Gå til innhold

Gamere har super-hjerner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo kjent at forsvaret i USA har brukt FPSspill som BF o.l. til å trene opp skyterefleks og taktikk hos soldater.

Har jo vært undersøkelser på hvordan en som har spilt skytespill enklere kan skyte en virkelig persjon i en krigssituasjon uten å måtte tenke.

Så en undersøkelse der man tok for seg hvor mange % av soldatene som faktisk siktet for å drepe og prosenten har bare vært stigende fra 1800 tallet og opp til nå.

Husker ikke akkurat nøyaktige tallene men i borgerkrigen i USA mellom Nord og Sør så var det under 10% som skjøt for å treffe. De fleste skjøt bare for at de måtte men ungikk å drepe.

Forklarer egentlig hvorfor de kunne nærmest stille seg opp på linje 100 meter unna hverandre og plaffe løs i flere minutter før den ene parten trakk seg tilbake.

 

I 2 verdenskrig mener jeg det var ca 20%. Koreakrigen 55% og enda mer i Vietnamkrigen 95%.

Og i Irak var det nærmest 100%.

 

Om Gamere har superhjerner betviler jeg , men at PCspill kan trene opp reflekser og trene inn reaksjonsmønstre er helt sikkert.

 

Når det gjeller WOWspillere så kjenner jeg ingen(de sitter jo oppe hele natta og sover om dagen).

Men han her er kansje en typisk WOWer. WOW PLAYER

Lenke til kommentar

http://www.itavisen....ere-avgjorelser

 

Haha, (den artikkelen) eid(e) alle som sier at vi/de som spiller vil (dehydrere og dø og sånt)! (bør renskrives.)

(Ny paragraf brukes kun når du endrer tema eller skifter vinkel, for eksempel før og etter en samtale mellom to karakterer.)

Nå kan jeg spille videre med god samvittighet(.) :D

 

Edit: Det heter superhjerner, ikke super-hjerner.

 

Du bør nok spille litt til. :p

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Dette ble da påvist for flere år siden. Jeg husker ikke kilden i farten, men det var ihvertfall ikke itavisen.

 

Testobjekter (gamere og ikke-gamere) skulle oppdage elementer på et skjermbilde, og tiden det tok å observere elementet ble registrert. Jeg husker ikke tallene i hodet, men det ble påvist ganske markante tidsforskjeller hos gamere kontra ikke-gamere. Man fant også ut at begge brukergruppene generelt brukte samme søkemetode for å observere elementene, men at gamerne gjennomsnittlig foretok disse "operasjonene" raskere. Alle testobjektene ble naturligvis vist de samme skjermbildene.

 

Beklager at jeg ikke kan backe dette på stående fot, mener jeg leste artikkelen for 3-4 år siden, men innholdet er definitivt korrekt gjengitt :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar
«Battlefield 2» har imidlertid store begrensninger, og Forsvaret vurderer det militærutviklede spillet «Virtual Battlespace 2» for videre trening.

 

- Spill og simulatorer blir brukt mer og mer i det militære. Det gir realistisk trening og er kostnadseffektivt. Pris var et viktig poeng i piloten, en lisens på «Virtual Battlespace 2» koster nesten 10.000 kroner. Fordelen er mye større frihet i programmerbarheten slik at vi kan skreddersy scenarier, gi forskjellige kjøretøy utvalgt utstyr og slike ting. Det er ikke mulig med «Battlefield 2».

 

- Vi har bestilt inn en lisens på Virtual Battlespace 2», men vi har ikke tatt en beslutning på det ennå. Vi skal nå vurdere hva vi gjør videre, men det er ikke umulig at «Battlefield 2» blir brukt i større skala, sier kaptein Morten Hougen.

 

Med det som står der og i og med at nyheten du linker til er over 2 år gammel, tror jeg med sikkerhet at BF2 er ett nedlagt prosjekt i forsvaret. VBS2 og Arma er nok en mer tidsriktig og ikke minst anvendbar plattform for virtualitet i trenging for forsvaret.

 

Edit: Vi som spiller Arma2 kan allrede boltre oss med norske, eneheter og våpen, kjøretøy og mye annet morro i spillet :)

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...