Gå til innhold

Canon PowerShot SX30 IS m/35 x Zoom og HD

Anbefalte innlegg

Da skjer det igjen. Canon PowerShot SX30 IS troner med 35 x Zoom og slår Fujifilm HS-10 med sine 30 x Zoom, som jeg desuten startet en tråd om tidligere. Synes HS-10 manglet litt på full tele, men håper SX30 gjør dette bedre. Skulle gjerne sett litt mer vidvinkel. men man kan jo ikke få alt på en gang. Håper også på bedre bilder innendørs enn HS-10 og i hvertfall at de gjør dette bedre enn sitt eget SX1. Gleder meg til en test av dette kameraet. Akam: håper ikke det tar like lang tid som med HS-10 ;). Skjønner dere har mye å gjøre :) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke finne noe superzoomkamera som er spesielt bra på innebilder - hvis du tenker på inne med dårlig lys. Det du derimot kan gjøre er å sette på en ekstern blits. Det gjør underverker og fungerer utmerket på for eksempel SX1 IS.

SX30 IS har den videste vidvinkelen som er laget på et ultrazoomkamera i denne klassen og omtrent like mye tele (og sannsynligvis samme bildebrikke) som Olympus SP-800UZ. Jeg regner med at SX30 IS vil bli testet, men som du sier er det mange kameraer og en full test tar mye tid. Og ikke minst må kameraet først bli tilgjengelig for test.

Lenke til kommentar

Angående SX1 synes jeg dette tar dårligere bilder enn mitt gamle S3is innendørs. Greit å bruke ekstern blitz, men synes det er et skritt bakover at et nyere superzoom kamera'er er verre på innebilder enn de første superzoomene som kom (snakker kun Canon nå). Nå har ikke jeg testet alle, men fikk en nedtur hva SX1 angår på innebilder. Video på SX1 er imponerende samt et widescreen display.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sammenlignet SX1 IS mot en så tidlig modell, men SX1 IS var ikke den beste modellen på høy Iso, den ble for eksempel slått av SX10 IS som kom samtidig. Men forskjellen var ikke så stor, og ytelse på høy Iso har blitt jevnt og trutt bedre de siste årene så jeg vet ikke hva det kan skyldes. Har du noen eksempler hadde det vært interessant å se.

Et "problem" når Canon gikk over til SX-betegnelse var at kameraene fikk dårligere blender på full tele, men samtidig fikk de også mye mer zoom. Om det er noen forskjell på blender med tilsvarende brennvidde vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Spennande kamera men grepet ser ut til å vera mindre djupt og glattare. Søkaren langt dårlegare oppløysing, merkeleg. Prøvt SX20 og likte det på mange måtar, søkar og skjerm langt betre enn S2. Bildekvaliteten på middels ISO betre enn frykta.

Ser fram til å prøva SX30 men går SX20 ned i pris er det meir aktuelt.

Canon skryter voldsomt av stabiliseringa men skal vel vera ganske stø på hånda med 35 x zoom?! Men er bildekvaliteten like bra som forgjengaren på 10 og 20 x zoom, så...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et "problem" når Canon gikk over til SX-betegnelse var at kameraene fikk dårligere blender på full tele, men samtidig fikk de også mye mer zoom. Om det er noen forskjell på blender med tilsvarende brennvidde vet jeg ikke.

Vel - den absolutte blenderåpningen er større på SX30IS enn for eksempel gamle S3 IS - SX30 IS har dobbelt så store og tunge linseelementer, tross dårligere blendertall. Større blenderåpning, men dårligere blendertall. Skal du ha høyere brennvidde, så er det stort, tungt og dyrt å samtidig ha lavt blendertall..

blendertallet er brennvidde dividert med blenderåpning. Skal du ha samme blendertall med økt brennvidde, så skal du også ha større blenderåpning - og så blir optikken stor, tung og dyr.

SX30 IS har største blenderåpning på 150.5/5.8 = 25.95mm, mens gamle S3 IS hadde 72mm/3.5 = 20.57mm. Forskjellen på disse to blenderåpningene gjør at volumet og vekten på linseelementene blir dobbelt så høye. (25.95/20.57)^3 = 2.0

Til sammenligning - proffobjektivet til speilrefleks 24-105L f/4 IS har blenderåpning på 105mm/4 = 26.25mm - altså omtrent samme blenderåpning som SX30 IS.

Lenke til kommentar

Vel - den absolutte blenderåpningen er større på SX30IS enn for eksempel gamle S3 IS - SX30 IS har dobbelt så store og tunge linseelementer, tross dårligere blendertall. Større blenderåpning, men dårligere blendertall. Skal du ha høyere brennvidde, så er det stort, tungt og dyrt å samtidig ha lavt blendertall..

Jeg kjenner definisjonen av blender, derfor også "problem" i anførselstegn. Poenget var at det er lett å tro at kameraene har blitt dårligere på innebilder fordi lysstyrken på full tele har blitt redusert fra tidligere generasjoner, uten å tenke på at zoomområdet samtidig har blitt doblet eller mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...