sanztra Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 På oppfordring flytter jeg dette hit. Tenkte vi kunne sparke igang en erfaringstråd for D7000 - disse begynner jo å spre seg blandt det glade folk etterhvert nå. ... Jeg må si jeg synes det hadde vært bedre med ren erfaringstråd, synes det er mye OT når det gjelder erfaringer med D7000 her... Men det er nå bare min mening og siden jeg har solgt mitt D300 og har d7000 kamerahus i bestilling så vil jeg følge med uansett hvilken tråd som blir holdt i live. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Blir spennende å høre sammenligning med D300 - både i forhold til bildekvalitet, og i forhold til ergonomi/kontroller og ikke minst autofokus Lenke til kommentar
ventle Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 La til noen relevante linker i førsteposten. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Når er det D7000 kommer til nettbutikkene da? Er jo 4 dager siden den 5. november. Lenke til kommentar
Thøgers Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Når er det D7000 kommer til nettbutikkene da? Er jo 4 dager siden den 5. november. Det er flere som har den inne. Komplett har 4stk kl.20:30 9/11, og JapanPhoto og FotoVideo hadde flere tidligere i dag. Ellers er Ken Rockwell i full gang med testing av D7000, og han er til dels over seg av begeistring. Kanskje ikke den mest vitenskapelige testeren, men morsom lesing likevel. Og han har jo naermest som yrke aa teste forskjellige kameraer og objektiver, saa han har sammenlikningsgrunnlaget i orden. Ken's D7000 side Ellers har jeg faatt lekt litt med kameraet (uten egentlig aa ta saa mye mer enn "testbilder"), og for én som kommer fra D40 er spranget stort, men det er utrolig greit aa ha saa og si alt av innstillinger tilgjengelig uten aa rote rundt i menyer. Kjempefornoeyd saa langt. Med Sigma 30mm f1,4 er det utrolig hvilke bilder jeg kan ta haandholdt i daarlig lys. PS: Beklager aa'er oe'er og ae'er. Skriver paa ipad'en, og har bare am. tastatur. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Men hvorfor har ikke scandinavianphoto sendt min enda daaa.. I want a break from the D40! Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Her er et ISO3200 skudd, innendørs under en halogenlampe hvis pærer peker rundt omkring, og ikke direkte på motivet. Fargebrytningen på toppen av objektivet skyldes nok disse. NR slått helt av i CNX2. Picture Control: Landscape, Sharpness: 6. Smart Sharpen: 40%, 0.4 på den nedskalerte versjonen sett her. Klikk for full størrelse. Nikon D7000 + 24-70mm @ ISO3200 No NR by emmkayfive, on Flickr Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 PS: Beklager aa'er oe'er og ae'er. Skriver paa ipad'en, og har bare am. tastatur. Prøv å holde inne a eller o og se hva som skjer Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Dpreview er nok i gang med D7000-review (surprise!) - og de ser ut til å ha kommet et godt stykke. Går man inn på 60D-reviewet, så kan man sammenligne støy med - blant annet - D7000! Sender linken en ekstra gang her - stylesheetet viser nå ikke at slutten av forrige setning var link. D'oh! http://dpreview.com/reviews/canoneos60d/page11.asp Studio scene comparison er enda ikke oppdatert, men man kan i alle fall kikke på støy! Endret 11. november 2010 av Trondster Lenke til kommentar
martiol Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Jeg kjøpte dette kameraet i går. Har fiklet litt med det og det viser seg å tilfredstille på fotodelen. Nå har jeg aldri brydd meg stort om live-view, men jeg ser nå som video-opptak begynner å bli brukbart ser jeg nå noen begrensninger som gjør at Nikon vil slite med å danke ut 7D og 5DmkII som videokamera: * Man kan ikke endre blender mens live-view/video er aktivert. Det er til og med ikke mulig å se hvilken blender man har uten å sette Manuell modus. * Video-ut på HDMI er ikke "ren" det er masse tekst over bildet og videoen er i en rute på skjermen. Men for enkel familiedokumentering duger video-opptak. Sammenlignet med et dedikert videokamera i passe prisområde sliter man litt med å fukusere. Men man kan be om fokus ved å presse utløseren halvt ned, da prøver den å fukusere umiddelbart. Men at autokus er vanskelig med en blender på f/1.8 er vel forståelig. (Husk å sette blender før man aktiverer live-view...) Endret 11. november 2010 av martiol Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Går man inn på 60D-reviewet, så kan man sammenligne støy med - blant annet - D7000! D7000 ser en aning bedre ut enn D60 både på bildeutsnittene og grafene. Noe som bekrefter SNR-resultatene som kom på DXOmark for noen dager siden. http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Compare-sensors/%28appareil1%29/663|0/%28appareil2%29/680|0/%28appareil3%29/676|0/%28onglet%29/0/%28brand%29/Canon/%28brand2%29/Nikon/%28brand3%29/Pentax Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 * Video-ut på HDMI er ikke "ren" det er masse tekst over bildet og videoen er i en rute på skjermen. Kan du ikke velge hva du vil se ved å trykke på Info-knappen mens du er i LiveView? Det kan jeg i hvert fall på min D300s, vil tro du har slike muligheter på D7000 også. Da bytter man mellom rutenett, virtuell horisont etc. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 I dag hentet jeg D7000 fra posten. Kameraet erstatter mitt to år gamle D90. Mine sammenligninger blir dermed i forhold til D90. - D7000 føles ganske lik D90. Det er gummi på de samme stedene. Eneste forskjellen er at D7000 veier litt mer. - Displayet på toppen, søkeren, skjermen på 921k er akkurat samme. - Nå er det kommet et eget hjul for shooting modus (enkeltbilde, serie, timer, fjernkontroll, etc). På D90 gjøres dette på en knapp + kommandohjul. - AF-knappen er flyttet fra toppen til nede ved AF-bryteren i fronten. Jeg slet litt med å få satt på manuell valg for fokuspunkt. Bryteren så ut som en vanlig switch, men den hadde også en knapp på midten. - LiveView aktiveres nå via en bryter. På D90 klarte jeg av og til å komme borti LV-knappen mens den lå i veska. Og etter en time var batteriet nesten tappet og kamerahuset lunkent. For å unngå dette gjorde jeg det til en vane å alltid slå av kameraet før jeg la den ned i veska. - Det er en egen knapp for videoopptak. På D90 må man trykke OK-knappen, noe som ikke er helt brukervennlig. - På D90 kunne jeg se på displayet på toppen hvor fokuspunktet mitt var. D7000 viser kun én prikk i midten som aldri flytter seg. Dette er ikke så viktig da, men det var kjekt av og til fordi jeg aldri bruker info-knappen. - D90 lager NEF-filer på ca. 10 MB. D7000 lager NEF-filer på nesten 18 MB. Mitt trofaste 4 GB SanDisk SD/USB-kort begynner å bli litt for liten da. - D90 på ISO 1600 var det høyeste jeg vanligvis gikk opp til. Selv på denne ISOen begynte fargene å bli litt dårlige. D7000 ser ut til å ha fine farger og lite støy helt opp til ISO 6400. ISO 25600 ser helt jævlig ut. - Videokvaliteten til D7000 ser mye bedre ut enn D90. Jeg skal teste dette grundigere senere. Det ser ikke ut som stair-step error som D90 hadde finnes på D7000. Men både D90 og D7000 lager en stygg overgang i eksponeringen. Når jeg panorerer fra noe lyst til noe mørkt «hopper» eksponeringen brått og veldig synlig. Dette må man vel bare leve med på DSLR video. - Lydkvaliteten på D7000 er brukbart. Den interne mikrofonen mangler bass. Jeg prøvde opptak med Røde VideoMic. Den låt litt bedre, spesielt i bassområdet. Men så testet jeg Canon XH-A1 med Røde og den låt enda bedre. D7000 hadde litt uklar mellomtone. Omtrent det man opplever om samplingsfrekvensen er 22 kHz eller lavere. I VLC sjekket jeg Ctrl+I og så at D7000 har 16-bits stereo 48 kHz PCM. På papiret burde dette gi bedre lyd enn et videokamera fordi lyden er ukomprimert. Videokameraer lagrer vanligvis i MP3/AAC tror jeg. Jeg mistenker at det sitter en dårlig A/D-converter i D7000. Dette er uansett milevis foran D90 med 16-bits mono 11 kHz lyd. - D90 har blitt omtalt av en bekjent som et mitraljøse. D7000 lager mye mindre lyd, i motsetning til D90 som klikker ganske høyt og dypt. Jeg mistenker også at D90 lager mer vibrasjoner enn D7000 som følge av dette. - Ellers virker D7000 raskere enn D90. Fokuseringen går raskere. Shutterlag virker kortere. Å zoome ut til thumbnails går raskere. 4 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Veldig godt review Særlig interessant dette med lyden, men Nikon er vel fremdeles ikke kommet så langt at noen kjøper slike kameraer for video Til det er Canon fremdeles langt foran... Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jeg har tenkt å bruke dette kameraet til en film vi skal lage på Media når våren kommer. Det blir interessant. Lenke til kommentar
martiol Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 * Video-ut på HDMI er ikke "ren" det er masse tekst over bildet og videoen er i en rute på skjermen. Kan du ikke velge hva du vil se ved å trykke på Info-knappen mens du er i LiveView? Det kan jeg i hvert fall på min D300s, vil tro du har slike muligheter på D7000 også. Da bytter man mellom rutenett, virtuell horisont etc. Jeg har prøvd dette. når jeg har på HDMI-ut skjer det ingen ting når jeg trykker på info. men i vanlig live-view funker det. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Veldig godt review Særlig interessant dette med lyden, men Nikon er vel fremdeles ikke kommet så langt at noen kjøper slike kameraer for video Til det er Canon fremdeles langt foran... Videodelen er ikke revolusjonerende på noen måte. Men den er uansett en klar forbedring i forhold til D90. Per i dag er D7000 et av de beste til Nikon på video. D3s har nok bedre lysfølsomhet, men kjører på lavere oppløsning og bruker en mindre effektiv codec. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Veldig godt review Særlig interessant dette med lyden, men Nikon er vel fremdeles ikke kommet så langt at noen kjøper slike kameraer for video Til det er Canon fremdeles langt foran... Videodelen er ikke revolusjonerende på noen måte. Men den er uansett en klar forbedring i forhold til D90. Per i dag er D7000 et av de beste til Nikon på video. D3s har nok bedre lysfølsomhet, men kjører på lavere oppløsning og bruker en mindre effektiv codec. Har D3s og har kun testet at video virker Bruker folk video, eller er det bare kjekt å ha? Mulighten er hyggelig (kan skje at det er nyttig), men ser ikke på det som et problem at det er 720p for min del. Mer nysgjerrig på om de kliner til med video i 4Mpixel på D4/D400 ? Er vel ca 9 måneder til lansering om alt går etter skjema Edit: Når video har så høy kvalitet og oppløsning at man kan erstatte med seriebilder og i ettertid plukke bilder fra video; så snakker vi nytteverdi for sport Edit2: "D3s er nok bedre lysfølsomhet" => ikke noe å lure på dette. Helt annen verden. Endret 11. november 2010 av TGB Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jeg har tenkt å bruke dette kameraet til en film vi skal lage på Media når våren kommer. Det blir interessant. Lite tips: Ta opp lyd på separat enhet. Det er så enkelt å mikse sammen i ettertid at det ikke er morsomt en gang, så det er like greit å lagre til f.eks. en Edirol enhet. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jeg har tenkt å bruke dette kameraet til en film vi skal lage på Media når våren kommer. Det blir interessant. Lite tips: Ta opp lyd på separat enhet. Det er så enkelt å mikse sammen i ettertid at det ikke er morsomt en gang, så det er like greit å lagre til f.eks. en Edirol enhet. Takk. Tror vi har tilgang til slikt, så det blir bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå