de stadig fortsetter og fortsetter å bygge ulovelige bosettninger på okkupert jord. Og de fortsetter og fortsetter å flytte jøder ut til disse bosettningene. Dette er i tråd med Nazi-Tysklands germanisering bortsett fra at det er jøder Staten Israel vil mangedobble istedefor ariske, hvite mennesker.

Og de innfører stadig mer og mer autoritære lover og bestemmelser samtidig som jøder bare blir mer og mer prioritert i landet. Igjen helt i tråd med Nazi-Tyskland bortsett fra at det er jøder alt skal handle om istedefor de ariske.

Lenke til kommentar

Du ser likheten, og likheten er forskjellen? Du ser på fengsler som det samme som drap (gasskamre)?

Jepp, har sett likhetene i flere år. Og de blir bare tydeligere og tydeligere! At israelernes utryddelsestaktikk er anderledes og mye bedre kamuflert enn nazistenes er irelevant. Israelerne har stort sett vært smarte nok til å ikke si rett ut at de ønsker krig slik nazistene gjorde.

Samtlige Palestinere som sitter i fengsel er kriminelle Palestinere som har utøvd vold og drap mot Israelere.

Latterlig! De er palestinere som israelerne finner det for godt å fengsle. Noen har utøvd angrep mot den israelske okkupasjonsmakten, men langt ifra alle.

Her er en artikel du kan kose deg med:

Avlyste møte med Netanyahu – trolig på grunn av sultestreik

Palestinernes statsminister Salam Fayyad avlyste det planlagte møtet med Israels statsminister Benjamin Netanyahu tirsdag ettermiddag.

Årsaken til at Fayyad avlyste møtet var ikke umiddelbart kjent, men det kan skyldes den pågående sultestreiken blant over tusen palestinske fanger.

Rundt 1.200 palestinske fanger har startet en sultestreik i protest mot forholdene i israelske fengsler.

I alt sitter det 4.699 palestinere i israelske fengsler, viser fersk statistikk fra palestinske myndigheter.

De fleste er dømt eller venter på rettssak, men 319 sitter fengslet etter en gammel forordning fra det britiske mandatstyret, såkalt «administrativ forvaring», som tillater at mistenkte kan holdes fengslet uten lov og dom i ubestemt tid i opptil seks måneder av gangen.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8079445

Du ser likheten fordi du ønsker å se likheten. Det blir like dumt som jeg skulle opprette en tråd som het; Er Norge det nye Nord-Korea? Jeg kan finne masse likheter, men ulikhetene er så vanvittig mye større, og dermed faller alt til grunn.

Som sagt finner jeg likhetene fordi de har vært der i årevis, er der stadig og blir stadig større! Du må gjerne opprette en slik tråd. Er veldig spent på den sammenligningen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...