Gå til innhold

Er dressing/majones usunt når den er soyaoljebasert?

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Hører mye snakk om hvor usunt dressing og majones er, men de er jo somoftest basert på soyaolje (vertfall de jeg kjøper) og er ikke det en relativt sunn olje?

Makrell i tomat og tunfisk i olje bader i vegetabilsk olje (uspesifisert hvilken)

Vil det da si at hvis denne oljen er soyaolje, så er det og usunt?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vanskelig for å skjønne at majones er usunt. Mest fordi jeg kan lage det selv.

Det lages av eggeplommer, som uten tvil er sunt og proteinrikt, og olivenolje.

Olivenolje er sunt fett og dokumentert godt for kroppen.

Noen blander også inn druekjerneolje, som heller ikke er så gærent.

Hva er galt med disse ingredientsene?

Kanskje butikkjøpt majones er noe annet, med eventuelle stivelser og salter eller lignende...

Lenke til kommentar

Å lasse på med eggeplommer og soyaolje på brødskiva er ikke sunt.

Om du fjerner brødskiva og soyaoljen blir det nok derimot bedre.

Butikkjøpt majones er ikke noe særlig. Usikker på om de i det hele tatt bruker eggeplomme? I tillegg til store mengder vegetabilsk olje. Soyaolje er ikke bra, nei. Det har å gjøre med balansen av omega-6- og omega-3-fettsyrer.

For øvrig ganske enig med Ramius at hjemmelaget majones er meget mye (sic.) bedre enn butikkjøpt. Som det jo er med det meste. Uansett er moderasjon nøkkelordet. Men igjen, hjemmelaget > butikkjøpt om du først skal spise det.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Det er ikke vanskelig å lage veldig mye majones selv når du først er i gang. Så er ikke sånn at du må stå og piske hver eneste dag.

Skal prøve den! fant oppskrift på nettet men hvis du har en du anbefaler er det bare å poste. men eggeplommer har vel ikke så lang holdbarhet? eller blir de konservert i prosessen?

Har laget eggedressing en del ganger, halvt majones og halvt rømme, + litt krydder, urter og løk + kokte egg så klart. Men hvis jeg lar det stå over natten i kjøleskapet lukter det ikke så godt lenger, men er spiselig...

Lenke til kommentar

Om du bruker soyaolje eller olivenolje spiller ingen rolle i forhold til hvor sunn majonesen blir. Men soyaolje er bedre enn extra virgin olivenolje, som gjerne gir majonesen en bitter smak. Du kan gjerne bruke litt oliveolje, f.eks ca 10%, resten av oljen bør ha nøytral smak.

Men der er like mye fett og kalorier i soyaolje som olivenolje

Lenke til kommentar

Om du bruker soyaolje eller olivenolje spiller ingen rolle i forhold til hvor sunn majonesen blir. (...)

Men der er like mye fett og kalorier i soyaolje som olivenolje

Du vet det er forskjeller på fett, ja?

Det er forskjell på fett, ja. Men oljer er 98-100% rent fett, og inneholder ca 900 kcal pr 100 gr, så kaloriinnholdet er altså det samme. Så kan man diskutere hva som er "sunnest" av soyaolje, solsikkeolje eller olivenolje. De fleste av oss spiser vel såpass moderate mengder majones at det ikke spiller noen stor rolle helsemessig. Solsikkeolje er kanskje "sunnest" ettersom det inneholder mest flerumettet fett og minst enumettet fett. Solsikkeolje er veldig smaksnøytral og er derfor perfekt ålage majones av. Forskjellen mellom oljene er det en god oversikt over her: http://www.mathjelpen.no/hXGZzSgBLO02.16.idium

Endret av Henning Sund
Lenke til kommentar

Dressing lager man enkelt seg av relativt sunn olivenolje (Omega-9) med litt krydder i, men man trenger ikke drukne alt i enorme mengder olje.

Soya er en betennelsesfremmende olje (Omega-6) som også inneholder stoffer som virker som østrogen i kroppen, så det er langt fra noen spesielt sunn olje, men den kan gå greit å bruke av og til hvis du balanserer den med andre Omega-oljer. En annen ting med Soya er at den ofte er genmanipulert eller at avlingen er forurenset med GM-frø. Det alene er grunn nok til å holde seg unna soya, samme med matproduksjonsdyr som er foret på soya, hører dere Gilde ?

Folk som ikke tåler industrimajones tåler som oftes den om man lager den selv av rene råvarer.

Lenke til kommentar

Men oljer er 98-100% rent fett, og inneholder ca 3700 kcal pr 100 gr, så kaloriinnholdet er altså det samme.

Det er så mye mer enn kaloriinnhold når en skal se på forskjellige oljer. F.eks er det fler flavanoider i olivenolje enn andre vegetabilske oljer. Som vidor påpeker er det også veldig mange omega-6-fettsyrer i soyaolje. Dette er velkjent at ikke er spesielt gunstig for helsen. Det er så mye mer til oljer enn kaloriinnhold og lengden på fettsyrene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men oljer er 98-100% rent fett, og inneholder ca 3700 kcal pr 100 gr, så kaloriinnholdet er altså det samme.

Det er så mye mer enn kaloriinnhold når en skal se på forskjellige oljer. F.eks er det fler flavanoider i olivenolje enn andre vegetabilske oljer. Som vidor påpeker er det også veldig mange omega-6-fettsyrer i soyaolje. Dette er velkjent at ikke er spesielt gunstig for helsen. Det er så mye mer til oljer enn kaloriinnhold og lengden på fettsyrene.

"...Det er så mye mer enn kaloriinnhold når en skal se på forskjellige oljer..."

Øh, jada, og jeg hadde to poeng: at det IKKE er noen forskjeller (ikke signifikante, i alle all) når det gjelder kaloriinnhold. Det tror jeg vi kan være enige om.

Genmodifisering og omega-6 og 9 tar jeg ikke stilling til, den debatten er så sterk preget av fanatisme på de fleste sider av bordet :) Min konklusjon: hjemmelaget majones er godt, best laget på solsikkeolje/soyaolje av god kvalitet. De fleste av oss får neppe i oss så store mengder majones at det er usunt.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er jeg enig i det, men det har ikke direkte noe å si for graden av sunnhet eller usunnhet, for den saks skyld. Er du enig i det?

Genmodifisering vet jeg ingenting om; Derimot vet jeg en del om omega-6-fettsyrer. Du kan jo for øvrig lese selv her.

Hjemmelaget majones er godt. Selv foretrekker jeg aïoli, men det er kanskje bare meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...