Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Focus tdci som går dårlig


teknikk

Anbefalte innlegg

Jeg har en focus stasjonsvogn med 1,6 tdci motor og 90hk. Bilen er i og forseg grei. Ca 3 måneder gammel bil. Men jeg har noe å utsette på motoren! Har aldri opplevd noe som er så dødt! Mellom 900 og 1800 omr så er motoren totalt død, og kveler seg lett når jeg skal kjøre igang. Når turboen først begynner å lade så er det heller ikke da rare kraften å snakke om. Den bruker rundt 15 sekunder til 100kmt.

Ikke bare mangler den kraft der den først drar, men så går den utrolig fort "tom" også.. Blokka i seg selv er vel stor nok til bilen, men når man tar ut så lite som 90 hester, så kan det ikke gå bra i en bil som veier tett inntil 1,5 tonn.

Det blir direkte slitsomt å kjøre ut på veier man trenger litt aksellerasjon. Det blir til at jeg tømmer hvert gir til rødmerkingen og vel så det.

Også var det gangen på den motoren da.. Det høres jo ut som noe er løst inni der, og spesiellt et sted rundt 3200omr, så kommer det en ekstra skranglelyd.

Også var det det med responsen da. Fra jeg trykker på gassen til det skjer noe så tar det 1,2 sekunder eller deromkring! jeg har aldri vært borti en så stor forsinkelse!

Men... Man kan vel ikke forvente mer av en ford. Det er jo tross alt bare en billig ford.

Av og til kjører jeg en 5 år gammel golf med 1,9 dieselen. Den motoren er bare helt nydelig i forhold. Kraften er der momentant fra bunn av og leverer nesten øyeblikkelig. Er det sånn at pumpedysedieselene faktisk var bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo være noe galt med den, har selv en 1.5dCI og der har jeg engang måttet rense EGR-ventilen og bilen ble som ny etter det.

Pumpedyser er ikke bedre enn common rail. det sistnevnte regnes som en langt bedre teknologi og VW har gitt opp PD og bruker CR i dag.

 

Ta den til Ford for en sjekk, det kan være en bagatell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er ikke akkuratt noe racerbil du har kjøpt heller, du kan jo lese denne testen: http://www.dinside.no/279696/motor-og-kjoreegenskaper

Det er dog av 109hk dieselen, så den vil jo selvfølgelig være noe kjappere + at det er en test av hatchbacken.

Du har ikke CVT-kassen har du vel, forklarer jo i så tilfellet hvorfor den brukerer 2,5 sekund på og reagere når du trør inn pedalen.

 

Men som sagt, hadde hatt bilen innom på verksted å klagt, legg vekt på "rassle lyden".

Lenke til kommentar

Jeg tror 15sek. er ganske normalt for 90HK'eren (109HK'eren i linken over målte dem til 12,5sek.) og det sies også i samme artikkel at girkassen var treg. Over 2sek.

 

SKranglelydene skal dog ikke være der vil jeg tro, men tror ikke dette har noe å si med selve "draget" i bilen og hvor rask den er fra 0-100km/t.

 

90HK'er er jo ganske lite i dag og når bilen veier som du sier rundt 1.500kg. så blir nok dette litt i minste laget ja.

 

Må henge meg på det Sluquet sier lenger opp her.

Prøvekjør bilen før du kjøper neste gang.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

.. velkommen til verden med diesel sier nå jeg.

 

Dette er egentlig veldig vanlig for dieselmotorer, men som med alt annet eksisterer det mye forskjeller. Det som typisk gjenkjenner moderne dieselmotorer er tiden det tar fra man trykker på pedalen til det skjer noe, og det veldig tydelige skillet mellom null effekt og mye effekt. Karakteristikken for dieselmotorer (med turbo selvsagt) er en veldig kraftig stigning i moment et sted mellom 1000 og 2000rpm, hvor det skiller mellom null moment og maks moment på 50-100rpm. Kommer man under dette området, så gir motoren ganske enkelt absolutt ingen ting..

 

Jeg kjenner ikke til akkurat den motoren det er snakk om, men mine erfaringer tilsier at det ikke nødvendigvis er noe feil. Jeg tror min 1,3t bil med 90hk dCi er oppgitt med 0 til 100 på ca. 13 sekunder, da selvsagt om man klarer å aksellerere den optimalt.

