Gå til innhold

Hva kan man sammenligne Nikon D90 med? Canon 7D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok mer 50D/60D.

Det ser ikke ut til at Canon og Nikon ønsker å lage helt tilsvarende modeller, om det er tilfeldig er ikke godt å si. Jeg vil vel si at D90 har ligget et sted mellom 40D/50D og 500D/550D, noe 60D også gjør, men jeg oppfatter nok 60D som nærmere 40D/50D enn D90 er. Til gjengjeld ser det jo ut som D7000 som ryktene sier erstatter D90 vil bli et hakk over 60D igjen.

Lenke til kommentar

Det er vel heller ikke helt galt å si at når det gjelder bildekvalitet er kamera som D90, D5000, 550D, 60D, 50D og 7D nokså like. Er vel ikke mange av oss som ville klart å skille bildene (om noen), uten å sjekke EXIF.

Forskjellene ligger vel mer i de små detaljene utenom.

Lenke til kommentar

Det er vel heller ikke helt galt å si at når det gjelder bildekvalitet er kamera som D90, D5000, 550D, 60D, 50D og 7D nokså like. Er vel ikke mange av oss som ville klart å skille bildene (om noen), uten å sjekke EXIF.

Du er nok inne på noe her. Det er nok andre ting enn bildekvalitet som skiller disse fra hverandre.

Lenke til kommentar

sjelden man kan se forskjell på bilde tatt med både d50 og d40 og d700. la la la

Det er godt å høre. For hvis man ikke ser noe spesiell forskjell på D90 og 5D eller 7D, så trenger man ikke oppgradere til dette med det første.!

5D stiller nok i en litt egen klasse, men ser du kun på bildekvalitet og ikke trenger kraftig beksjæring eller veldig store kopier er jeg helt enig i at det er vanskelig å se forskjell på "vanlige" bilder som ikke stiller spesielle krav til kameraet.

Hvis du tar for eksempel sport, fugler eller andre ting som beveger seg litt kjapt kan det imidlertid være kjempeforskjell mellom kameraer. I noen situasjoner vile en modell rekke å fokusere, mens en annen ikke klarer det og da vil jeg jo si at det blir stor forskjell på bildene selv om senorene er likeverdige. Andre ting som spiller inn på om bildet ble vellykket kan være hvor raskt kameraet er å betjene og/eller at det har nok (og gode nok) piksler.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Du er nok inne på noe her. Det er nok andre ting enn bildekvalitet som skiller disse fra hverandre.

Nettopp dette skrev jeg noen betraktninger om for en tid tilbake.

Lenke til kommentar

DSLR i prisklassene 6000,- - 12000,- fra både Canon, Nikon og andre produsenter i dag leverer jo generelt bildekvalitet som er helt fantastisk nesten uavhengig av modell. Forskjellene ligger i andre ting, som byggekvalitet, fokussystem, ISO-håndtering, værtetting, brukervennlighet, video og ytterligere funksjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...