Gå til innhold

D7000 - merkelige valg fra Nikon (diskusjon rundt D7000)

Anbefalte innlegg

Dette var en kraftig oppgradering.

Jeg tolker dette som et tegn på at en D400 kommer til å flytte seg opp i pris og kvalitetsklasse. Er det mulig at dne blir FF?

edit: Er det fler enn meg som synes at en 18-105mm blir for slapt som kit-objektiv? Det er vel en 16-85mm som bør være førstevalg?

Når Nikon har lagt D7000 såpass nært D300S, ser jeg ikke bort fra at en evt. D400 vil komme med integrert vertikal-grep.

Begrunnelse:

- D400 og D7000 vil ellers bli svært like og markedet vil neppe være villig til å betale veldig mye ekstra for en D400 (enn D7000) dersom D400 bare er en videreutviklet D300 med D7000-sesnsor.

- Mange "proffe" fotografer bruker DX-hus for den ekstra rekkevidden, og mange av disse ønsker seg nok en D2X med moderne sensor.

Så mitt tips:

D300s etterfølger (uansett hva den heter navnet blir) kommer til å ha kropp ~ D3-serien

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette huset klarer å levere Høy ISO egenskaper sånn halveis mellom D90 og D700 - så gjør ikke det noe.

D7000 + 35mm f/1.4 :love:

Kan også bekrefte at Auto Distortion Control og Virtual Horizon er på plass. Intervall timer får vi også - gledelig.

Her finner man alle skjermmenyer som burde svare på det meste av spm med tanke på funksjonalitet.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D7000/D7000A.HTM#

Glad jeg fikk solgt unna D700 huset for en mnd. siden - D7000 krysser av alt jeg vil ha, inkludert en mye lettere å renholde DX sensor :D

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Tror egentlig ikke vi kommer til å se noen ren D300s etterfølger.

Så langt er vi enige men jeg tror at Nikon vil ha et DX-segment over D7000 også etter at D300s utgår, men da i et større hus med integrert vertikalgrep.

Det vi ser med D7000 kan være begynnelsen på en slik redefinering av de dyreste DX-husene fra Nikons side. Med dette bakteppet blir Nikons valg logiske og ikke "merkelige" slik som trådens overskrift antyder.

Lenke til kommentar

Hvis dette huset klarer å levere Høy ISO egenskaper sånn halveis mellom D90 og D700 - så gjør ikke det noe.

D7000 + 35mm f/1.4 :love:

Kan også bekrefte at Auto Distortion Control og Virtual Horizon er på plass. Intervall timer får vi også - gledelig.

Her finner man alle skjermmenyer som burde svare på det meste av spm med tanke på funksjonalitet.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D7000/D7000A.HTM#

Glad jeg fikk solgt unna D700 huset for en mnd. siden - D7000 krysser av alt jeg vil ha, inkludert en mye lettere å renholde DX sensor :D

Var det så lurt da?

Hvis jeg legger 15-16k på bordet for en 35/1,4, så er nå jeg glad for å kunne montere den på en D700.

D7000+35/1,4 ---> 10200+15000 = 25200

D700+50/1,4 ----> 16000+3000 = 19000 :whistle:

Lenke til kommentar
Var det så lurt da?

Hvis jeg legger 15-16k på bordet for en 35/1,4, så er nå jeg glad for å kunne montere den på en D700.

D7000+35/1,4 ---> 10200+15000 = 25200

D700+50/1,4 ----> 16000+3000 = 19000 :whistle:

Tviler vel på at jeg kommer til å spandere såpass på en 35mm, det var mer med tanken.

Primært er D7000 interessant på grunn av den mindre størrelsen, og at det er en oppgradering til funksjonalitet som D700 hadde (virtuell horisont og intervall timer bl.a.).

Lenke til kommentar

Hm.

Litt synd at de går vekk fra EN-EL3. Det gjør det mindre appellerende å bytte ut D80en. Lurer litt på om jeg skal se om jeg får tak i en D90 hvis prisen faller litt mer, og så ha det som sekundærkamera når Nikon en dag forhåpentligvis gir ut kameraet jeg virkelig ønsker meg (D700s).

For øvrig litt morsomt at D90-ettefølgeren og 50D-etterfølgeren nærmest har byttet plass i segmentene.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Den eneste merkelige jeg kan registrere er at det kommer før et "D400" slik det tradisjonelt har gjort, men det kan også være at de lærte av D300 -> D90 hvorav D90 hadde en smule bedre bildekvalitet og dermed ønsker å lansere "D400" senere. Ellers kan det være at "nie" er inne på noe med at etterfølgeren til D300(s) vil bli et hus i "proffstørrelse", men det forklarer likevel ikke at D7000 kom først.

Nikon er litt i utakt for tiden, og har f.eks også lansert flere objektiver i år enn noen gang før.

Lenke til kommentar

Gratulerer Nikon fans. Dere har nå fått et topp kamera i entusiastklassen, en verdig arvtaker til D90. Blir litt sur på hvordan canon driver sjappa, ved å nedgradere 60D. Men Nikon har forstått det D7000 ser ut til å bli kjemebra. Nå sitter de vel å smågriner hos canon fordi D7000 har tatt plassen til 50D arvtakeren.

Bruker Canon i dag, men kanskje dette blir mitt nye kamera :)

Lenke til kommentar

Gratulerer, Nikonianere - dette ser ut som et snasent kamera! :)

takktakk!

Har en kollega som allerede har måttet bytte ut ett kortsluttet tastatur på grunn av sikling.. ;)

haha :p

Eneste jeg kan "klage" på er at denne ikke har 60fps. men det kan jeg leve med :)

oi.. det var vel litt vel mye å be om, synes du ikke?

:)

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...