reminett Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hei! Har prøvd å google etter dette, men vet liksom ikke helt hva jeg skal søke etter... Jeg har laget en HTML-side med en tabell som fylles av data fra en SQL spørring. Jeg ønsker at det gjøres en spørring hvert 2 sekund, og at tabellen skal oppdatere seg dersom det har skjedd noen endringer. Dette er kun til internt bruk (maks 2-3 viewers av gangen), så jeg er ikke redd for at serveren skal knele pga mange spørringer. Hvordan løser jeg dette? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 frames, iframes eller ajax. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 AJAX. Alt av frames er borte i HTML5, og dessuten blir hele framen refreshet om man kjører frames. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 frames, iframes eller ajax. Sånn. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 Takk for ultraraske svar Hvordan gjør jeg det med Ajax? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Du lager funksjonen/siden som skal kjøre spørringen/utføre endringene, og bruker ajax til å inkludere og oppdatere denne uten at hele siden oppdateres. Det enkleste er å bruke PHP eller et lignende språk til å kjøre selve spørringen. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 er både frames og iframes ute av html5? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Om støtten for frames og iframes er helt fjernet i HTML5 er jeg usikker på, men jeg ser ingen grunn til at de skal brukes, selv ikke til det trådstarter ønsker å oppnå. Redigert: iframe-elementet er ikke fjernet, men har derimot fått flere funksjoner. Det kan derfor diskuteres om det faktisk er brukbart eller om man bør holde seg unna. Jeg for min del foretrekker javascript og ren HTML. Endret 14. september 2010 av Runar Lenke til kommentar
reminett Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 Takk, Runar. Så, gidder du å skissere et kjempelite, enkelt eksempel? Tusen takk. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Jeg husket litt feil. The following elements are not in HTML5 because their usage affected usability and accessibility for the end user in a negative way: * frame * frameset * noframes Iframes er tydeligvis fortsatt med, men det er uansett ikke mer laget for en liten rute <aside>, en minigjestebok, reklame eller noe. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Dette bør du bruke AJAX til ja, jeg bruker selv jQuery som er et javascript framework. Det kan anbefales. Bare for å gi et lite eksempel på hvordan det fungerer: function getMessages() { $.post("http://url-til-din-side.com/dittscript.php",{ 'timestamp' : timestamp }, function(data) { if(data.result == 'success') { $('#msg').html(data.html); timestamp = data.timestamp; } else { alert('sorry it failed'+data.result); } }, "json"); } // Oppdater hvert sekund setInterval('getMessages()',1000); På serveren må du da ha dittscript.php noe slik: // sql queries osv her gir oss $html som inneholder dataene // Lager en json array slik at jquery kan benytte dataene å fylle tabell echo json_encode(array( 'result'=>'success', 'html'=>$html, 'timestamp'=>$this->message_model->get_latest_unix_time())); Lenke til kommentar
reminett Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Takk for hjelpen! Nå har jeg lest meg godt opp på Ajax-metoden og det funker perfekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå