Simen1 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Hvis det viser seg å stemme på en prikk så vil sensoren slå alle tidligere rekorder på ISO-ytelse for sin sensorstørrelse. Nåværende rekordholder er Nikon D90 som scorer ISO 977 på DXOmark. Til sammenligning scorer D700 hele ISO 2303 samme plass. Hvis Nikon D7000 yter nøyaktig halvparten av D700 vil den score ISO 1151, et markant hopp opp fra D90. Men men, jeg er mer spent på reelle målinger (råfiler uten støyreduksjon) og også en test av støyreduksjonen de benytter. Lenke til kommentar
Vinkork Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Hvis det viser seg å stemme på en prikk så vil sensoren slå alle tidligere rekorder på ISO-ytelse for sin sensorstørrelse. Nåværende rekordholder er Nikon D90 som scorer ISO 977 på DXOmark. Til sammenligning scorer D700 hele ISO 2303 samme plass. Hvis Nikon D7000 yter nøyaktig halvparten av D700 vil den score ISO 1151, et markant hopp opp fra D90. Men men, jeg er mer spent på reelle målinger (råfiler uten støyreduksjon) og også en test av støyreduksjonen de benytter. Mhm.. men iso-ytelsen på D700 sammenlignet mot f.eks 5D Mark II - det er da målt ut ifra bilder på henholdsvis 12mpix på D700 og 21mpix på 5D Mark II, right? sett at man nedskalerer bildene man tar på 5D Mark II til 12mpix, og deretter sammenligner mot tilsvarende bilde på D700 i lik oppløsning.. da er vel iso-støyen på 5D Mark II minimert ganske mye? Og eventuelt konkurransedyktig mot D700 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Mhm.. men iso-ytelsen på D700 sammenlignet mot f.eks 5D Mark II - det er da målt ut ifra bilder på henholdsvis 12mpix på D700 og 21mpix på 5D Mark II, right? Sammenlign selv på Dxomark. Klikk på SNR 18%. Klikk på "Print". Så ser du at de er ganske jevnbyrdige når begge bildene skaleres ned til 8Mpx. Klikk på "Screen". Så ser du at D700 har mindre støy pr. pixel i 100% crop. Så - de har like lite støy totalt sett (i følge DxOmarks forenklede tall), men med lavere oppløsning har D700 mindre støy pr. pixel. Foretrekker selv å kikke på eksempelbilder hos dpreview og sammenligne hvor plagsom jeg synes støyen ser ut og hvor mye detaljer jeg synes det er. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Noen andre som har tenkt på at, istedenfor å kalle det Nikon D7000, kan man kalle de Nikon D7k? Høres mye mer profesjonelt ut, som det også er. Første gangen jeg hørte Nikon D7000 tenkte jeg på et kamera i samme nabolag som Nikon D3000 og D5000. Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Noen andre som har tenkt på at, istedenfor å kalle det Nikon D7000, kan man kalle de Nikon D7k? Høres mye mer profesjonelt ut, som det også er. Første gangen jeg hørte Nikon D7000 tenkte jeg på et kamera i samme nabolag som Nikon D3000 og D5000. hehe yep. Var det første jeg tenkte på når den ble lansert og jeg fant ut at jeg skulle kjøpe den. D7k høres proffere enn D7000 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Noen andre som har tenkt på at, istedenfor å kalle det Nikon D7000, kan man kalle de Nikon D7k? Høres mye mer profesjonelt ut, som det også er. Første gangen jeg hørte Nikon D7000 tenkte jeg på et kamera i samme nabolag som Nikon D3000 og D5000. hehe yep. Var det første jeg tenkte på når den ble lansert og jeg fant ut at jeg skulle kjøpe den. D7k høres proffere enn D7000 Tall har da ingen betydning, så ser ikke problemet. Men skal man se historisk på det så er alle modeller med 70/700 og potensielt 7000 historisk viktige for Nikon. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 D7000 regnes som "consumer" i følge Nikon Norge, så kanskje det er derfor? Lenke til kommentar
simenfsf Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Hei hei! Lurte egentlig bare på om noen har fått testet d7000, for skulle vel komme rundt disse tider? Er det en god oppgradering fra D90 for eksempel. Håper noen kunne skrive litt om modellen, siden jeg ikke har funnet så mye info rundt om Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Er vel fortsatt noen uker igjen før det er skikkelig tilgjengelig. Men alle tester så langt tyder på et meget godt kamerahus. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Lansering 5Nov i Norge. Skal selv kjøpe det, finnes en del info på youtube. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Var det ikke egentlig 29. oktober? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 (endret) Tror nok ventetiden kan bli lang, siden det amerikanske markedet har høyeste prioritet. Var å hørte på Fotovideo i forrige uke, og de har ingen anelse om når D7000 blir å finne i Norge. Endret 31. oktober 2010 av KSolfjeld Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Vurderer forresten dette huset selv, men tror jeg drøyer et eventuelt kjøp til over jul. Kanskje, kanskje, kanskje har det dratt av seg noe av intro-prisen, og kanskje også fått løst eventuelle barnesykdommer... Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Helt klart mitt nye drømmekamera, men jeg tar meg ikke råd til det med det første. D40 får holde... Hardt å være student. Lenke til kommentar
simenfsf Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Hm. Ok, trodde den kanskje hadde kommet ut allerede med tanke på alle videoene på YouTube. I mitt tilfelle så ville det være video som er hovedpunktet for meg, og er derfor litt skuffet over denne. Den skal riktignok ikke være konkurrenten til Canon 7D så vidt jeg har skjønt, men håpet de allikevel kunne gjøre mer på video-fronten. Få framerates, lav bitrate og dårlig lydjustering er skuffende. Synd de ikke går hele veien når de først prøver seg i Canons monopol her. AF i video-modus hørtes litt gimmicky ut, og i følge videoen ser det også slik ut. Som stillbilde kamera ser det fantastisk ut for min del. Vurdererte sterkt å bytte mot min D90, men usikker om jeg trenger noe oppgradering kun for bilder da D90 fortsatt gir veldig gode stillbilder. Så ville vært video-delen som fristet meg over. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Hm. Ok, trodde den kanskje hadde kommet ut allerede med tanke på alle videoene på YouTube. I mitt tilfelle så ville det være video som er hovedpunktet for meg, og er derfor litt skuffet over denne. Den skal riktignok ikke være konkurrenten til Canon 7D så vidt jeg har skjønt, men håpet de allikevel kunne gjøre mer på video-fronten. Få framerates, lav bitrate og dårlig lydjustering er skuffende. Synd de ikke går hele veien når de først prøver seg i Canons monopol her. AF i video-modus hørtes litt gimmicky ut, og i følge videoen ser det også slik ut. Som stillbilde kamera ser det fantastisk ut for min del. Vurdererte sterkt å bytte mot min D90, men usikker om jeg trenger noe oppgradering kun for bilder da D90 fortsatt gir veldig gode stillbilder. Så ville vært video-delen som fristet meg over. Kjipe med gå for canon hvertfall for meg er at da må jeg bytte ut alt utstyret jeg har for Nikon og canon frister ikke selv med noe bedre video. Hvis du virkelig trenger noe bra for video hvorfor ikke kjøpe noen som kun er for video? så beholde D90 for bilder? Lenke til kommentar
Thøgers Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Var å hørte på Fotovideo i forrige uke, og de har ingen anelse om når D7000 blir å finne i Norge. Veldig interessert i å høre når du fikk høre dette. Jeg har vært jevnlig i kontakt med både FotoVideo og Nikon på Lysaker siden jeg la inn en bestilling for nesten 6 uker siden, og Nikon sier den skal komme neste fredag. Hos FotoVideo har jeg kun fått høre at de ikke kan si noe sikkert etter at den ble utsatt én gang, men jeg ser på nettsidene deres at de har bekreftet dato på kun huset 5.november. Når det gjelder kit'ene har de satt 17.12. Ubekreftet. Nikon sier at både kit og hus skal komme fredag neste uke. Blir ikke helt klok på dette.... Selvfølgelig er det slik at ikke alle leverandører får kameraene samtidig, men at de blir levert i den rekkefølgen Nikon får inn bestillinger med noen begrensninger på antall man kan bestille i første runde, men jeg blir veldig overrasket om ikke FV var tidlig ute etter lanseringen 15.sept. Forresten så var han jeg snakket med hos FV veldig positiv til autofokus-funksjonen på video, og sa at den fungerte over forventning. Han mente også at kameraet leverte minst like bra som Canon 7D på både foto og video, og at det eneste Canon scoret bedre på var robusthet og værtetting, men da på bekostning av vekt (og størrelse vil noen mene) Etter å ha trålet nettet daglig i i et par uker etter erfaringer hos de som har prøvd kameraet (både proffer og amatører) føler jeg meg ganske overbevist om at det leverer varene, og at det kun er frame rates som kan være problematisk, spes om man ønsker slow-motion. Lenke til kommentar
simenfsf Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Kjipe med gå for canon hvertfall for meg er at da må jeg bytte ut alt utstyret jeg har for Nikon og canon frister ikke selv med noe bedre video. Hvis du virkelig trenger noe bra for video hvorfor ikke kjøpe noen som kun er for video? så beholde D90 for bilder? Har vel akkurat samme tankegang der. Har Nikon fra før og er ikke noe videre begeistret over Canon. Har filmet litt med 7D og selv om det er et veldig bra kamera så er det noe som er litt "off" når jeg bruker det. Liker rett og slett Nikon sine menyer, knapper og brukerhet bedre. Grunnen til å kjøpe et DSLR til video er den store sensoren. Rett og slett sinnsykt god kvalitet på bildet ifh. til pris og opp mot rene video-kameraer i samme prisklasse. Mulighet for å skifte objektiv etter behov er også et stort pluss. Spesielt om jeg har disse fra før Forresten så var han jeg snakket med hos FV veldig positiv til autofokus-funksjonen på video, og sa at den fungerte over forventning. Han mente også at kameraet leverte minst like bra som Canon 7D på både foto og video, og at det eneste Canon scoret bedre på var robusthet og værtetting, men da på bekostning av vekt (og størrelse vil noen mene) Etter å ha trålet nettet daglig i i et par uker etter erfaringer hos de som har prøvd kameraet (både proffer og amatører) føler jeg meg ganske overbevist om at det leverer varene, og at det kun er frame rates som kan være problematisk, spes om man ønsker slow-motion. Hm. Jeg har bare sett noen få videoer av AF mens live-film pågår og det så ikke helt vanntett ut. Nå vil jeg forsåvidt bruke manuell fokus uansett, men å ha muligheten for autofokus for eksempel ved kjøringer eller lignende hadde vært et stort pluss da det fort blir knotete på DSLR. Lydjustering på ext. input er også et ankepunkt. Når de først tar med muligheten for styring, så syns jeg de kunne gjort det litt bedre enn "High, Medium, Low" sensitivitet. Blir jo fort nødt til å bruke ekstern lyd uansett nå. Men dette og framerates, er det sånt som kanskje vil kunne endres ved oppdatering i firmware e.l. eller kan det utelukkes? Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Kjipe med gå for canon hvertfall for meg er at da må jeg bytte ut alt utstyret jeg har for Nikon og canon frister ikke selv med noe bedre video. Hvis du virkelig trenger noe bra for video hvorfor ikke kjøpe noen som kun er for video? så beholde D90 for bilder? Har vel akkurat samme tankegang der. Har Nikon fra før og er ikke noe videre begeistret over Canon. Har filmet litt med 7D og selv om det er et veldig bra kamera så er det noe som er litt "off" når jeg bruker det. Liker rett og slett Nikon sine menyer, knapper og brukerhet bedre. Grunnen til å kjøpe et DSLR til video er den store sensoren. Rett og slett sinnsykt god kvalitet på bildet ifh. til pris og opp mot rene video-kameraer i samme prisklasse. Mulighet for å skifte objektiv etter behov er også et stort pluss. Spesielt om jeg har disse fra før Det gikk meg rett forbi det med sensor og utbyttbar optikk Ja er et lite dilemma men tror du vil bli fornøyd hvis du går for D7000.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå