Gå til innhold

Dele nett med leietaker

_Meanman_

Anbefalte innlegg

Har en leietaker jeg ønsker å dele bredbånd med. Har for øyeblikket en Linksys WRT54GL router stående med "Tomato 1.28" firm/software.

Ønsker imidlertid ikke å dele alt med leietakeren. Ønsker at vi i familien kan dele mapper, filer og skriver som ikke er synbare/tilgjengelige for leietakeren.

- Hvordan kan jeg løse dette på best/sikrest mulig måte?

- Går det an å dele opp nettet med enda en WRT54GL router på et vis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en leietaker jeg ønsker å dele bredbånd med. Har for øyeblikket en Linksys WRT54GL router stående med "Tomato 1.28" firm/software.

Ønsker imidlertid ikke å dele alt med leietakeren. Ønsker at vi i familien kan dele mapper, filer og skriver som ikke er synbare/tilgjengelige for leietakeren.

- Hvordan kan jeg løse dette på best/sikrest mulig måte?

- Går det an å dele opp nettet med enda en WRT54GL router på et vis?

Om du setter opp en trådløs router til, kan du jo dele ut et helt eget nett til leietaker.

De vil da KUN se de enhetene som er koblet til det egne nettet med egen SSID (nettverksnavn).

Det man må tenke på her, er at de har forskjellige kanaler, slik at signalene ikke kolliderer!

Det trenger ikke nødvendigvis å være en WRT54GL, men om du har en tilgjengelig - hvorfor ikke?

Jeg personlig hadde absolutt satt de på en egen router, generelt pga sikkerhet.

Lenke til kommentar

Takker for lynraskt og godt svar :thumbup:

Da kjøper jeg en router til... kan godt hende jeg må inn å poste her igjen for å få satt den opp riktig :cool:

Ikke noe problem!

Vil si at om du har planer om å ha leietakere en stund fremmover, er det en god invistering både for deg og leietaker! :)

Hehe, høres ut som en god plan.

Mye kunnskap som svirrer rundt her har jeg en følelse av :)

Lenke til kommentar

Jepp... Da har jeg enda en WRT54GL router å herje med.

La inn Tomato software v 1.28 på denne også (slik at jeg har lik GUI for de routerene).

Sliter imidlertid med å komme på nett fra router nr to, så jeg misstenker at oppsettet mitt ikke er helt OK. Ønsker altså at Både leietaker og de andre i hjemmenettet skal komme ut på internett, men vil ikke at leietaker skal kunne se delte filer på hjemmenettet.

Noen som har litt input her?

Pr i dag er det koplet opp slik:

post-221096-1285106541,8223_thumb.jpg

Er dette fornuftig?

Hvordan må jeg sette opp IP til Gateway og routere?

Må jeg sette Router 1 i som Gateway og Router 2 som Router?

For ordens skyld... Routeroppsettet ser slik ut nå:

Router 1:

post-221096-1285107289,7719_thumb.jpg

post-221096-1285106949,8952_thumb.jpg

Router 2:

post-221096-1285106824,695_thumb.jpg

Endret av _Meanman_
Lenke til kommentar

Hvilke routere er det som støtter at han på feks router #2 som du foreslår setter at makshastighten til leietaker er 50% av linja? Jeg er i samme siutasjon, men finner ikke noen router som støtter begrensning av både upload og download speed.

Må man kjøpe en router som støtter DD-WRT?

Lenke til kommentar

Tror faktisk at routeren min støtter dette hvis man oppdaterer firmware til "Tomato" versjonen. Her kan du sette opp/ned hastighet til % av tilgjengelig båndbredde.

(har ikke prøvd selv enda).

Routeren er en Linksys WRT54GL (Cisco)

Vil ikke komme med noen personlig anbefaling, da jeg ikke er helt i mål selv enda, men den har fått mye skryt for sine mange muligheter og stabilitet.

Lenke til kommentar

Endre IP på den ene routeren fra 192.168.1.1 til 192.168.2.1. Du har sikkert konflikt der nå.

Det vil fungere best om du bruker kun leietaker på router #2.

Da vil han ligge for seg selv og du vil ha nett med UPNP hos deg selv på #1.

Skal prøve det la7dfa... takk for tipset.

Må jeg sette opp #1 som Gateway og #2 som Router? ... eller skal begge være "Router"?

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe enda en ruter til? Du kan jo bare sette opp VPN med denne ruteren hvis du installerer DD-WRT hvis det ikke er VPN på firmwaren du har nå.

Kanskje det, men har ikke peiling på VPN eller andre muligheter (hadde jeg fått tipset før hadde det sikkert vært verd et forsøk) ;-)

Gjordt er gjordt og kjøpt er kjøpt... Nå sitter jeg med to routere som segregerer nettet. Det funger OK så langt, så da er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe enda en ruter til? Du kan jo bare sette opp VPN med denne ruteren hvis du installerer DD-WRT hvis det ikke er VPN på firmwaren du har nå.

Kanskje det, men har ikke peiling på VPN eller andre muligheter (hadde jeg fått tipset før hadde det sikkert vært verd et forsøk) ;-)

Gjordt er gjordt og kjøpt er kjøpt... Nå sitter jeg med to routere som segregerer nettet. Det funger OK så langt, så da er jeg fornøyd.

Vil si denne løsningen er den beste :)

Slippe å konfigurere VPN-løsninger er veldig greit!

Har du fått ting opp å kjøre nå?

Lenke til kommentar

Har fått det opp å kjøre, og det ser ut til å fungere glimrende.

Har prøvd å få tilgang til hjemmenettet når jeg logger meg på wireless på leietaker-routeren, og det ser ut til å være vanntett ;-)

Har ikke sjekket om jeg har lyktes i å begrense hastigheten hans enda, men tror det skal være i boks også.

Takker for hjelpa!

Lenke til kommentar

Har fått det opp å kjøre, og det ser ut til å fungere glimrende.

Har prøvd å få tilgang til hjemmenettet når jeg logger meg på wireless på leietaker-routeren, og det ser ut til å være vanntett ;-)

Har ikke sjekket om jeg har lyktes i å begrense hastigheten hans enda, men tror det skal være i boks også.

Takker for hjelpa!

Så bra da!

Med riktig oppsett er det komplett umulig å få tilgang den veien ;-)

Ingenting er bedre enn at alt fungerer som det skal! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...