 

Min motor reagerer fra 1300rpm og oppover. Prøver jeg å belaste den under 1300rpm, så bare "dør" den. Kjennes ut som å kvele motoren, men i praksis lever den fortsatt og vil sakte dra seg igang igjen ved å holde pedalen i bånn. Problemet med dette er selvsagt at har man valgt en noe kortere luke for å kjøre inn på en forkjørsvei, så er det bare å avbryte om dette skjer, da det tar flere sekunder før motoren har noe særlig effekt igjen. I tillegg vil slik kjøring produsere en mengde sot vil jeg tro.

 

Min bil har partikkelfilter, og jeg merker at dersom bilen har vært kjørt lite varm de siste dagene, så blir den tregere. Dvs. at den bruker lengre tid på å reagere på gasspedalen, og aksellererer gjerne noe ujevnt. Løsningen på dette er å forsøke å bruke turtalsområde mest mulig når motoren først er varm for forsøke å hjelpe til med forbrenningen i filteret.

Lenke til kommentar

Er manuel kasse på den.. kassen er i og for seg grei nok.. ikke noe å utsette. Det er responsen fra man trykker på gassen til turboen lader, og bilen rører seg fremover. Kan nesten gi gass og slippe clutchen før det blir klart, sånn at man kan kjøre ut når bilen har passert kan man si. Er en leasingbil.. Skranglingen har jeg vært borti før.. Jeg tror kanskje det er noe med en blokka. En fysisk feil kanskje. Det er nemlig en psa peugeot motor, som brukes i alt som er av biler for tiden. F.eks V50, og samtlige peugeot og citroen. Det siste er jo at de faktisk har puttet den motoren inn i S80 og V70! Jeg kan ikke si jeg missunner de som skal trille rundt i disse fine bilene uten motor! Heldigvis har de satt inn versjonen med 109 hester og ikke 90.. Men alikevel!

De påstår at V70 skal bruke under halvliteren med den motoren.. Da tror jeg de har kjørt på tomgang i femtegir. Jeg ligger på 0,66 med den motoren, og har aldri vært under 0,6.

Focusen har 215nm med 90 hesteren. Golfen har 240.

Lenke til kommentar

Ja.. altså. Jeg har kjørt dieselbil i mange år jeg. Men akkurat denne motoren, i den bilen jeg har, med en effekten har jeg ikke vært borti før. Det må være en av de tregeste bilene jeg har hatt med å gjøre. VAG sine motorer har ihvertfall ikke den lange pausen mellom "gi gass" og til det skjer noe. Skulle tro jeg hadde en liten core ball eller ballong under skoen.

 

For å være helt ærlig så likte jeg mye bedre pd motorene. De leverte mer moment og høyere trykk. Når turboen først kom der, så ble det en voldsom økning. Jeg syns commonrail motorene ligner litt på en bensinmotor igjen.. De mangler litt karakter. De er et sted midt i mellom. Rett og slett en utrolig kjedelig motor. Det er fullt mulig respons er bedre på versjonen med 2.0 liter og 140 hester.

 

Ja.. men sot var mer et problem før.. soter ikke så mye med cr lenger.

Lenke til kommentar

Har kjørt Ford Focus Hatchback 1.6 TDCi (90HK) på 0.35l/mil, det skal absolutt ikke være noe problem i det heletatt å få den ned på 0.45l/mil blandet. Det må være noe vanvittig galt med enten bilen eller deg dersom du greier å trø gjennom 0.66l/mil med den motoren.

Lenke til kommentar

Det har kommet nye ting i dieselmotorene de aller siste årene som kan forklare hvorfor gamle motorer virker forskjellig fra nye.

 

Et par ting som er relativt nytt i dieselverden som ikke har vært før er:

- Partikkelfilter, som da krever ekstra styring for å vedlikeholde dette og hindre det i å tette seg til.

- "Closed loop" styring. Altså, motoren får respons på hvordan forbrenningen i motoren faktisk er slik at den kan justere seg etter det.

- Bedre og kraftigere innsprøytningsystemer som kan gjøre flere og kraftigere innsprøytninger selv etter at forbrenning er startet.

 

Kan tenke meg til at punkt 2 og 3 kan endre noe på responsen, da motoren kontinuerlig vil justere seg etter en rekke variabler, og hele tiden vil prioritere redusert utslipp og redusert støy foran umiddelbar effekt. Hele greia er jo egentlig kun for å redusere støy og utslipp, ikke for å gjøre motoren "noe bedre". Det betyr nødvendigvis at det vil påvirke motoren noe negativt i forhold til hva som var før.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

rekti rekti..

Tja, altså.. jeg kjører jo i trafikken. Og må jo naturlig nok dra den litt på turtall for å henge med i trafikken. Ellers prøver jeg jo å ligge i 4-5 gir. Men noe som ikke er mulig med den bilen er å f.eks sette cruisekontrollen på i 100-110 kmt når man ligger på e6 å putte bilen i 5 gir. Det går forsåvidt når jeg kjører alene til en viss grad, men med 4 personer og noen bagger i bilen, så er det kjørt. Da må jeg minst ha den i 4 gir om ikke 3 gir for at den ikke skal falle helt av når veien går en smule oppover. For det er ikke rare stigningen som skal til før farten synker fra 100 til 90 til 80 i femtegir med cruisen på. Og hva er da vitsen med å ha cruise om ikke farten holdes konstant? Dermed må bilen puttes i et høyere gir.

Lenke til kommentar

Hva er turtallet i 100 på 5.? Er det 5 eller 6 gir på kassen?

 

Høres for meg egentlig ut som at noe er feil, da èn ting som virkelig skal merkes på dieselmotorer er et potensiale til å holde hastigheten selv i kraftige oppoverbakker uten å måtte bytte gir.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Små turbodiesler er avhengig av turbotrykk for å gi moment, så de drar ikke noe særlig under ca 15-1600 o/min. Motorer med lav ytelse (der samme motor leveres i utgaver med ulik ytelse) er programmert for lavere moment på høyere turtall enn sine kraftigere brødre, så over 3500 blir det også tregt. Motorer med større volum vil være så kraftige uten turbotrykk at "svakheten" uten turbotrykk ikke er så merkbar. Jeg har en 2.0 CDI, og den trekker bra fra tomgang, og har max moment fra 1500. I sommer har jeg kjørt flere leiebiler med mindre motor, den minste var en 1.3 CDTi, og den var helt kraftløs under 1500. Dersom man kjørte i en motbakke, og slakket ned til under 1500 i 1. gear for å kjøre over en fartsdump, klarte den ikke å øke igjen. Måtte slure med clutchen for å komme over 1500 for å få såpass kraft at den klarte å øke farten. Har også kjørt andre bilen med 1.5 og 1.6 TDI, og synes nok at 1.6 er det minste jeg ville valgt.

 

Lån en annen bil med samme motor, og se om den går likedan. Det KAN være feil på din bil.

 

Edig: Forbruket ditt høres også høyt ut. Min 2.0 CDI ligger på ca 0,45 ved vanlig langkjøring, ca 0,6-0,65 på småkjøring (sommer).

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Hadde lignende problem med en Focus 1.8 TDCI 2002 mod. (115HK). Første gangen skjedde det i etterkant av en service hos autorisert fordforhandler. Motoren gikk kjempedårlig og motoren responderte tregt på gasspådrag. Det var helt tydelig både for oss og verkstedmannen at den ikke gikk som den skulle da han tok en kjapp tur med bilen. Problemet var en løs vacuumslange (mener jeg), i alle fall en 0,5 cm diameters gummislange som ikke var koblet inn etter å ha blitt koblet ut under service. Så snart denne var koblet inn gikk bilen som den skulle. Stor forskjell.

 

Senere en gang var det en annen gummislange, dog litt større, som hadde gått av festet. Denne befant seg mellom motoren og torpedoveggen. Symptomene var de samme og bilen gikk normalt når denne ble koblet inn igjen.

 

Så å sjekke at det ikke er noen løse gummislanger rundt motoren blir mitt tips.

 

Det virker i alle fall ikke som om motoren i bilen din går som den skal, særlig det at det tar så lang tid før motoren responderer på gasspådrag.

 

Hvilken årsmodell er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...