Bjarnemann Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Poster her pga at jeg for tiden plages av lav energi og en nesten konstant følelse av utmattelse. Har nylig gått over fra deltid til fulltid som selger. Normen er at jeg Jobber minst man-lørdag, og noen ganger søndager. Kan fort bli 60t uken. Ved siden av Jobber driver jeg med boksing på et relativt høyt nivå. Problemet mitt er at jeg har for lite energi til å få det hele til å ga rundt. Jeg sover i snitt 8 timer natta, og regner med at det skal være nok (?) Ofte har jeg for lite energi til å komme meg gjennom jobben på det giret, og med de resultatene jeg vil ha. Når jobbdagen er ferdig er jeg helt kake, og orker absolutt ikke å trene. Med unntak av to ganger med boksinga i uka som er alt for lite. Det jeg lurer på er om det er noe smart jeg kan gjøre for å orke mer? (Sove enda mer, ta ginseng/andre kosttilskudd, bare trosse kroppen og trene gradvis mer, etc) Eller er jeg kanskje på vei til å slite med helt ut, og bør ta det roligere i svingene? Lenke til kommentar
Kreatoon Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Hvordan er kostholdet ditt? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Har bytta ut alt brød med husmann knekkebrød, spiser 3-5 om dagen , får i meg tran og multivitaminer, og spiser svært sjeldent godteri eller drikker brus. Kjøtt burde jeg nok fått i meg mer av, det begrenser seg til toppen 2 ganger i uka (om man ikke teller med pålegg, pølser eller hamburgere). Spiser en del egg, fisk og leverpostei for å prøve å kompensere Og melk går det nok en del av! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Av energigivende substanser kan du prøve Enaxin som flere har god effekt av (flytende tas lettest opp). En spesialblandet cocktail av mange gode virkestoffer. Alternativt har du Energix som flere sverger til. Aktive virkestoffer: Ginseng, Rosenrot, Russisk rot, Schizanrda, Q10, Vitaminer og mineraler. Generelt bør du være forsiktig med å yte mer enn du har reserver til over tid og helst finne ut om du har aktive problemer i kroppen som svekker ditt generelle energinivå. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Jeg tror det er både kosthold og arbeidsmengde. Jeg vet selv at 3-5 knekkebrød om dagen er ingenting, uansett om du også spiser litt egg eller kjøtt til middag. Jeg spiser 4 slike knekkebrød til lunsj om dagen, uten at det holder (8-16 jobb). Jeg må ha et lite måltid før lunsj og etter i løpet av dagen for å ikke bli utslitt. Det er som oftest bestående av frukt. Nå trener jeg ganske aktivt da, men likevel. Jeg vet at boksing er en ganske krevende sport, så det tar nok sitt det også. Jeg synes du bør sette deg ned å regne ut hvor mye næring du får i deg i løpet av dagen, kalorier, karbo, proteiner og fett. Og deretter justere etter aktivitetsnivå. Deretter bør du se på mengden timer du jobber. Det er absolutt ikke sunt å holde på slik du gjør over en lengre periode, og spesielt ikke nå som du kjenner at du er utslitt. Ikke tro at kroppen sier i fra bare for å ha det morsomt med deg. Kjenn på kroppen å hør etter. Ellers møter du veggen. Jeg hadde 16-timers dager hvor det gikk i ett nesten daglig i en periode på 3-4 måneder. Det endte med at jeg nesten besvimte på jobb en dag, og det tok meg nesten 1 mnd før jeg kjente meg 100% igjen. Det skremte vettet av meg, fordi jeg skjønte virkelig ikke et kvidder når jeg satt der og det plutselig bare svartna for meg. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Hmm ok.. Takk for fine svar. Kan hende jeg ga et litt feil inntrykk av hva jeg spiser (da jeg postet kjapt fra mobilen mens jeg var på jobb). I dag har jeg spist 5 knekkebrød, tatt 2 ss tran, 1 gulrot, 1 pære, 1 liter h-melk og 2 lefser med taco. Noe mindre enn dette her er det sjeldent jeg spiser. Tar som oftest vitamintilskudd også. Grunnen til at jeg posta her er at jeg etter 2 harde ~60-timers uker sleit skikkelig på mandag og tirsdag denne uken. Selv med god natts søvn foran begge dagene, og 100% hvile på søndag var jeg tom for energi begge dagene. Uansett hvor mye kaffe jeg drakk. Men er det da så at jeg kan tolke svarene i den retningen at det kanskje bør roes litt ned, og at det ikke er noe annet gæærnt med kostholdet mitt enn at jeg får litt for lite mat? Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Hmm ok.. Takk for fine svar. Kan hende jeg ga et litt feil inntrykk av hva jeg spiser (da jeg postet kjapt fra mobilen mens jeg var på jobb). I dag har jeg spist 5 knekkebrød, tatt 2 ss tran, 1 gulrot, 1 pære, 1 liter h-melk og 2 lefser med taco. Noe mindre enn dette her er det sjeldent jeg spiser. Tar som oftest vitamintilskudd også. Grunnen til at jeg posta her er at jeg etter 2 harde ~60-timers uker sleit skikkelig på mandag og tirsdag denne uken. Selv med god natts søvn foran begge dagene, og 100% hvile på søndag var jeg tom for energi begge dagene. Uansett hvor mye kaffe jeg drakk. Men er det da så at jeg kan tolke svarene i den retningen at det kanskje bør roes litt ned, og at det ikke er noe annet gæærnt med kostholdet mitt enn at jeg får litt for lite mat? Fikk kanskje litt feil inntrykk av deg angående maten, ja. Men etter denne posten høres det nå ut som du får i deg tilstrekkelig, og at du har grei kontroll. Da ville jeg heller fokusert på arbeidstimene dine. Er du mentalt sliten så går det fort utover den fysiske formen også. Test i alle fall i to-tre uker å ro ned tempoet på jobb for å se om det har noen effekt. Om det ikke hjelper burde kanskje en helsesjekk stå for tur? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Ja helt enig Å begynne på kosttilskudd og andre preparater for å orke litt mer er kanskje ikke det lureste å gjøre i lengden. Skulle bare ønske jeg orket mer Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Drekke brus! Spise sjokolade! Bare innimellom selvsagt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå