-Serenity- Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Alle er kjent med at ens egen stemme høres anderledes ut på opptak. Årsaken er er at når vi snakker oppfatter vi stemmen vår både gjennom hodet og ørene, mens på opptak får vi den kun gjennom ørene. Greit nok, men det jeg ikke skjønner er hvorfor så og si alle blir skuffet over stemmen sin på opptak? Jeg har aldri opplevd noen si "dæven, høres jeg såå bra ut?!" (kanskje med unntak av Barry White). Hva kan grunnen være? Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Kanskje fordi jeg høres ut som verdens tøffeste og søteste gutt i mitt hode. Vanskelig spørsmål egentlig. Det er kanskje fordi man er så vant til hvordan man selv høres ut. Jeg kan ikke huske hvordan jeg høres ut på opptak. Jeg bør sjekke om jeg klarer å finne en slags mikrofon! Endret 14. september 2010 av DandyVers Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Kanskje fordi jeg høres ut som verdens tøffeste og søteste gutt i mitt hode. Vanskelig spørsmål egentlig. Det er kanskje fordi man er så vant til hvordan man selv høres ut. Jeg kan ikke huske hvordan jeg høres ut på opptak. Jeg bør sjekke om jeg klarer å finne en slags mikrofon! Bruk bare telefonen Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 artig filosofering. Jeg er ikke imponert over min nasale lyse stemme på opptak nei, mne har blitt vant med ulydene. Det jeg syntes er interessant er hvis jeg er på besøk hos min mor og far hender det jeg besvarer deres hustelefon. Hvis jeg kun besvarer med mitt etternavn tror alle at de snakker med min far. Hvis jeg hører min egen stemme på opptak syntes jeg ikke vi har like stemmer i det hele tatt. Er det min oppfatning av min fars stemme som er farget fra barndommen, eller er det mine foreldres venner som forventer at de snakker med min far? heh Lenke til kommentar
formann Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Jeg blir ikke skuffet, men skjønner hva du mener. Det er STOR forskjell på opptakskvalitet og ikke minst avspillingskvalitet. Om man bruker en telefon til både opptak og avspilling sier det seg selv at stemmen blir spinkel og nasal. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Det er mye psykologi i hvordan vi oppfatter stemmen vår – i alle fall inntil vi får en mer objektiv referanse. Om det er noen trøst går det relativt fort å venne seg til når man bare har vært bak en mikrofon noen timer. Jeg var tidligere svært ukomfortabel med å få egen stemme tatt opp, nå gjør jeg ikke noe stort vesen av hverken det eller å snakke direkte på radio. Trening hjelper. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Selv synes jeg at jeg høres ut som en enorm bærums-douche på opptak, og syns ikke det akkuratt er det beste, men har vel noenlunde lært meg å leve med det, er ikke så lett å endre det uansett. Grunnen til at man hører det annerledes er vel fordi at når du snakker selv hører du resonanse fra skallebeinet, ekko fra rommet rundt deg og slike ting som forstyrrer lyden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå