Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Display driver stopped responding - ATI 5870

Anbefalte innlegg

Fikk ny pc på mandag, da installerte jeg Windows 7 32 bit og alt fungerte fint. Kan ikke huske å ha fått denne meldingen da.

I går bestemte jeg meg for å installere 64 bit for å utnytte 4gb minne. Når jeg nå spiller f.eks DiRT 2 eller Mafia 2 så får jeg opp melding om at "Display driver stopped responding and has recovered".

Dette skjer ikke når jeg spiller WoW. Så langt har det bare vært DiRT 2 og Mafia 2.

Skjermkortet er 30 grader idle og 50 grader load, så det er ikke særlig varmt.

Bruker nyeste CCC og driver.

Noen som har funnet ut hva som forårsaker denne feilen? som sagt, kan ikke huske å ha fått den på 32 bit, men det kan hende jeg ikke spilte lenge nok.

Har hørt at det kan være noe som heter VPU Recovery som er buggete, men jeg fant ikke noe slikt på min maskin.

Etter å ha lest litt på nettet så har jeg kommet fram til noen forskjeller på 64 bit og 32 bit installasjonen:

- Jeg slo av UAC på 32 bit, den er påslått i 64 bit.

- Har ikke testet etter å ha oppdatert med hjelp av Windows Update.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnet kjører på 1600mhz, slik den skal.

Ja, men får den riktig spenning og timing.

Har vært borti samme problem på mine første 4GB OCZ brikker.

Måtte opp på spenning for å få de stabile.

(Fikk samme type feilmelding som deg, med for lav spenning på brikkene)

Kjører 8GB (1600mhz) Corsair nå, men kun på 1333mhz fordi jeg bruker alle minne slottene.

Lenke til kommentar

Spenningen står på auto, var iallefall et valg om å sette manuell spenning eller la bios sette den automatisk da jeg satte frekvensen på minnet.

Jeg hadde jo ikke dette problemet i 32 bit, hvordan kan minnet plutselig forårsake det nå?

Kan prøve å nedgradere drivere når jeg kommer hjem for å teste. Dersom ingenting fungerer så skal jeg teste 32 bit igjen. Men det er litt surt å ikke kunne unytte alt minnet.

Lenke til kommentar

Når du får display driver stopped responding feilen så er det Timeout Detection and Recovery (TDR) i Windows som restarter grafikkdriveren.

TDR kom med Windows Vista og hensikten var å forhindre BSoD.

"Timeout detection: The Video Scheduler component of the Windows Vista graphics stack detects that the GPU is taking more than the permitted quantum time to execute the particular task and tries to preempt this particular task. The preempt operation has a "wait" timeout—the actual "TDR timeout." This step is thus the "timeout detection" phase of the process. The default timeout period in Windows Vista is 2 seconds. If the GPU cannot complete or preempt the current task within the TDR timeout, then the GPU is diagnosed as hung."

-http://www.microsoft.com/whdc/device/display/wddm_timeout.mspx

I begynnelsen var det en del problemer med TDR og ATI/nVidia drivere, men det skal være fikset nå.

Det kan være problem med en av dine komponenter, minne, gpu osv. Problemer med spenning, frekvens eller en fysisk feil på en del.

Du kan teste ved å f.eks ta ut noen av minnebrikkene, prøve en annen gpu hvis du har en tilgjengelig osv.

Evt. sette TDR timeout til 5 sekunder (endringer i registeret) eller sku det av (risikerer BSoD).

Lenke til kommentar

Jeg er takknemlig for forslagene dere kommer med, men jeg kan ikke forstå at hardware skulle være noe problem etter installasjon av 64 bit da det ikke var noe problem med 32 bit.

Forskjellene som er mellom 32 bit installasjonen og 64 bit installasjonen er:

-UAC er påslått i 64 bit.

-Strømalternativ er satt til balansert i 64 bit.

-Skjermdriveren er endret til 64 bit versjonen.

CD-Platen som fulgte med hovedkortet inneholder et punkt som heter AMD Chipset. Jeg prøvde å kjøre denne, men det var Catalyst Control Center installasjon. Jeg avsluttet installasjonen og lastet ned nyeste skjermkortdriver fra AMD sine nettsider.

Er chipset driveren separat, eller ligger den bundlet med i CCC?

Skal selvfølgelig sjekke hardware dersom ikke noe software relaterte endringer fikser problemet.

Hvis du skal kjøre de på 1600 ville jeg satt de manuellt.

1,65v 8-8-8-24

Skal se på dette når jeg kommer hjem.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

CD-Platen som fulgte med hovedkortet inneholder et punkt som heter AMD Chipset. Jeg prøvde å kjøre denne, men det var Catalyst Control Center installasjon. Jeg avsluttet installasjonen og lastet ned nyeste skjermkortdriver fra AMD sine nettsider.

Er chipset driveren separat, eller ligger den bundlet med i CCC?

Skal selvfølgelig sjekke hardware dersom ikke noe software relaterte endringer fikser problemet.

Chipset har ikke noe med CCC å gjøre.

Hvis du ikke har installert chipset, bør du gjøre det straks.

Naviger til Download, og velg OS.

Last ned og installer chipset

AMD Chipset Driver V3.0.762.0 for Windows XP 32/64bit & Vista 32/64bit & Windows7 32/64bit.(WHQL)

Crosshair IV Formula

Lenke til kommentar

AMD Chipset Driver V3.0.762.0 for Windows XP 32/64bit & Vista 32/64bit & Windows7 32/64bit.(WHQL)

Crosshair IV Formula

Var det jeg tenkte. Som sagt, chipset driveren som fulgte med var installasjon av CCC.

Da har jeg en del punkter å prøve når jeg kommer hjem:

-UAC

-Strømalternativ

-Chipset driver

-ATI Powerplay

Lenke til kommentar

Crosshair IV Formula

Lastet ned Chipset driveren og jeg får opp "ATI Catalyst".

Oppdatering: Har spilt Mafia 2 i rundt en time. Har ikke fått melding om at skjermdriveren har stoppet, men jeg fikk en annen melding. Mest sannsynlig Mafia 2 som forårsaken den.

Spillet skulle til å vise en cutscene, men skjermen ble svart og jeg fikk meldingen "Out of range" - noe som tilsier at skjermoppløsningen eller frekvens er høyere enn hva skjermen tillater. Synes det hele var merkelig.

Oppdatering: Har prøvd å sette timings og volt på ram. Nå gjenstår det å se om jeg har endret rette verdier.

CAS Latency: 8

RAS to CAS Latency: 8

Row precharge time: 8

RAS Active time: 24

DRAM Voltage: 1.650

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...