Gå til innhold

D7000 - merkelige valg fra Nikon (diskusjon rundt D7000)

Anbefalte innlegg

Da var jeg plutselig innehaver av D7000. Den er like sexy (om det går an å bruke et slikt uttrykk om et kamera) som D300, bare en smule krympet. Føles veldig solid og fin. Batteri på lading, så nå er jeg spent!

Gratulerer!

Før noe annet er det vel lurt å sjekke firmware, og evt. oppdatere til 1.0.1 (eller hva den nå heter den siste)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å trekke tankerekken videre så kan du si at selv om en Ford Focus og en Volvo V50 deler bunnplate og sikkert en rekke andre deler så er det to forskjellige biler. Det samme vil jeg mene gjelder kameraer som bruker sensorer fra Sony. Samme grunnkonstruksjon av sensor, men vidt forskjellige måter å tilpasse denne til det ferdige produktet.

Jeg synes nok ikke at forskjellen alltid er så veldig stor. Hvis vi ser på måleverdiene på Pentax K-7 og Nikon D7000, så vil jeg heller si at forskjellen er som en Toyoata Aygo og en Citroën C1 ...

Du mener såklart K-5, og konkret ser det ut til at Pentax ofrer endel detaljer på høy ISO, men unngår mye cromastøy. D7000, motsatt, mer cromastøy, men også mer detaljer.

K-5 har dobbel akse "water", lurer på om det går an a få avlest verdiene fra det og autokorrigere bilder i post? Det hadde vært genialt i så tilfelle.

Lenke til kommentar

Du mener såklart K-5, og konkret ser det ut til at Pentax ofrer endel detaljer på høy ISO, men unngår mye cromastøy. D7000, motsatt, mer cromastøy, men også mer detaljer.

Mente selvsagt K-5. Ineressante design-valg mellom de to. Men er det et reultat av sensordesignet, eller den etterfølgende signalkjeden/prosessering?

K-5 har dobbel akse "water", lurer på om det går an a få avlest verdiene fra det og autokorrigere bilder i post? Det hadde vært genialt i så tilfelle.

Det hadde vært genialt.

Lenke til kommentar

Dobbel akse "vater" du tenker på? Funksjonen dere tenker høres ut som "automatic horizon correction."

Electronic Level

Bubble levels will become a thing of the past if more cameras adopt electronic levels like the K-5 has—I just sold the shares I had in bubble-level-manufacturing companies. The K-5 incorporates a level for two axes, letting you correct camera position for both tilt and roll. Tilt is for “up/down”, so you can shoot buildings with non-converging vertical lines, for example. Roll measures “side-to-side”, allowing you to have horizontal horizons, for example. And there’s an extra option related to the roll level if you turn it on: The camera will sense when you’re a little bit off and rotate the sensor for you to make it level; not surprisingly Pentax calls this feature ‘Automatic Horizon Correction’.

(Fra enticingthelight.com

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Nå har det gått 3 uker og fortsatt er kameraet på verksted med status: "venter på deler".

Deler er rett rundt hjørnet, og med det som begrunnelse var det ikke aktuelt for Nikon å tillate FotoVideo å gi meg et erstatningskamera.

Jeg kunne kjøpt denne begrunnelsen nær sagt når som helst ellers, men når disse få dagene betyr forskjellen mellom før jul, og romjul. Så blir det litt, skal vi si, uheldig.

For min del betyr det da at jeg ikke ser noe til mitt D7000 før i 2011.

Vi skriver 30.12 - og fortsatt: ingenting

Lenke til kommentar

Objektiv-info i EXIF på D7000, må jeg gjøre noen innstillinger for at den skal bli med?

Hadde en fototur i går og sitter nå og ser gjennom bildene i DxO v6.5.2. Da slår det meg at det ikke er info i JPEG filene om hvilket objektiv som er brukt. "Lens" står som blank i info. Jeg hadde påmontert en Nikkor 18-200mm i går, og den burde vel rapportert seg inn?

(Hadde tenkt å skyte i JPEG+RAW til hver sin minnebrikke, men NOOB fingertrøbbel gjorde at jeg kun endte opp med JPEG :nei::ermm: ...)

Lenke til kommentar

Objektiv-info i EXIF på D7000, må jeg gjøre noen innstillinger for at den skal bli med?

Hadde en fototur i går og sitter nå og ser gjennom bildene i DxO v6.5.2. Da slår det meg at det ikke er info i JPEG filene om hvilket objektiv som er brukt. "Lens" står som blank i info.

Fant ut av problemet. En for gammel ACDSee software tullet til EXIF når den roterte bildene på import...

Endret av AVF_Kokken
Lenke til kommentar

Nå har det gått 3 uker og fortsatt er kameraet på verksted med status: "venter på deler".

Deler er rett rundt hjørnet, og med det som begrunnelse var det ikke aktuelt for Nikon å tillate FotoVideo å gi meg et erstatningskamera.

Jeg kunne kjøpt denne begrunnelsen nær sagt når som helst ellers, men når disse få dagene betyr forskjellen mellom før jul, og romjul. Så blir det litt, skal vi si, uheldig.

For min del betyr det da at jeg ikke ser noe til mitt D7000 før i 2011.

Vi skriver 30.12 - og fortsatt: ingenting

Jeg beskrev litt tidligere om mine fokusproblemer på mitt D7000, omtrent samme fokusproblem som du hadde. Problemet var at av og til så ville ikke kameraet fokusere når utløser ble trykket halvveis ned. Hadde tenkt å sende det inn i morra til en sjekk.

Men fant akkurat ut hva som utløser problemet. Nesten flaut og si det, men problemet er meg selv.

Det som skjer er at (spesiellt på det tyngste fast objektivet) jeg holder pekefinger (på venstre hånd)for nært kamerahuset slik at den såvidt kommer bortid utløserknappen for objektivet og da vill ikke kameraet fokusere. Opplevde ikke dette på mitt D90, men da hadde jeg ikke fast objektivet som jeg nok holder på enn annen måte enn zoomobjektivene.

Litt flaut, men gald jeg fant det ut og slapp og sende det inn. :blush:

Kan noen av dere som har D7000 sjekke om det er sån på deres kamera å! Lurer på om det er en feil eller om det skal være slik. Snakket nettopp med en kompis som har et D60. Han kunne fokusere selv om han kom bortid utløserknappen for objektivet.

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Kan noen av dere som har D7000 sjekke om det er sån på deres kamera å! Lurer på om det er en feil eller om det skal være slik. Snakket nettopp med en kompis som har et D60. Han kunne fokusere selv om han kom bortid utløserknappen for objektivet.

Mitt D7000 vil heller ikke fokusere hvis jeg holder nede objektivutløserknappen. Trekantene og sirkelen blinker litt uansett. Jeg hører derimot ikke fokusmotoren eller ser noe endring i fokus. Mitt grep gjør at jeg aldri kommer borti denne knappen da.

Lenke til kommentar

Mitt D7000 vil heller ikke fokusere hvis jeg holder nede objektivutløserknappen. Trekantene og sirkelen blinker litt uansett. Jeg hører derimot ikke fokusmotoren eller ser noe endring i fokus. Mitt grep gjør at jeg aldri kommer borti denne knappen da.

Takker for svar. Trekantene virker som om de angir rett selv om kameraet ikke fokuserer.

Det går vel ikke ann å konkluder så mye på bare 3 stk, men det kan jo virke som om det skal være slik.

Lenke til kommentar

Fokusindikatorene (trekantene og prikken) angir om motivet er i fokus selv med optikk som ikke er kompatibel med kameraet, eller med optikk som ikke engang er montert fast i kamerahuset, så disse opererer uavhengig av autofokussystemet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...