Gå til innhold

Kjøling av skjermkort (GPU)

terry2win

Anbefalte innlegg

Hei.

(skal selvfølgelig stå KJØLING i topic)

Skjermkort: nVidia GForce GT8800.

Ved kjøring av tunge spel (sc2, mw2) så stiger temperaturen på skjermkortet til rundt 90-95 og vifta kjører på maks. Det er dårlig luftgjennomtrømming i den delen av kabinettet der skjermkortet er plassert. Det skal eg ordne ved å sette inn vifter i kabinettet, men eg trur det er minst like viktig å få satt på ekstra kjøling på skjermkoret.

Finnes det ferdige vifteløysingar som eg kan feste på utsida av skjermkortet, eller må eg erstatte den eksisterande skjermkortvifta med ei ny vifte?

Nils Rune

Endret av terry2win
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg rensa mitt 2år gamle 4890 for støv i går. (jeg har aldri renset det tidligere)

jeg skrudde det helt frahverandre og la på ny pasta og rensa alt. det lå bokstavelig talt 1cm med støv på kjøleribba rett der lufta blåser slik at luften ikke komm inn til heatpipes`ene

før rensinga så hadde jeg vifte hastighet på 55% og temp på 57 grader IDLE

etter rensinga har jeg vifte hastighet på 45% og temp på 42 grader IDLE

før rensinga så var jeg oppe i nesten 90 grader ved spilling av BFBC2 og crysis warhead og lignende

etter rensinga er jeg ikke over 70 grader under spillinga

tror du skjønner hva min neste setning blir ;P

jeg anbefaler på det sterkeste at du skrur fra hverandre hele skjermkortet og renser det ordentlig for støv og dritt

8600 er et gammelt kort så jeg tenker at det er en god del støv der ;)

da skal du se forandringer

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Fjerna støv frå kjøleribbe og vifte på skjermkortet, og det gjorde susen på lyden av vifta i allefall. Temperaturen er omtrent 5 grader lavare enn før, dvs. 60 grader ved idle og 90 grader ved høg load.

Eg reagerer på at vifta kanskje ikkje jobbar så hardt som eg vil den skal jobbe. Er det mulig for meg å styre rpm via programvare?

Skjermkortet er nVidia GeForce GT 8800 og har ikkje kabel for viftestyring.

Lenke til kommentar

bruker du program til å styre viftehastigheten?

jeg bruker manuell dirrigering

når jeg er idle så har jeg på 45% hastighet. under spilling så setter jeg opp på 55-60% hastighet (hvis jeg husker det)

det skal også sies at det er stor forskjell i nvidia sine temp på skjermkort og ati sine temps men det skulle da ha blitt fobedret mer en det.

hvis det gjorde susen på lyden av vifta så vil jeg tro vifta kjører på lavere hastighet enn før pga den trenger ikke samme styrke og dermed tilsier det meg at du entene ikke bruker noe program til å styre viftehastigheten eller at den står på automatiskt eller noe sånt så derfor foreslår jeg det jeg skrev ovenfor:

kjør manuelt vifte hastighet med et vifte styrings program som er tilberegna nvidia skjermkort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...