Gå til innhold

Sivilingeniør

Ole-B

Anbefalte innlegg

Hvorfor vil du ha fagbrev? Det er ikke relevant for dataingeniør på NTNU...

Er det ikke bare ekstra mye jobb når du må ta fagbrev i tillegg til matte? Dette vet jeg ingenting om, da, kanskje de har noen færre fag enn studiespesialisering så du får tid til alt likevel. Husk at du trenger et visst snitt, og 4 i matte, for å komme inn.

Et fagbrev gir deg 2 års jobberfaring som gjør at du stiller sterkere enn en person som kun har gått på skolen hele livet sitt.

Selvsagt blir det en lengere vei, men sannsynligvis en mer variert og interessant vei også.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor det er så mange som anbefaler studiespesialisering fremfor alt. Det er jo nesten bare fordeler med litt praktisk erfaring. Du får et bedre og mer reflektert syn på alt. Tror også en med siv.ing status og fagbrev blir foretrukket fremfor en med bare siv.ing. status.

TIP er ikke nødvendigvis bare for "slackere". Tre av de lureste vennene mine har alle gått TIP, og to av de jobber nå på oljeplattform, med planer om videre utdannelse innen petroliumsteknologi, mens den tredje har fått jobb hos statoil på raffineriet ved Mongstad, med mål om ingeniørutdannelse etter endt lærlingetid.

Selv har jeg gått byggetenknikk, og er nå i gang med mitt 2. fagbrev. Når jeg får tatt det, skal jeg ordne med de nødvendige fagene for siv.ing. utdannelse, og bruke de neste 5 årene på ved NTNU. Jeg har også fått vist meg frem i yrkesverden, og har allerde blitt anbefalt å søke på høyere stillinger hos firmaet jeg jobber nå, ved endt utdannelse. Om jeg veleger å søke en annen plass, så har jeg i alle fall en god referanse å sette på cv'n.

Åh gud, jeg kjenner hvor frustrert jeg blir når jeg snakker med teoretikere som mangler praktisk sans.

Lenke til kommentar

Om du har fagbrev eller ikke etter endt siv.ing.utdannelse har lite å si. Det er i hvert fall dette jeg har hørt fra flere som ansetter ingeniører og sivilingeniører.

Jeg tviler egentlig på at man blir så veldig mye mer reflektert av to år på "mekken". I så fall kanskje fordi man er minst to år eldre enn de som kommer rett fra studiespesialisering.

Lenke til kommentar

Jeg tror de som ansetter dataingeniører ser mer på NTNU-karakterene, og IT-jobber, enn om du har et irrelevant fagbrev...

Det sies at masteroppgaven kan bety alt for å få innpass i et firma, da ser de ikke på om du har fagbrev.

Du får dessuten ganske mye IT-arbeidserfaring gjennom sommerjobber og slikt i IT-firmaer om du går data og jobber litt for å få slike småjobber. Dette vil nok bety mer enn fagbrev.

Anbefaler derfor å ikke kaste bort et år. Studiespesialisering ftw.

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre om hvor du bor, siden det er forskjellige opplæringsopplegg fra hvilken by du velger TAF. Denne modellen jeg går er ett 3.årig opplegg.

Bor i Bergen, så kommer til å søke på knarvik vgs, men TAF elektro der har eit snitt på 5,6 som er litt i høyeste lage. Kan jeg bli dataingeniør om jeg går TAF TIP?

Takk for meget bra svar

Takk til dere andre og har en stund til å tenke på det så kommer vel fram til en løysning :w00t:

Lenke til kommentar

Mange her som tydeligvis ikke aner hva de snakker om. TAF er et helt utmerket utgangspunkt for siv. ing.-studier på NTNU, "vanlig" TIP er ikke det. Derfor bør du rangeret TAF øverst (fagbrev og litt praktisk erfaring er aldri feil), med allmenn som andrevalg om du ikke kommer inn på TAF. Å gå yrkesfaglig er en mulighet, men om du vet allerede nå at du skal bli siv. ing. vil jeg ikke anbefale det.

Lenke til kommentar

Man bruker jo et år ekstra?? Det synes jeg ikke er verdt det bare for å få fagbrev. Kunne brukt det året etter siv.ing.-utdannelsen til å få relevant it-jobb-erfaring istedet, og så er man like gammel som en som har gått 4 år på vgs.

Lenke til kommentar

Man bruker jo et år ekstra?? Det synes jeg ikke er verdt det bare for å få fagbrev. Kunne brukt det året etter siv.ing.-utdannelsen til å få relevant it-jobb-erfaring istedet, og så er man like gammel som en som har gått 4 år på vgs.

Du får også en jobb. Det ekstra året har man dessuten betalt permisjon fra jobben når man er på skolen, kort og godt har man betalt for å gå på skolen i et år...

Lenke til kommentar

Det finnes visst løp som gjør slik at du kan ta TAF på 3 år. Om det er verdt å bruke et ekstra år på TAF framfor vanlig studiespesialisering for være opp til den enkelte å ta.

Lenke til kommentar

Jeg går tredjeåret(siste året) nå, og får spessiel studikompetanse. har valget om jeg vil gå ut i lære etter dette året, men jeg velger nok å gå videre på universitet.

Jeg går som tidligere nevnt TAF-randaberg modellen og den er ett treårig opplegg der du får spesiell studikompetanse som vanlig realfag, og mulighet til å gå ut i lære.

Fordelene for min del er at jeg slapp fransk, tysk eller spank, og jeg slapp rettslære og lignende, og har heller fag jeg interesserer meg for, ergo kommer til å få bruk for i jobb og utdanning senere. jeg får ett fullstendig vitnemål.

Jeg vet at i f.eks kr.sand har de en modell der de har 4 år der du får spessiel studikompetanse og fagbrev. Altså det er flere modeller av TAF. Er det noen som vet hva som er opplegget i Bergen?

Endret av goggen92
Lenke til kommentar

Verken forkurs, eller Y-veien, hjelper deg inn på NTNU.

Dette er feil. På forkurs får du den kompetansen du trenger for å søke NTNU, jeg gikk selv forkurs for 2 år siden, og en i klassen min kom rett inn på NTNU. Kravet fra NTNU er at du har C i matte. Man må ikke gå studiespesialiserende for å bli siv.ing ;), men det er nok den letteste veien.

Lenke til kommentar

Jeg har fått beskjed om at man ikke kan søke fra forkurs til NTNU, med mindre man avlegger eksamen i fagene som kreves for å få spesiell studiekompetanse. Altså at du går forkurs, men tar eksamen "utenom" i realfagene og evt. allmennfagene. :)

For all del, det kan godt være at jeg har blitt feilinformert, så trådstarter bør sjekk ut muligheten for dette hvis han ønsker å gå på NTNU.

Lenke til kommentar

Om ein ser på NTNU sine sider og finn studiet kalla "Sivilingeniør/Masterprogram 5-årig, datateknikk", finn ein at krava er som det står i linken:

"- Generell studiekompetanse

- Kunnskapsløftet: R1+R2 og Fysikk 1

- Karakteren 4 eller bedre i 3MX, 3MN eller R2"

Med andre ord skal du komme inn på dette faget, så lenge du har høg nok poengsum, karakteren 4 i R2 og bestått i Fysikk 1.

Men som det blir nevnt tidlegare blir fysikken som kjem i studiet til å vere basert på fysikk 2-pensum (eg går ikkje på masterstudium sjølv).

Har fått høyre at fysikk 2 ikkje er eit krav til masterstudia, men pensumet til Fysikk 2 blir gjennomgått fort. I så tilfelle er det jo ein klar fordel å allereie ha kunnskap innan dette området.

-Manzazuu

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...