Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - Fast brennvidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

med en 28mm/f2.8 i posten i går, og en 55/1.8 i morgen (forhåpentligvis), hva skal en velge?

Det kommer jo an på hvilket format du har. Om du har cropkamera, så er 28mm et rimelig selvsagt valg, for du kommer til å gå på vegen om du kun kan bruke kort tele (55mm) en hel måned. Om du kjører fullformat, så er det vel best med 55mm, selv om du nok vil overleve en måned i vidvinkelens tegn også.

 

Er crop ja, så 28 er trygt og fint... Men det er ennå litt tid til oktober; får tenke litt.

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hvilket format du har. Om du har cropkamera, så er 28mm et rimelig selvsagt valg, for du kommer til å gå på vegen om du kun kan bruke kort tele (55mm) en hel måned. Om du kjører fullformat, så er det vel best med 55mm, selv om du nok vil overleve en måned i vidvinkelens tegn også.

Tja, det er vel litt smak og behag. I fjor kjørte jeg 105mm på "fullformat" hele måneden, og savnet egentlig ikke vidvinkel (men i min første oktoberfest benyttet jeg et normalobjektiv).

Selvsagt er det det. :) Jeg vurderer også en måned med 105mm, siden 105/2.5 har blitt lite brukt i det siste.

Lenke til kommentar

Du kan vel ikke la Trondster ta seg av hele festen?

Du sier noe, han har vel ikke godt av å spise opp all snacksen alene.

 

Jeg vurderer også en måned med 105mm, siden 105/2.5 har blitt lite brukt i det siste.

Høres spennende ut, jeg har lyst til å se hva denne kan utrette.

 

En ypperlig anledning til å teste ut mitt nye russisk-ukrainske tilt/shift objektiv.

Jisses.
Lenke til kommentar

Tror jeg blir med på den der...hvis jeg rekker å komme hjem til da. Det er altså ikke lov å bruke f.eks ett fastobjektiv i uken, og bytte til et annet...man må bruke det samme hele måneden? Lurer på hvilket det er lurt å satse på da av de jeg har. (60mm eller 150mm som jeg har til 50D; eller 20mm eller 45mm som jeg har til GF1...spørs hvilket som blir mest anvendelig en hel måned?)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Blir det en artikkel om Oktoberfesten på akam.no i år, slik vi får litt publisitet og kanskje like mange deltakere som 2009?

Jeg sendte en mail til Are og Erik før jeg dro; men hadde ikke tid til å skrive en råtekst til dem før jeg dro på ferie. Har ikke tid nå heller, o om en time så er jeg uten internett resten av uka. Kan en av dere påta dere jobben?

 

Råtekst til artikkelen kan være en resirkulert utgave av fjorårets, med noen bilder fra siste oktober fest.

Lenke til kommentar

Denne festen hadde jeg tenkt å være med på. Utfordringen er uttenkt for lenge siden. Tenk at det snart er oktober.

Fint, lessis...jeg har enda ikke bestemt meg hvilket fastobjektiv jeg skal bruke, har vel tre alternativer: Canon 60mm, Sigma 150mm, eller Panasonic Leica 45mm - alle tre har sine fordeler og ulemper, men det er vel ikke lov å veksle mellom dem tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...