Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er en kontrakt gjeldende hvis den dekker noe ulovlig?

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Hvis jeg skriver kontrakt angående noe som i utgangspunktet er ulovlig, vil kontrakten da gjelde?

Eks:

Jeg vil selge huset eller bilen mitt/min, men ikke melde til staen for å spare penger, jeg skriver en privat kontrakt med kjøper.

Eks2:

Mellom meg og leietaker, jeg vil ikke melde at jeg leier ut til staten for å spare skatt, men han skal betale husleie osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det enkelte forskjeller man må se på.

En avtale om å gjøre noe ulovlig er ikke gyldig. Det er lovlig å leie ut, og det er lovlig å selge huset sitt. Det er dermed ikke det du spør om.

Det du spør om er i realiteten om du har lov til å avtale at dette skal være hysj-hysj. Kjøper/leietaker har for så vidt ingen meldeplikt til staten i de tilfellene du nevner, men det vil jo være ganske irriterende for ham å ikke få tinglyst kjøpet av eiendommen eller omregistrert bilen, da.

I husleieforhold inngår man bare kontrakt mellom leietaker og utleier. Hva du oppgir til staten oppgir du i selvangivelsen din.

Jeg ser med andre ord ikke helt hva du spør etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Det du spør om er i realiteten om du har lov til å avtale at dette skal være hysj-hysj. Kjøper/leietaker har for så vidt ingen meldeplikt til staten i de tilfellene du nevner, men det vil jo være ganske irriterende for ham å ikke få tinglyst kjøpet av eiendommen eller omregistrert bilen, da.

Bra svar. Men hvis en skriver en slik kontrakt så er den jo med på å "hjelpe" til å gjøre noe ulovlig, eks skatt/avgiftsfradragelse.

Hvis jeg skulle selge bilen min på den måten måtte det jo vert for å beskytte seg mot at tidligere eier skulle melde bilen stjålet og ta den tilbake. Eier er jo den som står i biltilsynets lister. En kontrakt ville jo påvise at jeg hadde kjøpt den, men siden planen var å slippe avgifter har vi jo gjort noe ulovlig.

Endret av member-63169
Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Å dokumentere at man bryter loven hørtes ut som tidenes beste ide. Du kan jo bare poste en kopi til politiet også da mens du er i siget. :!:

ikke svar hvis det ikke er relevant.

Takk

Lenke til kommentar

Hvis jeg skriver kontrakt angående noe som i utgangspunktet er ulovlig, vil kontrakten da gjelde?

Eks:

Jeg vil selge huset eller bilen mitt/min, men ikke melde til staen for å spare penger, jeg skriver en privat kontrakt med kjøper.

Eks2:

Mellom meg og leietaker, jeg vil ikke melde at jeg leier ut til staten for å spare skatt, men han skal betale husleie osv.

Hvis du mener at kontrakten blir ugyldig bare fordi dere avtaler å snyte staten samtidig, så tviler jeg på det. Bilen blir solgt, og boligen leid ut. Men dere blir vel tatt for skattesvindel begge to, istedet for bare selger/utleier. :)

Forøvrig er problemstillingen litt rar; ta eksempel 2. Man har jo ikke med i kontrakten at leieforholdet skal eller ikke skal rapporteres til myndighetene. Det er utleier som er ansvarlig for det. Leietaker bryr seg lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...