sandman Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Jeg har en arbeidsbok med flere ark som brukes av flere. I den arbeidsboken ønsker jeg å sette inn "Sist endret av:" og "Dato og tid". Gjerne i bunnteksten slik som i Word, men i en celle går også. Noen som har tips på hvordan jeg gjør dette? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Åpne VB-editoren (Alt F11 e.l.). Åpne ThisWorkbook-modulen. Lim inn følgende kode: Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean) Sheets(1).PageSetup.LeftFooter = Application.UserName & " sist endret " & _ Format(Now, "dddd d.mmm yy hh:mm") End Sub Den lager bunntekst i Ark nummer 1, legg til de arkene du trenger. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
sandman Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Takker for svar. Den koden du skrev, legger til brukernavn (Bruker A) og tidspunkt for endring i bunnlinjen på arket. Men når andre (Bruker B) gjør endringer, vises teksten slik: "Bruker A sist endret klokkeslett dato - lagret av Bruker B" Den får med seg hvem som lagret arket sist, men "klokkeslett" og "endret av" er fortsatt uendret. Har også filbane i bunnteksten om det skulle ha noen betydning. Har noen formening om hva som gjør at det blir feil? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Hvis teksten min ikke endres, kan det komme av at bruker B har sperret for makroer. Ellers har jo resultatet allverdens med hvilke andre bunntekster arkene allerede har, koden forholder seg bare til den venstre i eksempelet mitt. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
sandman Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Nja, jeg får det fortsatt ikke til å fungere. Når bruker B (og C for den saks skyld) gjør endringer og lagrer, står forstsatt den samme teksten ( Bruker A, dato og klokkeslett) som når koden ble lagt inn. Har prøvd dette i en blank arbeidsbok, med en kort tekst i bare én celle og uten bunntekst av noe slag. Det er ikke sperret for makroer. Kan det ha noe med de valgene jeg gjør når jeg skal lagre i VB etter å lagt inn koden? Jeg får ikke valgt "Nei" her. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Hehe ja den boksen fjerner makroen, da er det ikke rart den ikke kjører. Du kan ikke lagre makroer i xlsx-filer, lagre som xlsm istedet. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå