Gå til innhold

D7000 - merkelige valg fra Nikon (diskusjon rundt D7000)

Anbefalte innlegg

Hmm.. Lurer på om jeg må kjøpe dette kameraet nå. De har fått det inn på den lokale sjappa til ca. 8500,- for hus. Var å tafset litt på det. Virker solid bygget, med typisk god Nikon ergonomi. Men er det slik at man må velge visning av enten iso eller ant. eksponeringer i toppdisplayet? Det er litt downer for min del, men likevel frister det. D300 begynner å bli litt sliten..

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ksolfjeld: Jeg ville sjekket DPRs anmeldelse av D7000, der går de ganske grundig til verks i å beskrive menyer/knapper osv.

Camera Labs har også gjort en anmeldelse av D7000.

Har liten erfaring med kamera selv, så bare henviser til anmeldelser som sikkert har svaret. ;)

Men mitt førsteinntrykk er at D7K er litt som en D300s, bare nedskalert i forhold til byggekvalitet og betjening.

Lenke til kommentar

Hmm.. Lurer på om jeg må kjøpe dette kameraet nå. De har fått det inn på den lokale sjappa til ca. 8500,- for hus. Var å tafset litt på det. Virker solid bygget, med typisk god Nikon ergonomi. Men er det slik at man må velge visning av enten iso eller ant. eksponeringer i toppdisplayet? Det er litt downer for min del, men likevel frister det. D300 begynner å bli litt sliten..

Tror det er noen valgmuligheter på visning. Slik jeg har det vises iso så lenge man er aktiv med utløseren. Noen sekunder etter at man har sluppet utløseren vises antall eksponeringer.

Lenke til kommentar

Rmatt, det høres ut som det samme.

Neste gang dette skjer, prøv følgende:

Trykk inn AF-knappen og med ett av kontroll-hjulene, prøv å endre af-modus eller -punkter. Mitt ble stående låst på enkelt punkt AF-S om jeg ikke husker feil.

EDIT: Deletilgangen var nesten mistenkelig godt synkronisert med slippdatoen for FW 1.01. Noe som får meg til å tenke at kanskje "deler" i virkeligheten var "firmware"?

Det ble ikke bedre med å oppgradere firmwaren. Hvilket verksted sendte du kameraet til?

Lenke til kommentar

Trykk inn AF-knappen og med ett av kontroll-hjulene, prøv å endre af-modus eller -punkter. Mitt ble stående låst på enkelt punkt AF-S om jeg ikke husker feil.

EDIT: Deletilgangen var nesten mistenkelig godt synkronisert med slippdatoen for FW 1.01. Noe som får meg til å tenke at kanskje "deler" i virkeligheten var "firmware"?

Det ble ikke bedre med å oppgradere firmwaren. Hvilket verksted sendte du kameraet til?

Jeg fikk ikke kameraet tilbake før jul da deler ikke var tlgjengelig før 22.12 - og siden det er sendt til Kamera- og Videoteknikk i Bergen ble det ikke mulig å få det til Oslo før romjulen.

Jeg syntes bare det var litt rart at FW ble sluppet samme dag som deler skulle være tilgjengelig.

Får se hva servicemeldingen sier på nyåret.

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke kameraet tilbake før jul da deler ikke var tlgjengelig før 22.12 - og siden det er sendt til Kamera- og Videoteknikk i Bergen ble det ikke mulig å få det til Oslo før romjulen.

Jeg syntes bare det var litt rart at FW ble sluppet samme dag som deler skulle være tilgjengelig.

Får se hva servicemeldingen sier på nyåret. :hmm:

Det hadde vært interessant å fått hørt om de har byttet noe eller om de har oppgradert fw, samt om problemet er blitt borte.

Lenke til kommentar

Ingen overraskelse at det slår de tre der - 60D har 18mpix-sensoren som ble kritisert for å ha for høy pikseltetthet i forhold til datidens sensorteknologi da den ble lansert med 7D for halvannet år siden, A55 har samme sensor men gjør det dårlig på lysfølsomhet på grunn av det halvgjennomsiktige speilet, mens D300s har bare en finpusset versjon av 12mpix-sensoren som har vært med i snart tre og ett halvt år nå :) Mer interessant å se hvordan det klarer seg mot fullformatskameraer og Pentax K-5...

Lenke til kommentar

Helt ærlig ville jeg heller hatt et D7000 enn et D700, rett og slett fordi FX-linser begynner å bli jævlig dyre. Ser ut som om Nikon ser for seg en skikkelig todeling av sortimentet sitt hvor proffene betaler proffpris for FX og alle andre får DX litt billigere...

Egentlig synd, før hadde man jo oppgraderingsmuligheter uten å måtte bytte hele linseparken!

Lenke til kommentar
D3s er fortsatt kongen. Men jeg er usikker på hvordan det plasserer seg mot D3/D700, sistnevnte får du jo kjøpt brukt for ikke så mange lapper mer enn du må gi for en D7000, så det hadde vært interessant å vite...

To år gamle D700 er fortsatt en del bedre på lavlys, enn ferske D7000. Det kommer litt an på hvilke parametere man sammenligner, men D700 sin fordel tilsvarer ca ett ISO-trinn i området ISO 800-6400. Utenom dette området er D7000 jevnere med D700.

D700 vs D7000

Lenke til kommentar

To år gamle D700 er fortsatt en del bedre på lavlys, enn ferske D7000. Det kommer litt an på hvilke parametere man sammenligner, men D700 sin fordel tilsvarer ca ett ISO-trinn i området ISO 800-6400. Utenom dette området er D7000 jevnere med D700.

At D700 er bedre enn D7000 er vel egentlig å forvente; men det blir dyrt hvis man måbytte ut hele objektivparken ...

Er det kun et trinn mellom D700 og D7000 så begynner det å bli så lite at man bør vurdere andre kvaliteter når man sammenligner de to.

Lenke til kommentar

Er det egentlig så dyrt med optikk til D700? Med oppløsningen på D7000 må du gjerne kjøpe de dyreste DX-alternativene for å få utnyttet det fullt ut, mens D700 er forholdsvis lite kresen... kjøp en 35/2 til 1500, 50/1.4 til 2000, og enten en 85/1.8 til 2000 eller Sigma 70-200 til 4500, så har du dekt de fleste behov untatt ultravidvinkel og makro for maks 8000, og da med dårligste lysstyrke på f/2.8 i hele brennviddeområdet.

Lenke til kommentar

Er det egentlig så dyrt med optikk til D700? Med oppløsningen på D7000 må du gjerne kjøpe de dyreste DX-alternativene for å få utnyttet det fullt ut, mens D700 er forholdsvis lite kresen... kjøp en 35/2 til 1500, 50/1.4 til 2000, og enten en 85/1.8 til 2000 eller Sigma 70-200 til 4500, så har du dekt de fleste behov untatt ultravidvinkel og makro for maks 8000, og da med dårligste lysstyrke på f/2.8 i hele brennviddeområdet.

Tja. Det kommer vel mest an på om man allerede har en brukbar objektivpark på DX. Begynner man på bar mark, så behøver ikke FX å bli såmye dyrere. Men skal man bytte, så må man regne med tap ved salg.

En annen ting er at hvis man er glad i zoomer, så blir FX fort tyngre. D7000 med Sigma 50-150mm er klart lettere enn en D700 med Sigma 70-200mm.

Lenke til kommentar

Som mange vet, så rusler jeg rundt med en D700 og en haug med billigoptikk. Det funker greit (og jeg angrer på ingen måte at jeg byttet fra DX, for den forbedrede ytelsen på høy iso er lett verdt det om man har mine behov), men det er ikke til å komme fra at FX er mye mer krevende ifht. optikk enn DX. Å fokusere på optikkens oppløsning i senter er en avsporing - der er DX ganske riktig svært kresent og FX svært ettergivende. Det som virkelig koster på FX, er anstendig ytelse i hjørnene... Se for eksempel Sigma 70-300 @ 220mm, f/8:

836160076_rKswp-M.jpg

Ganske så heftig lystap...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Tja. Det kommer vel mest an på om man allerede har en brukbar objektivpark på DX. Begynner man på bar mark, så behøver ikke FX å bli såmye dyrere. Men skal man bytte, så må man regne med tap ved salg.

Tror du dette er en reell situasjon for veldig mange, eller sitter du og dikter opp problemstillinger for å prøve å avvise argumentet jeg kom med i forrige innlegg? Hvor mye kostbar DX-optikk finnes det egentlig? 12-24, 17-55 og 10,5mm fisheye? Greit, om du sitter på disse tre og er avhengig av å ha med deg samme brennviddeomfang til FX så vil det bli kostbart, med 16mm fisheye, 14-24/16/17-35 og 24-70, og kun originaloptikk. Men hvor mange er det som har denne problemstillingen, og som samtidig vurderer å oppgradere til D7000? Som sagt, 35/2, 50/1.4 og 85/1.8 eller 70-200 (evt. 80-200 om du har originaloptikk-psykose), så er du i mål med optikk som er i stand til å utnytte D700 fullt ut for de fleste behov. Vil du ha noe ultravidt i tillegg kan du hive på en 20mm/2.8 til ca 2000, men denne har noe vignettering på full åpning (ålreit fra f/4-5.6).

poenget mitt består: D700 er ett reelt alternativ for dem som ser på D7000.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

@Ventle - stått opp med feil bein i dag? Jeg mener at det finnes en god del DX brukere med en god optikk-park.

Et typisk DX oppsett for en entusiast er Sigma 10-20mm(eller lignede), Tamron 17-50mm f/2,8 (e.l), et makro objektiv og en telezoom.

Makroen er normalt FX, men ikke nødvendigvis telezoomen. F.eks. Sigma 50-150mm er ganske populær.

Det er som er svakheten i ditt argument, er at du baserer argumentasjonen på fast-optikk. Det er desverre slik at det er veldig mange som ikke har sans for fast-optikk og for de er ikke ditt oppsett aktuellt.

Lenke til kommentar

Får se hva servicemeldingen sier på nyåret.

Så de kunne ikke se på det opp i Nydalen?

http://www.camera.no/no/kontakt/

Endret av troari
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...