Ueland Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 1) hvordan sette ip adresse som ikke forandrer seg når jeg restarer?..jeg satte en ip via ifconfig men den ble satt til 127.0.0.1 når jeg restara :-( 2)hvordan redigere config filer? før bruke jeg notes ..url men den funker hvist ikke nå :-( 3) Hvordan sette opp ssh slikt at jeg kan bruke putty fra min maskin til server?..er i et lokalnettverk med faste ip`er. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 1. Bare å sette ifconfig-kommandoen i ett av initscripta, oppgi distro så hjelper vi deg videre. 2. Editering av configfiler gjøres ved din favoritt editor, en vanlig distro bør ha pico/nano(veldig like, nano ble laget for å være lik, pga at noen ikke likte lisensen til pico), vi(m), emacs. Bare skriv en av disse. Eks: vim /etc/hosts 3. Det er vel bare å kjøre sshd det. Sett det også opp i initscripta (de scripta som blir kjørt ved oppstart, finnes som regel under /etc/rc.d) Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 fant ut at nettverkskortet ikke var startet :oops: får nå opp under oppstart.. starter eth0 elns..[feilet]venter med initering av eth0.... Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 fant ut at nettverkskortet ikke var startet :oops: får nå opp under oppstart.. starter eth0 elns..[feilet]venter med initering av eth0.... Vilken distro kjører du? Kan være det hjelper med en "modprobe eth0" Lenke til kommentar
xeon Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Virker nesten som om du kjører redhat og har bedt om ip fra dhcp-server.. hm... hva pokker var kommandoen for nettverkskonfigurering.. hvis du har redhat, kjør 'redhat-config-network-tui' hvis ikke du har redhat legg til dette i /etc/rc.d/rc.local (eller en av de andre rc.local-filene eller hvor du har den.. /sbin/ifconfig eth0 [ipaddresse] Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Så at du kan mye om Linux (amdfan).... Så jeg lurte på om du kan noe om Clark Connect? Det er basert på Mandrake 7.3 (tror jeg).... Hvordan kan jeg extracte filer? Har absolutt null peiling på linux..... Bruker pcen som gateway og har tenkt å legge inn et annet PPPoe script som noen på forumet annbefalte... Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Så at du kan mye om Linux (amdfan).... Så jeg lurte på om du kan noe om Clark Connect?Det er basert på Mandrake 7.3 (tror jeg).... Hvordan kan jeg extracte filer? Har absolutt null peiling på linux..... Bruker pcen som gateway og har tenkt å legge inn et annet PPPoe script som noen på forumet annbefalte... Beware, vi er i en moderator-startet tråd! Jeg har nok ikke mye erfaring med Clarc Connect. Den er forresten basert på RedHat 7.3, ikke Mandrake, men ettersom jeg har skjønt er det ikke mye igjen(utenom RPM) som sier at den distroen er RH-basert Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 var ikke så off topic :-) hmm..Red Hat 7.1. Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Red Hat 7.1 har vel linuxconf. OK program til sette slike småting som nettverksconfig, brukarbehandling og styre kva tjenarar ein vil køyre. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Du må velge static-protokollen. Gjør det ved å bruke netconf -> terminal -> netconf (som root). Lenke til kommentar
iDude Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 ....Statistikk er den vitenskap som sier at hvis du har et bein i fryseren og et bein i peisen, så har du det egentlig ganske bra..... Statistikk basert på to samples er dårlig statistikk ;-) Lenke til kommentar
Laka Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 ....Statistikk er den vitenskap som sier at hvis du har et bein i fryseren og et bein i peisen, så har du det egentlig ganske bra..... Statistikk basert på to samples er dårlig statistikk ;-) Du sier noe Men du skjønte sitatet? Det er genialt! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2003 Absolutt ingen av forslaga funket. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Absolutt ingen av forslaga funket. 1) For å starte eth0 må du vite hva slags ethernet-kort du har. Finn ut hva kort du har, og finn korresponderende kjerne-modul. 2a) For å sette en ip-adresse når du booter kan du bruke wizarder i gnome (internet, og en eller annen undermeny .. husker ikke helt hvilken) 2b) Eller; du kan editere filen "/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0". Sett ipadressen ved å sette variabelen "IPADDR=xxx.xxx.xxx.xxx", og husk å sette "BOOTPROTO=none" og "ONBOOT=yes". Når du først er der vil du gjerne sette broadcast-adresse og annet snacks i tillegg... Hostname setter du i "/etc/sysconfig/network" NB: adressen 127.0.0.1 vil alltid være satt, det er "loopback" adressen i linux. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Hei hei Mr. Ueland, Det Store Trikset når det gjelder fil-redigering er å lære seg å bruke redigering-programmet 'vi'. 'vi' følger med alt som er av frie operativsystem. Kan du bruke 'vi', klarer du deg fint om du bruker Mandrake eller NetBSD. 'vi' har en viss terskel, men er lett når du blir vant med det. Her er et utgangspunkt: http://www.google.com/search?q=vi+newbie+g...=utf-8&oe=utf-8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå