Gå til innhold

D7000 - merkelige valg fra Nikon (diskusjon rundt D7000)

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har nå fått tatt noen bilder med D7000 og 16-85 VR objektivet og føler at bildene blir uklare - fokus treffer ikke riktig. Lastet ned et Focus test chart (http://focustestchart.com/chart.html) og skrev ut og gjorde en rask test i går. Ikke profesjonell laboratorietest, men det ble resultater. For å få fokus bra på fokuspunktet måtte jeg justere AF finetune helt til -18! Synes det var litt drøyt og lurer på om det er noe som det kan reklameres på, har en del andre objektiver som jeg ikke har testet enda og som ikke behøvde AF finetune justering på mitt tidligere D300 (16-85 objektivet har jeg først brukt nå).

Hvor er det mest sannsynlig at problemet ligger, i kameraet eller objektivet?

:hmm:

Lenke til kommentar

Hvis du oppnår samme resultat med alle objektivene kan det være en ide å få justert kamerahuset. Det som da blir gjort er at den eksentriske skruen som speilet hviler mot blir justert slik at vinkelen på speilet, og dermed avstanden mellom objektivet og AF-sensoren, blir endret (men ikke prøv dette selv, kreves ganske seriøst utstyr for å oppnå riktig vinkel).

Lenke til kommentar

Det var et par tvilere om den rapporterte økte dynamikken fra D7000/K-5 hadde noe å si i den virkelige verden - se sammenligningsbildene fra dpreviews K-5-anmeldelse! Her har man tatt bilder fra 60D og K-5 og hentet opp tre blendertrinn i etterbehandlingen. Se så mye detaljer det er i skyggeområdene i K-5-bildet vs 60D!! (Og D7000 har jo stort sett eksakt samme sensor..)

K5box-ACR+3-002.jpgcanon60d_ACR+30-001.jpg

Skulle gjerne også sett sammenligning av detaljer hentet fra highlights i samme bildet, men det der er rett og slett rått!

Lenke til kommentar

Litt off-topic kanskje, men allikevel...

Jeg har sjekket ut videofilene til K-5 på dpreview. Først ble jeg skuffet da jeg leste at kameraet bruker MJPEG. Så fikk jeg se at bitraten på cheerleader-videoen ligger på 50 Mbps. Not bad. Da jeg så på monorailvideoen fikk jeg pungsjokk. Bitraten peaket på 84 Mbps! Detaljene i trærne og tårnet så utrolig bra ut.

Jeg har selv målt D7000 sin bitrate. Den er på maks 28 Mbps. Dette er jo betydelig lavere enn hva Canon kjører med. Om det har så mye betydning for detaljene vet jeg ikke. Dagens videokameraer som Panasonic HDC-TM700 og Canon HF-S21 kjører jo på henholdsvis 28 og 24 Mbps.

Lenke til kommentar

Nå har det gått 3 uker og fortsatt er kameraet på verksted med status: "venter på deler".

Deler er rett rundt hjørnet, og med det som begrunnelse var det ikke aktuelt for Nikon å tillate FotoVideo å gi meg et erstatningskamera.

Jeg kunne kjøpt denne begrunnelsen nær sagt når som helst ellers, men når disse få dagene betyr forskjellen mellom før jul, og romjul. Så blir det litt, skal vi si, uheldig.

For min del betyr det da at jeg ikke ser noe til mitt D7000 før i 2011.

Lenke til kommentar

Nå har det gått 3 uker og fortsatt er kameraet på verksted med status: "venter på deler".

Deler er rett rundt hjørnet, og med det som begrunnelse var det ikke aktuelt for Nikon å tillate FotoVideo å gi meg et erstatningskamera.

Jeg kunne kjøpt denne begrunnelsen nær sagt når som helst ellers, men når disse få dagene betyr forskjellen mellom før jul, og romjul. Så blir det litt, skal vi si, uheldig.

Kjipe greier.

Hvis du er sleip så bestiller du en ny D7000, bruker den i jula og returnerer den innen 14-dagers fristen på ny-året og får pengene tilbake.

Jeg ville ikke gjort det, men kjenner vel til dem som av og til strekker angrerett-regelen vel langt.

Lenke til kommentar

Hvis du er sleip så bestiller du en ny D7000, bruker den i jula og returnerer den innen 14-dagers fristen på ny-året og får pengene tilbake.

Helt enig - den er sleip. Og ettersom 14 dagers fristen gjelder nettkjøpt så får h*n ikke kamera før jul uansett ...

Jeg ville ikke gjort det, men kjenner vel til dem som av og til strekker angrerett-regelen vel langt.

Jeg ville heller ikke gjort det.

Men hvis det er mulig, så hadde dratt ned til butikken og forklart problemstillingen. Og spurt pent om de har et passende lånekamera.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Kjipe greier.

En ikke aktuell fremgangsmåte for min del.

Lenke til kommentar

Men hvis det er mulig, så hadde dratt ned til butikken og forklart problemstillingen. Og spurt pent om de har et passende lånekamera.

FotoVideo kunne stille D90 eller D300 til rådighet.

Men, jeg er litt irritert, og blir da lett plagsomt prinsippfast. Så om jeg vil ha et D90, eller D300 med på ferien, da hadde jeg kjøpt et av dem i utgangspunktet.

Så denne julen skal familien få se hele ansiktet mitt, hele tiden :D

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Surt å måtte sende sitt nye kamera til reperasjon. Hva var det som var problemet?

Lenke til kommentar

Jeg for min del sliter med "back focus" - jeg har måttet justere AF fine tune til mellom -18 og -20 på 16-85 VR og 50 f1.4 objektivene. Jeg var litt usikker i starten på om det var 16-85 som var problemet da dette var nytt, men etter å ha testet med 50mm objektivet som jeg har brukt på D70s og D300 uten å behøve å finjustere AF så er jeg ganske sikker på at det er kamerahuset som er problemet.

Nå skal det sies at jeg ikke har gjennomført proffe tester, men brukt et focus chart fra nettet i tillegg til å satt tre små batterier inntill hverandre på skrå og fokusert på en bokstav på det i midten, bokstaven i fokuspunktet ble ikke skarpt før AF fineTune var -20 på 50'n.

Jeg har snakket med service/verksted sjef i butikken jeg handlet og vil levere det inn på nyåret slik at de kan justere og få testet huset skikkelig med objektivene jeg har testet, i tillegg teste opp mot referanseobjektivet de har.

Når det gjelder hot pixels kan jeg ikke si at jeg har oppdaget det.

Uansett så blir bildene mye bedre (riktigere å si skarpere, bildene i seg selv er vel fortsatt like dårlige...) nå som jeg har justert AFFT og jeg er klar over problemet.

God jul folkens!

Hilsen en som fortsatt er fornøyd med D7000

EDIT: Har nå også testet 17-55 f2.8, 70-200 f2.8 og 90 f2.8 (Tamron) og alle må sette AFFT til -20 for å fokusere skarpt i fokuspunktet. Så nå har jeg satt default AFFT verdi til -20 inntil fagfolk får sett på huset og justert det som justeres kan i innmaten.

Fortsatt God Jul!

Legger ved to bilder på min uoffisielle test, fokuspunktet er på den gule R i det hvite feltet på batteriet i midten.

Her er AFFT: -20

post-131764-0-25826300-1293181665_thumb.jpg

Her er AFFT: 0

post-131764-0-39528100-1293181796_thumb.jpg

Endret av sanztra
Lenke til kommentar

Fikk en e-post fra Nikon Europa, Service og Kundestøtte:

"Kjære kunde!

Ifølge våre opplysninger er du eier av et D7000 digitalt speilreflekskamera. Det er kommet en ny firmwareoppdatering for kameraet ditt.

Denne firmwareoppdateringen foretar flere endringer som forbedrer ytelsen til kameraet ditt. Det anbefales at du oppdaterer firmwaren til kameraene dine slik at du har de siste tilgjengelige forbedringene for produktet ditt.

Hvis du vil ha mer informasjon og detaljerte instruksjoner om hvordan du laster ned firmwaren og oppdaterer kameraet, kan du besøke Nikons kundestøtte.

Vi håper at du fortsatt vil ha glede av kameraet ditt.

Vennlig hilsen

NIKON EUROPA

Service og kundestøtte"

Blir spennende å se hva den fikser.

EDIT: ikke så spennende lenger...

"Følgende forbedringer er gjort i A- og B-firmware-versjon 1.01.

- Lyse punkter kunne enkelte ganger være synlige under filmopptak når omgivelsene eller motivene var veldig mørke. Forekomsten av disse er nå redusert."

Endret av sanztra
Lenke til kommentar

Ser på Nikonrumours at noen har måttet oppdatere flere ganger for å bli kvitt alle, men jeg trengte bare 1 runde.

Med mindre de gjorde noe feil ved overføringen de første gangene (slik at kamera ikke fungerte i det hele tatt), finnes det ingen logikk som skulle tilsi at det gir forskjellige resultater å FIDe opp en mikrokontroller med nøyaktig samme firmware flere enn en gang...

Lenke til kommentar

Surt å måtte sende sitt nye kamera til reperasjon. Hva var det som var problemet?

Periodisk ikke fungerende autofokus.

Lenke til kommentar

Periodisk ikke fungerende autofokus.

Har også opplevd det. Noen ganger så vil ikke kameraet fokusere. Forsøker ikke å fine fokus. Og når det skjer får jeg likevel tatt bilde, selv om motivet ikke er i fokus.

Men det er skjer ikke ofte og har kun opplevd det innendørs når jeg har sittet og testet kameraet. Har ikke opplevd det i "normal" bruk.

Det er et så lite problem at jeg er i tvil om jeg skal sende det inn. Blir vel også veldig vanskelig å finne feilen siden det skjer så skjeldent.

Men hvis det var noe sånt du opplevde og det "bare" er en liten del som må byttes, så blir det jo enklere.

Var det noe sånt du opplevde med fokusen?

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Rmatt, det høres ut som det samme.

Neste gang dette skjer, prøv følgende:

Trykk inn AF-knappen og med ett av kontroll-hjulene, prøv å endre af-modus eller -punkter. Mitt ble stående låst på enkelt punkt AF-S om jeg ikke husker feil.

EDIT: Deletilgangen var nesten mistenkelig godt synkronisert med slippdatoen for FW 1.01. Noe som får meg til å tenke at kanskje "deler" i virkeligheten var "firmware"?

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...