Speciale Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Jeg bor i ett hus hvor det er 11 maskiner tilkoblet en trådløs 3COM ruter som igjen er tilkoblet ett Thomson modem (Telenor bedrift greie). 9 maskiner kommer seg glatt på nett, de 2 siste er HP-maskiner som klager over DNS-trøbbel uten å klare det. Jeg har forsøkt å endre begge 2 til å bruke google's dns uten at det hjalp noe som helst. (Jeg bruker dns fra google selv.) Så er det noen som har noen ideer om hvordan pokker man skal få det til? Selv er jeg nerden i huset og følgelig den som må gjøre jobben når noe streiker... Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hvordan er alt konfigurert? Hvem står som DHCP og DNS i nettet? TN Modem eller 3COM? Lenke til kommentar
Speciale Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 1.Hvordan er alt konfigurert? 2.Hvem står som DHCP og DNS i nettet? 3.TN Modem eller 3COM? 1 og 3. 3COM routeren er tilkoblet Thomson modemet som tidligere skrevet. Thomson modemet er ikke trådløst, derfor måtte man ha en ekstra router som jeg fant i bunnen av en pose jeg fikk en gang, og har ikke passord for å logge meg inn på den, men er konfigurert som WEP. (Jepp, vet hvor lett det er å knekke, men har bestilt ny router). 2. Skjønner ikke spørsmålet. Det skal nevnes at den ene HP-maskinen kom seg på nett som vanlig etter Eltel var her i dag tidlig og oppgraderte til ADSL 2. Men når modemet måtte resettes etter strømbrudd, så ville den ikke på igjen, den andre har vært helt på trynet både før og etter oppgradering (Modemet må resettes hver gang etter at det har vært uten strøm). Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 1.Hvordan er alt konfigurert? 2.Hvem står som DHCP og DNS i nettet? 3.TN Modem eller 3COM? 1 og 3. 3COM routeren er tilkoblet Thomson modemet som tidligere skrevet. Thomson modemet er ikke trådløst, derfor måtte man ha en ekstra router som jeg fant i bunnen av en pose jeg fikk en gang, og har ikke passord for å logge meg inn på den, men er konfigurert som WEP. (Jepp, vet hvor lett det er å knekke, men har bestilt ny router). 2. Skjønner ikke spørsmålet. Det skal nevnes at den ene HP-maskinen kom seg på nett som vanlig etter Eltel var her i dag tidlig og oppgraderte til ADSL 2. Men når modemet måtte resettes etter strømbrudd, så ville den ikke på igjen, den andre har vært helt på trynet både før og etter oppgradering (Modemet må resettes hver gang etter at det har vært uten strøm). Skjønner situasjonen! Spm nr 2. er litt med hvordan IP-adresser fordeles. Hvem av boksene som står som ansvarlig for utdeling av dette (er gjerne den som setter DNS automatisk på maskinen din). Sjekk gjerne ved en ipconfig /all i CMD (på en av de som er på nettverket!) Meget merkelig problemstilling dette.. Skal vri hjernen litt til å se om jeg kan komme på noe lurt..! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hvis du har satt statisk DNS på maskinene, så burde det jo ikke være et DNS-problem? Mulig det bare er en indikasjon på problemer med trådløsforbindelsen til router. Hvis du har bestilt ny router, så er det mulig at det fikser problemet for deg. Ellers ville jeg oppgradere firmware i 3-Com og finne nyeste driver til laptop. Ofte kan det være best å gå til websiden til produsent av trådløs-chipset, f.eks Intel. Lenke til kommentar
Speciale Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Takker for svar, men bare glem det. Brått så mistet 1 etter 1 tilgangen, tilslutt var det kun meg selv som hadde nett og da på en Alfa USB sak, men prøvde jeg med NetGear WG111 så måtte jeg flushe dns hver andre minutt.(Veldig snodig siden både alfa og Netgear er samme chip, Realtek RTL8187, men netgear gir meg mye bedre hastighet, tiltross for samme chip, alfaen har dog langt større rekkevidde) Problemet er 3COM routeren. Etter litt glaning, så fant jeg ut at det såvisst ikke bare var en router, men ett routermodem, så da krasjet nok med Thomsommodemet fra Telenor. Men hvorfor det har snakket bra sammen med Thomson modemet i 12 timer og generelt begynte å fucke opp nå skjønner jeg ingenting av, men nå ble det ihvertfall helt på trynet, så da satte jeg heller opp den gamle routeren(En 3COM router uten noe modem....) som jeg heller ikke har passordadgang til, og som ikke er sikret, men da får vi leve med usikret nett i noen dager. Takk for all hjelp uansett Endret 14. september 2010 av Speciale Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Høres ut som en god løsning Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Finnes jo default passord og muligheter for å resette router Googler man 3com + password, så er det mye som dukker opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå