Gå til innhold

Sivilingeniør

Ole-B

Anbefalte innlegg

Hallo, eg e ein gutt i 10ende klasse som har lyst til å bli sivilingeniør, og lurer på hvilken linje som ville vert det beste valge for meg ? ^^

Hadde 5,3 i snitt i 9ende så satser på rundt 5 i tiende, derfor lurer eg på å velge taf tip, ville dette vert eit bra valg for å bli sivilingeniør?

Etter vgs vil eg gå 5 år på NTNU i trondheim ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm har lyst til å ta datateknikk på NTNU 5 år.

Men Taf tip, da får jeg jo studiespesialisering, og fagbrev? ser ikke hva som er så gale med tip?

Edit: Synest og det høres veldig greitt ut med lønn under vgs, sånn at jeg har litt penger til evt leilighet i trondheim.

Endret av Ole-B
Lenke til kommentar

Om du absolutt vil gå TIP så må du gjøre det, men TIP er der alle jævelungene ender opp og lærerne har stort sett gitt opp for mange år siden.

Det er hard fakta! Du kan kanskje le av meg nå, men når du ender opp i en klasse med bare folk som bråker og drar deg med på rare ting så faller skolearbeidet ned og du er mindre forberedt på den utfordrende veien mot ingeniør!

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at du må ha et solid realfaglig fundament fra videregående før du starter på et siv.ing. studie, og du bør også sette deg inn i programmering. Begynn med noe enkelt, f.eks. HTML eller PHP. Ser at du vil gå datateknikk, og på dette studiet kommer du til å måtte programmere mye. Da er det en fordel at du er kjent med programmering. Du bør også være god i engelsk, for mye av faglitteraturen og en del oppgaver du skal skrive vil være på engelsk. Jeg har selv gått det studiet du har lyst til å gå på, og jeg vet hva jeg snakker om. Alle siv.ing studier er ganske harde, og du vil tilbringe mye av tiden på skolen. Mange faller fra, mye på grunn av at presset er ganske høyt, og mange klarer ikke fagene. Da bør du allerede nå begynne å legge grunnlaget. Eneste måten er hardt og målrettet arbeid.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så jeg bør ikke satsa på TAF TIP? satse på allmenn?

Er allmenn utdanninga på TAF for dårlig `? :p har ikke noe særlig peiling på videre utdanning, har en ganske sløv rådgiver på skolen :dribble:

Jeg kjenner ikke til TAF TIP noe særlig godt. Men det jeg sier er at du ha realfaglig kompetanse. Da er du nødt til å finne ut om TAF TIP gir deg det du trenger. For å komme inn på NTNU kreves det at du har studiekompetanse, noe du garantert får på allmennfag, samt den vanskeligste matematikken, fysikk og IT (du nevnte datateknikk), som utgjør spesiell studiekompetanse (generell studiekompetanse er allmennfag uten realfaglig fordypning). Kjemi (utover 1. klasse videregående) kan være en fordel å ha, men ikke et krav. En siv.ing. utdannelse er tross alt et realfagsstudie.

Lenke til kommentar

Oki, tusen takk for ekstremt nyttige svar^^

Skal høre med vår såkalte rådgiver i morgen hvilken studiekompetanse jeg får.

Låg merke til at på taf sine sider så står det følgende:

"Utdanninga er først og fremst retta mot deg som ønsker å studere på høgskule- eller universitetsnivå og sikter mot å bli ingeniør eller sivilingeniør"

Men som sagt skal høre med rådgiveren i morgen og ha i bakhode hva du sa.

Takk igjen for svar ^^

Lenke til kommentar

Låg merke til at på taf sine sider så står det følgende:

"Utdanninga er først og fremst retta mot deg som ønsker å studere på høgskule- eller universitetsnivå og sikter mot å bli ingeniør eller sivilingeniør"

Men som sagt skal høre med rådgiveren i morgen og ha i bakhode hva du sa.

Husk en ting, hva som står på den siden er et selgers utsagn. Du må finne ut om du virkelig får det de lover hvis du begynner på den skolen.

Lenke til kommentar

Verken forkurs, eller Y-veien, hjelper deg inn på NTNU. Vil du inn på NTNU kan du:

- Gå studiespesialiserende med full fordypning i matematikk og ett år med fysikk 1. I tillegg til disse fagkravene, trenger du karakteren fire, eller bedre, i matematikk R2.

- Gå studiespesialiserende og ta realfagene på ett år etterpå (det har jeg selv gjort). Mye arbeid, men hvis du virkelig vil det, klarer du det.

- Gå TIP, eller en annen yrkesfaglig linje, ta allmenn påbygg med realfag etter videregående.

Hvis du vet at du vil inn på ingeniørstudier etterpå, er det lureste du kan gjøre å gå studiespesialiserende. TAF kjenner jeg ikke til, så det skal jeg ikke uttale meg om. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du vil ta fagbrev først. Både blir du gående i klasse med de slakkeste typene fra ungdomsskolen, og du får heller ikke spesiell studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Huff, mange som blander in TIP og TAF her ser jeg, det er langt ifra det samme. Vet ikke hvordan det er på skolen du skal søke, men her så hadde de som gikk TAF alle fag som trengtes for å komme inn på NTNU. Broren til kameraten min går nå siste året på et sivilingeniørstudie etter å ha gått TAF på videregående, han gikk rett fra TAF til NTNU.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha fagbrev? Det er ikke relevant for dataingeniør på NTNU...

Er det ikke bare ekstra mye jobb når du må ta fagbrev i tillegg til matte? Dette vet jeg ingenting om, da, kanskje de har noen færre fag enn studiespesialisering så du får tid til alt likevel. Husk at du trenger et visst snitt, og 4 i matte, for å komme inn.

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Orket ikke å lese alle inleggene, men jeg kan jo si hva jeg mener ;)

Jeg går nå 3 året på TAF-elektro på randaberg vgs. og er veldig fornøyd med dette. Jeg kommer til å sitte igjen med: mulighet for å ta fagbrev, FY1, FY2, R1, R2, X matte, Norsk almen og yrkesfaglig (ganske mye norsk på 2.året for oss siden det var to seperate fag, så jeg fikk 6 norskkarakterer på papiret det året.)Engelsk, samfunnsfag, historie, natur og miljø(litt bio og kjemi).

Det jeg mangler er nok kjemi og nok biologi for at alle dører skal åpne seg. Hvis jeg ønsker å bli lege, eller bio-ingenør må jeg ta dette før studiene, etter vgs.

Fordelene med TAF er at hele klassen har en tradisjon med god arbeidsmoral, MANGE muligheter etter videregående, yrkesfaglig bakrunn når du begynner på universitet eller høgskole. Du sier at du ønsker å studere datateknikk, og da ville jeg anbefalt elektrolinjen der du får Data- og elektronikk, automasjon og elektro-fag. Du kommer da til å lære helt basic programmering, som å programmere en pls osv.

Kan jeg spørre om hvor du bor, siden det er forskjellige opplæringsopplegg fra hvilken by du velger TAF. Denne modellen jeg går er ett 3.årig opplegg.

edit: bestemmte meg for å lese reste av svarene alikevell og ser at veldig mange blander, eller vet ikke hva TAF er. Skal prøve å forklare hvordan TAF er på Randaberg vgs. Rogaland. TAf er en klasse på 30stk. 15 TIP og 15 elektro. De du går i klasse med er de folka du kommer til å se hver dag i 3 år bortsett fra når det er yrkesfaglig opplæring. Vi går sammen med TIP folka i alle realfag timene slik at da er det både TIP og elektrofag folk i klasserommet, men vi blir behandlet og opplært akkurat som realfag elever i disse timene. Dette er fordi i de timene er vi realfagelever i disse timene.

Vi mister fordeler som å ha en slakk elektro utdanning(beklager hvis jeg tråkker på noen). og vi mister raskeste vei til siviling. utdanning(Realfag) hvis du bestemmer deg for å ta fagbrev.

Denne linjen ble laget for slike personer som deg der universiteter ønsket personer som er rettet mot ingenørutdanning skal ha litt mer kompetanse i fagene der de kan begynne å snakke samme språk når du kommer til universitetet.

Denne linjen er også kjekkere(etter min mening) der du får litt praktiske oppgaver i elektroen en gang i blandt.

Endret av goggen92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...