Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er lover og regler laget så det blir korrupsjon?

Anbefalte innlegg

Det er min overfladiske holdning at de som setter opp lovene for hvordan nybygg skal utføres er i seng med forsikring (som ønsker økte profittmarginer) og byggebransjen (som vil ha monopol), bare se de siste reglene om våtrom fra juli i år og at hele systemet nærmest er pil råttent. Glem gavene til politikerne sier jeg!

Endret av Hårek
Redigert emnetittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig. Regler og forskrifter baserer seg b.l.a. ut i fra at utøvern av jobben har tatt et eller annet kurs og betalt for dette. Det holder ikke å dukumentere at jobben er gjort i henhold til forskrifter.

Har du laget et bad uten at du har de rette papirene og får en vannleksje så risikerer du redusert/ingen utbetalning selv om alt er gjort i henhold til forskriftene, og kansje bedre.

Forsikringsselskapene frotser i disse godkjenningene og det er blitt en egen bransje for kursvirksomhet og godkjenninger s.feks. sikkerhetskurs, varme arbeider etc.

Jeg tror mye av dette kommer av at politikerene vil ha slutt på svartjobbing og byttejobbing.

Bare se siste forslag vedr. kontantbetaling. Betaler du over 10.000 for tjenester i løpet av et år risikerer du å bli mistenkt for svart inntekt.

D.v.s. at hvis du betaler vaskehjelpen kontant og vaskehjelpen ikke er svart betalt men leverer regnskap så må du dokumentere hvor kontantene kom i fra. Du må da ta vare på alle kvitteringer fra minibank og kontantuttak i butikk osv.

Eneste måten å sikre seg at dette ikke skjer er å betale svart og være sikker på at persjonen du betaler ikke betaler skatt eller fører regnskap.

Politikerene skaper da et samfunn som vil ha en lukket svart økonomi.

Slik det er i dag kan du faktisk jobbe svart og dra å kjøpe deg en TV for pengene. Da er de svarte pengene inne i den vanlige økonomien igjen. Men med en slik regel vil ikke svarte penger bli brukt til å betale lovlige varer og tjenester.

Jeg tror ikke det er lenge før alle private må levere regnskap slik at myndighetene kan sjekke hva du bruker ALLE pengene du tjener til.

Kommer sikkert skatt for fordel av egne jordbærplanter og epletrær også. Urettferdig det vet du for de som ikke har det og må kjøpe slikt i butikken.(bøndene taper også på slikt)

Lenke til kommentar

Når det gjelder våtrom leste jeg at en ekspert I nemda mente at det var en fordel at det IKKE var sluk på bad.

Det er mange regler som kun er til ulempe, men øker kostnaden.

Egentlig er det mulig å bygge et bra nok bad for ca 10000 kroner, men diverse krav som egentlig er totalt unødvendige gjør at kostnaden blir over 200.000 kroner.

Lenke til kommentar

jeg bare legger til at slik tittelen er, så står det på en måte jeg ikke mener. Jeg mener korrupsjonen er at de som lager reglene er "påvirket" av lobby-virksomhet fra forsikring og byggebransjen. Det er ingen til å drive lobby for en stor gruppe mennesker som går under kategorien "gjør det selv".

Lenke til kommentar

Bad er jo helt håpløst visst ein ikkje gir litt blaffen.

Resturere gammelt:

1. Elektriker /Rørlegger (blinding og fjerning)

2. Egeninnsats: riving knuse gulv.

3. Elektriker/Rørlegger (fikse rør-bokser, sluk o.l)

4. Snekker (for ombygging, gips o.l.)

5. Murer til gulv.

6. Våtromssertifisert personell for membran og div.

7. EVT egeninnsats flising(hvis nummer 6 godttar det)

8. Rørlegger/Elektriker

Hvis ein gir blaffen:

Egeninnsats:

Med hjelp av ein del pils, litt middag og dugnadshjelp tilgode.

1-2-3-4-5-6-7-8

Steike kor godt det er å ha kameratar i alle fag. =)

EDIT:

Driver i håndtverksbransjen(elektro) selv. Er mektig lei krav i alle retninger. I reint praksis så er jo mye nesten ikke mulig å utføre.

Mange krav må jeg si jeg ikke skjønner meg på i det hele.

Endret av ThOms-N
Lenke til kommentar

kvaliteten på arbeidet som utføres er ofte såpass dårlig nå i dag at jeg skjønner ikke hvordan noen i ettertid kan sjekke det om du eller en håndtverker som har gjort det dersom du har mistet kvitteringene og firmaet som sto ansvarlig for jobben er konkurs.

Gjør en det selv er det mulig å jobbe relativt jevnt med det, men settes det bort rives det ned unødvendig mye for å bygge opp et "nytt skall", samtidig som badet i 90% av tiden står tomt mens de ulike håndtverkerne "skal dukke opp".

Endret av festen
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg legge alle under en kam. Men i mange tilfeller der firmaer har for mye å gjøre, går det hardt utover kvaliteten på mye arbeid. Det gjelder ofte for desperate aktører, som priser seg alt for lavt og må spare på alt for å ikke tape mye.

Min tidligere arbeidsgiver hadde en tendens til å gjøre dette, med å prise lavt, for å få mest mulig arbeid. Dette gikk ikke for min del. Ei heller for de fleste oppegående kollegaene mine.

Total gjennomtrekk på annsatte, der de udugelige ble værende, mens de flinke skiftet jobb.

Uansett hvordan vi sto på, så var det et dårlig prosjekt.

Lenke til kommentar

Noe som er typisk er det med smøremembran. Det er ikke tid til å ta den tiden det tar å gjøre det skikkelig og proffene tar bare 2 strøk, mens det er nødvendig med 5-6 strøk Mycoteam som hadde testet flere hundre bad oppdaget ingen bad gjort av profesjonelle som hadde godkjent membran.

http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article446884.ece

Den eneste typen baderomsgulv en fagperson er kompetent til å legge er åpenbart vinyl og vegger i en form for tette plater.

Det beste er helt klart mener jeg dusjkabinett koblet direkte på avløp uten at det er sluk i rommet, fordi en må anta at sluket ikke blir gjort godt nok og at det vil bli lekkasjer rundt det, samtidig som det er et skikkelig godt avtrekk med stor diameter på vifta, vifta kan også stå utendørs og suge luft ut, ikke sånne bråkete pinglevifter håndtverkere i dag bruker som egentlig ikke gjør noen nytte. Det er større risiko for at det skal bli vannskade bad sammenlignet med på kjøkkenet da, og det behøver heller ikke være mindre risiko på bad sammelignet med på kjøkken. Utstyr som vaskemaskin bør helst stå i en kjeller og hvis det er koblet rør i rør, kan det gå ut i et vaskerom i kjeller med 1 sluk, ikke 2 sluk.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Noe som er typisk er det med smøremembran. Det er ikke tid til å ta den tiden det tar å gjøre det skikkelig og proffene tar bare 2 strøk, mens det er nødvendig med 5-6 strøk

Tipper mange amatører er redd for å være for gniten og sauser på 'alt for mye' i flg. proffer.

Vil jo si at det ikke er negativt.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg legge alle under en kam. Men i mange tilfeller der firmaer har for mye å gjøre, går det hardt utover kvaliteten på mye arbeid. Det gjelder ofte for desperate aktører, som priser seg alt for lavt og må spare på alt for å ikke tape mye.

Min tidligere arbeidsgiver hadde en tendens til å gjøre dette, med å prise lavt, for å få mest mulig arbeid. Dette gikk ikke for min del. Ei heller for de fleste oppegående kollegaene mine.

Total gjennomtrekk på annsatte, der de udugelige ble værende, mens de flinke skiftet jobb.

Uansett hvordan vi sto på, så var det et dårlig prosjekt.

hei, jobber som elektriker selv og har det egentlig akkurat slik som du beskriver her, og lurer veldig på om jeg rett å slett bare skal gå videre.. har du litt mer å si om saken eller? har prøvd å ymtet frampå til installatøren om dette men han tenker kun på penger og pensjonen sin (han er 62)

Lenke til kommentar

er mye gjennomtrekk, har jobbet der i snart 2,5 år og jeg er vel en av de som har vert der lengst nå, bortsett fra 2-3 andre + sjefen og kontordama.. har vanskelig for å tro at det kommer til å endre seg og det er utrolig frustrerende å bli "tvunget" til å gjøre 'dårlig' arbeid pga tidspress, budsjett, dårlige løsninger og manglende kunnskaper på de andre faglige jobbene som blir gjort rundt oss, veldig mye "samarbeid" med polakker og folk fra latvia, og disse vi er borti er faen ikke mye til fagfolk.. skal opp til fagprøven nå snart og så blir lettere frustrert :p

Lenke til kommentar

noen anbefaling på hvilke firma man bør se etter eller? firma jeg jobber i nå er et veldig lite firma med få ansatte og en installatør som kjører hele løpet.. jeg fikk for meg at dette måtte gi den beste opplæringen siden firma er mer avhengig av lærlingene sine enn store landsdekkende firma, og fikk forøvrig rett i det (hadde ansvar alene for et bygg med 36 leiligheter plutselig -_-) opplærlingen har vært bra sånn sett, fått brynt meg skikkelig, men hadde jeg ikke vært såpass stødig på teorien og noen år under beltet hadde det fort gått adundas, slik som det nå gjør med de nyansatte lærlingene som bare er 18 år og kommer rett fra skolen.. (begynte som lærling når jeg var 22..)

Lenke til kommentar

Noe som er typisk er det med smøremembran. Det er ikke tid til å ta den tiden det tar å gjøre det skikkelig og proffene tar bare 2 strøk, mens det er nødvendig med 5-6 strøk

Tipper mange amatører er redd for å være for gniten og sauser på 'alt for mye' i flg. proffer.

Det er faktisk litt negativt.

Hvis man smører for tykke lag pr gang ender det opp med at membranen ikke herder som den skal og krakkelerer..

Lenke til kommentar

Det er faktisk litt negativt.

Hvis man smører for tykke lag pr gang ender det opp med at membranen ikke herder som den skal og krakkelerer..

Tenker mest på at de bruker for få lag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...